Jump to content
Annons

Borde inte datorn räcka till?

Recommended Posts

Studiofreak (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag har en dator med Windows XP men P4 processor på 3 Ghz och 3 Gb ram. Kör med Cubase studio 4. Har nyligen köpt ett Focusrite Pro 40 kort men har lite problem med latency och knaster när jag kör en del vst-pluggar. När jag ställer in buffersize på lägsta 128 så blir det bra latency ca 3 ms. Men så fort jag höjer buffersizen när jag mixat lite trummor och ska spela in bas etc. så verkar det som datorn inte räcker till. För låg buffersize så knastrar trummorna som är mixade och vid högre buffersize så blir det för hög latency för att spela in. Som mest 50 ms :/.

Frågan är allstå: borde inte min dator räcka till? har jag missat några inställningar?

Tack på förhand! 🙁

Annons
Postat

Nej det har jag inte gjort. Är det något man alltid måste göra?

Ska bli kul att prova. tack

Postat (redigerat)
Nej det har jag inte gjort. Är det något man alltid måste göra?

Ska bli kul att prova. tack

Nej tvärtom om jag har hajat de rätt. Inspelningsprogram tar väldigt mycket på cpu:n så därför vill du inte att datorns cpu ska gå till småsaker i bakrunden när du har ett stort cpu-krävande program uppe. Ju mer vst du lägger på desto lättare kommer det där "knastret" komma (jag vet vad du menar). vissa vst är dåligt gjorda och tar därför mer också. Vst som innehåller samplingar tar ju ännu mer så som t ex Ezdrummer. En trolig lösning vore nog att köpa en bättre processor.

Jag kanske har förstått fel, ignorera mitt inlägg isåfall 🙂

Redigerat av Studioman
Postat

Optimera för bakgrundstjänster ska vara på som Claes säger. ASIO är en bakgrundstjänst. Det är den enda optimeringen man brukar behöva göra i XP.

Postat

har provat det där nu men det funkar ändå inte. Är det dags att skrota datorn då eller? :/ 😱

Postat
har provat det där nu men det funkar ändå inte. Är det dags att skrota datorn då eller? :/ 😆

Haha får väl se, lite tips för att förbättra det hela.

Om du kör med något av de stora programmet såsom Norton, Panda o.s.v så bör du ta dig en funderare och kanske köra Nod32 som är ett litet med 100% täckande som inte törstar lika mycket efter cpu.

Sen vet jag inte hur det är med andra men jag kör trådlöst internet, och när jag stänger ner alltså avaktiverar anslutningen så har jag mer cpu utrymme, det kan funka för dig med. Också utseendet kan kanske ge dig lite till. Ändra hela xp till det gamla utseendet. Det optimala är ju att göra en partition på din hårddisk och installera xp på den men bara installera det du behöver för studion. D.v.s ingen webbläsare eller anti-virusprogram, prova lite, rensa upp i datorn. Om inget gör någon skillnad kanske du ska överväga att skrota den som du sa 😱

Postat

Det borde funka fint med den datorn. Åtminstone på latency runt 10-20 ms. Det är rätt ok..

Ett tips om du spelar in live-bas eller andra liveinstrument är att monitorera i en extern mixer så du kan höra ditt instrument helt utan fördröjning. Då kan du ju köra med 50 ms..

Men om man ska spela in VSTinstrument via midikeyboard tex så är kanske 50 ms lite segt...

Postat

Har provat lite nu och verkar som datorn inte räcker till, tyvärr.

Men då kan jag kanske köra en liten följd fråga:

Tips på ny dator? Kan tänka mig att bygga själv för lägre kostnad. Ska inte kosta för mycket men jag vill kunna reca och mixa som jag vill utan problem med knaster och liknande. Brukar köra 8 trummspår och kanske 2 gitarrspår med dubbningar och bas och sång. Någon som har ett bra förslag? 😄

Postat (redigerat)

Tips på ny dator? Kan tänka mig att bygga själv för lägre kostnad. Ska inte kosta för mycket men jag vill kunna reca och mixa som jag vill utan problem med knaster och liknande. Brukar köra 8 trummspår och kanske 2 gitarrspår med dubbningar och bas och sång. Någon som har ett bra förslag? 😄

Vad har du för budget?jag rekommenderar en bra intel core 2 duo processor helst på 3ghz eller så och windows xp installerat med 4 gb ram som du sen fixar med minnet på så att du kan bruka mer än två gb för applikationer,ett bra asus moderkort,och ett bra luftventilerat chassi(Antec e bra).Ska väl inte bli för dyrt tror jag iaf.Kolla på komplett efter delar.

Redigerat av Liquid_6
Postat
Vad har du för budget?jag rekommenderar en bra intel core 2 duo processor helst på 3ghz eller så och windows xp installerat med 4 gb ram som du sen fixar med minnet på så att du kan bruka mer än två gb för applikationer,ett bra asus moderkort,och ett bra luftventilerat chassi(Antec e bra).Ska väl inte bli för dyrt tror jag iaf.Kolla på komplett efter delar.

okej, har inte direkt tänkt på budget än. Men vad kostar en dator med de komponenterna du sa? Känns som det är värt att spara lite längre för att få en dator som räcker längre, än att förhasta sig. 😄

Postat (redigerat)
okej, har inte direkt tänkt på budget än. Men vad kostar en dator med de komponenterna du sa? Känns som det är värt att spara lite längre för att få en dator som räcker längre, än att förhasta sig. 😄

Under tiotusen får du en bra musikburk för om man tar rätt delar.

Redigerat av Liquid_6
Postat (redigerat)

Har du valt ljudkortets drivrutin som ASIO-driver då?

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Optimera för bakgrundstjänster ska vara på som Claes säger. ASIO är en bakgrundstjänst. Det är den enda optimeringen man brukar behöva göra i XP.

Hej Bullen, jag har ett problem!

Ställde om för Program häromveckan när det var något som inte flöt som det skulle, glömde bort det och spelade in osv. Kom på efter någon dag att jag inte ställt tillbaka det till bakgrundstjänster, fixade det och genast började alla projekten knastra och ha sig till den så milda grad. Fick ändra igen till optimalt för program och vips så fungerade allt som det skulle.

Är min dator normal? Kommer mina studiokompisar att kunna reta mig för det här? Eller ja, jag tyckte det var lite underligt att jag fick omvänd effekt av det...

Postat (redigerat)

Kom på en till sak som ingen annan verkar ha tagit upp, skulle det inte kunna ha att göra med Firewirekortet/kretsen i komputtern? Brukar ju vara mycket snack om olika kretsar som inte fungerar särskilt bra i dessa sammanhang!

3 gig ram och 3 ghz processor bör räcka en bra bit ändå. Mixade monsterprojekt med en jäkla massa pluggar utan att frysa spåren blir lite väl tungt kanske, men för trummor och bas bör det räcka. Kör själv på en äldre modell med 2 gig ram och en AMD 3400+ och kan utan problem köra åtta spår mixade trummor, bas, fyra gitarrspår, sång och lite körer. Med frysta spår går det att komma en bra bit längre.

Redigerat av Fertan
maart (oregistrerad)
Postat

Tips på ny dator? Kan tänka mig att bygga själv för lägre kostnad. Ska inte kosta för mycket men jag vill kunna reca och mixa som jag vill utan problem med knaster och liknande. Brukar köra 8 trummspår och kanske 2 gitarrspår med dubbningar och bas och sång. Någon som har ett bra förslag? 😉

Har du inte högre krav än så borde din nuvarande maskin definitivt räcka. Vet inte om det har med det att göra, men hur mycket ledig hårddisk har du? är den någorlunda defragmenterad?

Postat
Kom på en till sak som ingen annan verkar ha tagit upp, skulle det inte kunna ha att göra med Firewirekortet/kretsen i komputtern? Brukar ju vara mycket snack om olika kretsar som inte fungerar särskilt bra i dessa sammanhang!

3 gig ram och 3 ghz processor bör räcka en bra bit ändå. Mixade monsterprojekt med en jäkla massa pluggar utan att frysa spåren blir lite väl tungt kanske, men för trummor och bas bör det räcka. Kör själv på en äldre modell med 2 gig ram och en AMD 3400+ och kan utan problem köra åtta spår mixade trummor, bas, fyra gitarrspår, sång och lite körer. Med frysta spår går det att komma en bra bit längre.

jo skulle kanske kunna va firewirekortet. det är i princip nyinsatt. Jag kollade att drivrutinerna för det vad nya och så men det verkade fungera. är det skillnad mellan olika firewirekort vad det gäller kompatibilitet med ljudkorot?

Har du inte högre krav än så borde din nuvarande maskin definitivt räcka. Vet inte om det har med det att göra, men hur mycket ledig hårddisk har du? är den någorlunda defragmenterad?

Jag har windows och program installerade på en 120 gb och har alla projekten på en 500 gb. Datorn är precis omformaterad så det borde inte va några problem tycker jag.

Postat
Har du valt ljudkortets drivrutin som ASIO-driver då?

Mvh

Memphis

hur menar du då? menar du device setup i cubase eller? mitt första ljudkort så kan ha missat en del grejer.

maart (oregistrerad)
Postat
Jag har windows och program installerade på en 120 gb och har alla projekten på en 500 gb. Datorn är precis omformaterad så det borde inte va några problem tycker jag.

Hur stor disk du har spelar ingen roll, utan det intressanta är hur stor del av den som är ledig och hur utspritt datan på den ligger.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.