mikey2times (oregistrerad) Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 (redigerat) Hej! Är inte så insatt inom området, men skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig.. Tänkte köpa en mic på tex. MB, hade tänkt mig en ADK A51e eller en Shure SM57LCE, då dessa två är relativt billiga just nu. Tanken är att jag ska spela in från min akustiska gitarr, och kanske även lägga på sång(fast jag inte kan sjunga). Frågan är då om jag behöver köpa till en mic pre-amp eller skulle min Behringer V-Amp kunna användas till detta, om jag kör den By-pass? Och är det någon som använder någon av dessa två mic:ar för samma syfte och har synpunkter om dessa? Skulle vara glad om jag slapp köpa mic pre-amp, då jag har lite dåligt med pengar just nu 🙁 (Har ett Audiophile 2496 ljudkort) Tacksam för svar /Micke Redigerat 27 november 2004 av mikey2times
Mossman Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 (redigerat) ADK'n funkar bra till sång och akustik gitarr. iaf. enl. min mening. Du behöver ju en preamp med fantommatning till den micken. EDIT: har du lite pengar kan du köpa en billig mixer för 600 spänn som har fantommarning Redigerat 27 november 2004 av Naked
Claes Holmerup Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 En Studio Projects B1 är också en höjdare till ett väldigt lågt pris. Lyssna gärna på diverse testinspelningar på min testsite. 😏
VacUm Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Passa dig för ADK'n om du inte har bra akustik i rummet. Har själv en ADK 51S. Den låter kanonbra i ett bra rum men tar upp alldeles för mycket skräp runtomkring i t ex min datorbrumsmiljö här hemma. Inbillar mig att TSM MT87 (heter dom så?) funkar bättre..
Claes Holmerup Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Passa dig för ADK'n om du inte har bra akustik i rummet. Har själv en ADK 51S. Den låter kanonbra i ett bra rum men tar upp alldeles för mycket skräp runtomkring i t ex min datorbrumsmiljö här hemma. Inbillar mig att TSM MT87 (heter dom så?) funkar bättre.. Alla micar får lika stora problem med dåliga rum, så din A51s är troligen varken bättre eller sämre än MT87... Jag har hittills egentligen inte hittat någon cardioid-mic som har allvarliga problem med upptagning av rumsakustik - och jag har som bekant testat några stycken... 😉 När det gäller Omni-micar så kan det däremot vara värre... 😏 Kondensatormicar är däremot i normalfallet känsligare än dynamiska.
VacUm Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Passa dig för ADK'n om du inte har bra akustik i rummet. Har själv en ADK 51S. Den låter kanonbra i ett bra rum men tar upp alldeles för mycket skräp runtomkring i t ex min datorbrumsmiljö här hemma. Inbillar mig att TSM MT87 (heter dom så?) funkar bättre.. Alla micar får lika stora problem med dåliga rum, så din A51s är troligen varken bättre eller sämre än MT87... Jag har hittills egentligen inte hittat någon cardioid-mic som har allvarliga problem med upptagning av rumsakustik - och jag har som bekant testat några stycken... 😉 När det gäller Omni-micar så kan det däremot vara värre... 😳 Kondensatormicar är däremot i normalfallet känsligare än dynamiska. Måste vara just det brummet jag har då.. Upplever inte alls samma bekymmer när jag använder MT87 som när ADK-micken är igång. Jäkla skumt detdär egentligen. Tycker MT87 är mycket mer riktbar än ADK 51S. Körde MT87 som överhäng på trummor i vissa sammanhang förr (jazzinspelningar osv), och det hade aldrig funkat med 51S.
brojd Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Använt MT87:or som överhäng till trummor några gånger (både studio och liveinspelning) och det lät helt ok. Är inte helt förtjust i den vad gäller sång dock.
lavrell Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 (redigerat) Jag tycker personligen att om du ska testa inspelning för första gången så gör du bäst i att köpa en SM57:a, det finns ingen mer allround mic 🙂 sen kan du använda den till så mycket mer och eftersom den är mer riktad och mindre känslig än kondensatormickarna så blir rumsproblemet mindre framstående 🙂 sen är den ju kanooon till sång 😉 Redigerat 29 november 2004 av lavrell
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.