Jump to content
Annons

koppla effekt till enskild Midi händelse


Kill All Autotuner

Recommended Posts

Annons

vad menar du med "hänga på effekter"?

vill du styra en effekt med midi via sequencern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra så här.. koppla till dina effekter antingen direkt till din NNXT (eller vad det nu är) eller till mixer bordet.. smaksak..

Därefter öppnar du upp effekten/mixern för automatisering i sequencern och ökar upp/sänker effekten vid det tillfälle du vill.

Nytt svenskt forum för reason fans http://www.reason.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra så här.. koppla till dina effekter antingen direkt till din NNXT (eller vad det nu är) eller till mixer bordet.. smaksak..

Därefter öppnar du upp effekten/mixern för automatisering i sequencern och ökar upp/sänker effekten vid det tillfälle du vill.

Nytt svenskt forum för reason fans http://www.reason.nu

Jo, det skulle också fungera . Men jag hade tänkt mig att en midihändelse på ett färdiginspelat spår skulle "öppna" upp t.ex en kompressor eller delay på bara den enda noten, om du förstår vad jag menar.

Om man automatiserar "manuellt" (öppnar och stänger effekter via regel på effekter) så blir det lite för grova ingångar och utgångar , om du förstår vad jag menar ? Vill att det ska sitta som en smäck och det kan det bara göra om en midinot kan trigga igång och stänga effekten . 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga ytterligare : Jag har ett basspår spelat genom NNXT i vanlig 4/4 takt. Jag vill att basgångens not på ettan och på fyran ska vara komprimerade och delay-ade. tvåan och trean skall vara helt torra och rena .

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

KAA: Du kan rita in i sequencern med 64-dels upplösning (eller ännu mindre om du kör utan kvantisering) när en effekt ska bypassas eller gå igång, om det var så du menade.

Markera kompressorn, högerklicka och skapa ett sequencerspår.

Klicka på bypass, välj edit automation och sen rulla upp sequencern och rita!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga ytterligare :  Jag har ett basspår spelat genom NNXT i vanlig 4/4 takt. Jag vill att basgångens not på ettan och på fyran ska vara komprimerade och delay-ade. tvåan och trean skall vara helt torra och rena .

Föreslår att du kopierar NN-XT (högerklicka -> copy device, sen paste) och kopierar midispåret (ctrl -> dra-å-släpp).

På den ena kör du dom noter du vill blöta och tar bort resten, på den andra tar du bort dom som är blöta på första NN-XT.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man automatiserar "manuellt" (öppnar och stänger effekter via regel på effekter) så blir det lite för grova ingångar och utgångar

Jo men du behöver ju inte automatisera självaste on/off utan reglera istället reglarnas volym. Vill du att det ska sitta som ett smäck så var nogrann.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man automatiserar "manuellt"  (öppnar och stänger effekter via regel på effekter) så blir det lite för grova ingångar och utgångar

Jo men du behöver ju inte automatisera självaste on/off utan reglera istället reglarnas volym. Vill du att det ska sitta som ett smäck så var nogrann.. =)

..............ska faktiskt försöka det eleganta tipset också beloobi 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...