Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har sökt febrilt efter existerande tråd om detta, men kan inte hitta något liknande.

Jag har precis köpt en Terratec Phase 26, eftersom att den har 6 stycken utgångar.

Jag vill med dessa 6 utgångar få ut 3 stycken identiska stereo. Jag vill helt enkelt kunna spela upp tex Itunes i alla dessa utgångar samtidigt. eftersom att det nu är kopplat så att 1 och 2 går till vardagsrummet, 3 och 4 till köket, osv. men det vill inte fungera!

Anledningen till att jag skaffade ett ljudkort till detta var att man kan då ha individuell volymkontroll på skärmen, till alla utgångar och så vidare, men nu kan jag bara få ut signaler i 1 och 2. HUr går man för att "klona" dessa signaler? för att kunna få ut ljud från alla? fins det program till detta?

Mycket tacksam för svar och hjälp! har jag postat i fel ämne så skicka gärna tråden vidare!

MVH

Elle Man

Annons
Postat

Sådana ljudkort är som regel inte gjorda för att "klona" signalerna, utan för att spela upp olika spår från separata utgångar. Om det ändå går att "klona", beror på om ljudkortet har en inbyggd DSP-mixer/router som kan hantera det på annat sätt än det "normala"...

Postat
Sådana ljudkort är som regel inte gjorda för att "klona" signalerna, utan för att spela upp olika spår från separata utgångar. Om det ändå går att "klona", beror på om ljudkortet har en inbyggd DSP-mixer/router som kan hantera det på annat sätt än det "normala"...

Borde det inte finnas program som tar standardkanalerna 1 och 2 och skickar ut desa signaler även till de andra? borde inte vara så avancerat program.. Någon som har någon idé?

Operativsystem spelar ingen roll då jag har både OSX och XP

Postat

Om det finns något program tycker jag iaf låter tveksamt (även om jag inte är så insatt). Men jag vet att på mitt ljudkort - Echo Audiofire 2 - så har jag routat utgång 1/2 till att gå till både line out, hörlursuttag och spdif! Är det något sådant du vill åstadkomma så tror jag att det isåfall måste finnas en liknande routingfunktion på ljudkortets kontrollpanel....

hoppas det löser sig för dig 🙂

Postat

Jag löste det delvis genom att koppla utgångarna 1,2 till line in 1,2, och sedan via logic bussade jag dessa till 3,4 och 5,6. vilket resulterar att 1,2 alltid måste vara på, men att jag kan bestämma volym på 3,4 och 5,6 🙂

nödlösning som sagt, men får funka tills vidare.

ska prova vidare och se om det går att förbättra.

Postat

Om du kör Logic (framgick inte i frågeställningen... :rolleyes: ), så borde du kunna spela upp musiken från Logic och låta ljudet gå ut på 3 bussar samtidigt - och på så sätt slippa den extra kopplingen. Det går att göra så i Cubase i alla fall, så det skulle förvåna mig mycket om det inte gick i Logic.

Postat
Om du kör Logic (framgick inte i frågeställningen... 😳 ), så borde du kunna spela upp musiken från Logic och låta ljudet gå ut på 3 bussar samtidigt - och på så sätt slippa den extra kopplingen. Det går att göra så i Cubase i alla fall, så det skulle förvåna mig mycket om det inte gick i Logic.

Precis!, Detta går alltså utan extrakopplingen OM jag nu spelar upp i Logic. Men det är ju lite osmidigt att lägga in hela itunes biblioteket där.. därav extrakopplingen... Går det på något sätt att få Itunes som "input" på Logic eller Cubase vore ju det en smidig lösning..

eller har någon en annan idé som borde provas?

pme (oregistrerad)
Postat
Precis!, Detta går alltså utan extrakopplingen OM jag nu spelar upp i Logic. Men det är ju lite osmidigt att lägga in hela itunes biblioteket där.. därav extrakopplingen... Går det på något sätt att få Itunes som "input" på Logic eller Cubase vore ju det en smidig lösning..

eller har någon en annan idé som borde provas?

Har du kollat om inte jack kan lösa ditt problem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.