Jump to content
Annons

Recommended Posts

maart (oregistrerad)
Postat
Så det var därför när jag sökte så hittade jag inte en enda tråd där B1/ADK 51 stod i samma mening som ordet "Skriksång"?

Kanske bara jag som sökte fel men då får någon gärna posta länken till tråden jag hittar svaret i.

Förväntar du dig att någon ska kunna tala om precis hur högt du kan vråla i en mick utan att den går sönder?

För det första: jag tror ingen vet exakt hur högt ljudtryck en specefik mick tål

För det andra: om någon talade om att B1:an tål 118 dB men 51 tål bara 114 dB, har du då sån kontroll att du kan lägga dig på 113,8 dB så du inte knäcker micken? (siffrorna är bara påhittade exempel men du kanske fattar vad jag menar?)

För det tredje: Såvitt jag vet tål de flesta kondensatormickar i den här prisklassen ordentligt ljudtryck. Jag var inne på det lite halvt i mitt första inlägg (som du borde ha läst). Du behöver typ överrösta ett jetplan som lyfter för att knäcka dom. Gör du det? (det här är vad jag tror men det kan vara fel).

Annons
Postat
Om du inte hör skillnaden mellan B1 och A-51s, så är den bistra sanningen att du en lyssning som inte är tillräckligt bra för att återge skillnaden. Jag kan dock säga - efter att ha testat åtskilliga mikrofoner - att det egentligen är väldigt svårt att hitta riktigt dåliga mikrofoner i dag, även om man tittar på billiga kinesiska mikrofoner.

Den första stormembranaren som kom till Sverige och hade en prislapp som min egen ekonomi orkade med, var A51s - och den blev ett enormt lyft i ljudkvalitet för min del. Senare blev jag mer förtjust i B1 eftersom soundet stämde ännu bättre med hur jag ville ha det, men det är som sagt en smakfråga.

Det finns nog inga moderna micar som inte tål ljudtryck upp till runt 130dB - och så starkt är det inte många som kan sjunga... 😉 Risken är då större att om man har en stark ljudkälla, så kan micpreampens första ingångssteg dista. Varför kan du läsa HÄR. Du ska inte glömma att använda puffskydd - för utan ett sådant så blir det inte kul alls...

Ja det säger jag inte emot, som sagt kommer detta bli min första sång-mikrofon som jag använder i studiomiljö för att spela in sång till mina låtar. Därför har jag även inga referenser när det kommer till detta ämnet utan förlitar mig väldigt mycket på vad andra har för åsikter 😉

Det är just till skriksång jag kommer använda den så ifall båda de mickarna ska kunna stå pall för detta är jag tacksam för svaret! 😄 Det var min största oro att när jag lagt ut ca 1000 kr på en mikrofon är att den ändrar karaktär helt när man skriker in i den istället för att sjunga lite försiktigare 🙂

Tack för svar!

maart (oregistrerad)
Postat
Jag har läst ditt inlägg och är tacksam för svaret men eftersom svaret inte riktigt reflekterade min fråga får du ursäkta mig att jag inte tackade dig för det du tillhandahöll till tråden. Jag har skrivit till 2-3 andra som Inte har betett sig som idioter i tråden och förklarat att det jag är orolig över är Skriksång och hur mikrofonerna ställer sig i det användningsområdet men inte fått något svar från varken dom eller någon annan. resten av de som postat i tråden har postat helt oanvändbara inlägg.

Det handlar inte om ett specifikt inlägg eller om du tackat för svaret eller inte. Du har ju t.ex. inte följt upp det något (förrän nu) utan enbart ägnat dig åt att käfta om hur dumma vi är som inte ger dig svar svart på vitt och ställa precis samma fråga igen och igen och igen... Ibland måste man kanske reflektera över svaren lite själv? Eller, istället för att ställa samma fråga på precis samma sätt gång efter gång, formulera sig på ett annat sätt?

Postat
Förväntar du dig att någon ska kunna tala om precis hur högt du kan vråla i en mick utan att den går sönder?

För det första: jag tror ingen vet exakt hur högt ljudtryck en specefik mick tål

För det andra: om någon talade om att B1:an tål 118 dB men 51 tål bara 114 dB, har du då sån kontroll att du kan lägga dig på 113,8 dB så du inte knäcker micken? (siffrorna är bara påhittade exempel men du kanske fattar vad jag menar?)

För det tredje: Såvitt jag vet tål de flesta kondensatormickar i den här prisklassen ordentligt ljudtryck. Jag var inne på det lite halvt i mitt första inlägg (som du borde ha läst). Du behöver typ överrösta ett jetplan som lyfter för att knäcka dom. Gör du det? (det här är vad jag tror men det kan vara fel).

Det har jag aldrig påstått, men eftersom jag inte är expert på området är jag inte 100% säker på hur billigare mikrofoner kanske regerar om man riktigt skriker in i dom istället för att sjunga lite försiktigare. Frågan i trådan var också mycket ifall någon av dessa ändrade karaktär om man skrek istället för att sjunga in i dom. självdistar osv. Hade du läst Min tråd hade du förstått min fråga 😉 Vad jag verkar ha fått fram (om nåt) är att det inte ska vara några problem för mickarna att stå pall för att skrika in, ingen av dom ska ändra karaktär eller självdista vilket verkar lovande inför mitt framtida köp.

En annan sak... Var detta så svårt att kläcka ur sig eller vad du tvungen att försöka käfta emot i typ 5 inlägg?

Tack för svaret! 😉

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Om du inte hör skillnaden mellan B1 och A-51s, så är den bistra sanningen att du en lyssning som inte är tillräckligt bra för att återge skillnaden.

Jag tror mer på att han är helt grön på området och inte har ett tränat öra och inte vet vad han ska lyssna efter i signalen. Det är sånt som kommer sen när han har lite mer kött på benen. En mick från Rusta duger nog åt honom på hans nivå. 😉

Postat
Jag har läst ditt inlägg och är tacksam för svaret men eftersom svaret inte riktigt reflekterade min fråga får du ursäkta mig att jag inte tackade dig för det du tillhandahöll till tråden. Jag har skrivit till 2-3 andra som Inte har betett sig som idioter i tråden och förklarat att det jag är orolig över är Skriksång och hur mikrofonerna ställer sig i det användningsområdet men inte fått något svar från varken dom eller någon annan. resten av de som postat i tråden har postat helt oanvändbara inlägg.

Om du sågar de rekommendationer som Claes här ger dig så lovar jag dig att ingen annan på detta forum kan hjälpa dig. Det Claes inte vet om mikrofoner är det nog ingen annan här som vet heller. 😉

Postat
Det handlar inte om ett specifikt inlägg eller om du tackat för svaret eller inte. Du har ju t.ex. inte följt upp det något (förrän nu) utan enbart ägnat dig åt att käfta om hur dumma vi är som inte ger dig svar svart på vitt och ställa precis samma fråga igen och igen och igen... Ibland måste man kanske reflektera över svaren lite själv? Eller, istället för att ställa samma fråga på precis samma sätt gång efter gång, formulera sig på ett annat sätt?

Om du läser det andra inlägget som "Ponderosa" har skrivit har jag svarat på det och ställt en ny fråga som han/hon kanske kan svara på som jag inte fick svar på i postarens inlägg

Läser du mitt svar till Claes som också bidrog konstruktivt till tråden ser du att jag svarade (om även på samma sätt som till ponderosa) på hans inlägg med en ny fråga som jag Då inte tyckte att jag hade fått svar på. Personligen tycker jag formuleringen är klar nog.

- Klarar Mikrofonerna av skriksång, om ja/nej, vilken klarar inte av de/klarar av de bättre. Finns det andra tips på bra mikrofoner som just klarar av skriksång.

Jag vet inte hur jag ska försöka göra min fråga enklare?

Postat
Om du sågar de rekommendationer som Claes här ger dig så lovar jag dig att ingen annan på detta forum kan hjälpa dig. Det Claes inte vet om mikrofoner är det nog ingen annan här som vet heller. 😉

Jag är helt grön på området (som tidigare påpekats) men vill inte köpa grisen i säcken? Jag antar att du nästa gång du ska köpa nåt du inte riktigt förstår dig på köper första bästa eller hur? För jag menar, är man grön på nåt ämne måste ju det enklaste duga?

erm... Var har du sett att jag har "sågat" Claes är för mig ett mysterium? Claes var en av dom som faktiskt tog sig tid att svara vettigt, även om han inte svarade på frågan utan mera visade mig till sin testsite (där jag redan har varit ungefär 5-6 gånger innan)så svarade det inte på min fråga? ser inte var jag har "sågat" hans svar?

Postat (redigerat)
Om du läser det andra inlägget som "Ponderosa" har skrivit har jag svarat på det och ställt en ny fråga som han/hon kanske kan svara på som jag inte fick svar på i postarens inlägg

Läser du mitt svar till Claes som också bidrog konstruktivt till tråden ser du att jag svarade (om även på samma sätt som till ponderosa) på hans inlägg med en ny fråga som jag Då inte tyckte att jag hade fått svar på. Personligen tycker jag formuleringen är klar nog.

- Klarar Mikrofonerna av skriksång, om ja/nej, vilken klarar inte av de/klarar av de bättre. Finns det andra tips på bra mikrofoner som just klarar av skriksång.

Står du vid ett jetplan som står igång på startplattan, så har du ett ljudtryck på 130dB (som de flesta moderna mikrofoner överlever). Kan du överrösta ett startande jetplan med din sång, så är jag mäkta imponerad... 😉

Summa summarium, så behöver du inte vara orolig, vare sig du väljer A51 eller B1. De (och de flesta andra kondensatormicar) är däremot inte gjorda för närkontakt, som man brukar ha dynamiska micar - utan du ska hålla ett visst avstånd till dem. Hur långt får du prova dig fram till, men någonstans mellan 15 och 30cm kan nog de flesta hålla med om - och ett puffskydd mellan också förstås, så att man inte bottnar membranet i micen vid första bästa "P"...

Redigerat av Claes
Postat
Står du vid ett jetplan som står igång på startplattan, så har du ett ljudtryck på 130dB (som de flesta moderna mikrofoner överlever). Kan du överrösta ett startande jetplan med din sång, så är jag mäkta imponerad... 😉

Summa summarium, så behöver du inte vara orolig, vare sig du väljer A51 eller B1. De (och de flesta andra kondensatormicar) är däremot inte gjorda för närkontakt, som man brukar ha dynamiska micar - utan du ska hålla ett visst avstånd till dem. Hur långt får du prova dig fram till, men någonstans mellan 15 och 30cm kan nog de flesta hålla med om - och ett puffskydd mellan också förstås, så att man inte bottnar membranet i micen vid första bästa "P"...

Så med andra ska skriksång inte påverka mikrofonernas karaktär, det låter utmärkt och är väldigt tacksam för svaret som har hjälpt mig otroligt mycket på vägen att bestämma mig för vilken mikrofon jag ska köpa. Nu är det bara att ringa studio och kolla om jag förnyade min prenumeration vid rätt tidpunkt eller om jag var för tidig på det 😉

Tack än en gång för svaret!

Postat
Det Claes inte vet om mikrofoner är det nog ingen annan här som vet heller. 😉

UJ! Tack för det förtroendet 😉 - men ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man egentligen vet - så det finns säkert flera som är duktigare än jag, men som kanske inte har tid/ork att svara...

Postat

Du verkar rädd för att mikarna inte pallar ljudtrycket. Om du som Claes säger står en bit ifrån så kommer du ändå att få in ljudet bra in i miken, men utan att de riskerar att skadas. För någon dag sedan så läste jag nånstans (på Nätet naturligtvis...) att kondensatormikar oftare än dynamiska mikrofoner tar upp ljudet väl även om man står lite snett mot miken. Det kan man ju också ha nytta av i så fall, om man vill låta väldigt högt (vilket man kanske måste för känslans skull), men ändå använda kondensatormik.

De två mikarna som du nämner är nog likvärdiga - jag vet dem som använt dessa.

(Personligen väljer jag mellan Line Audio CM3 och MXLV67G - om de duger till dylik sång vet jag ej.)

//:debatt

Postat
UJ! Tack för det förtroendet 😉 - men ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man egentligen vet - så det finns säkert flera som är duktigare än jag, men som kanske inte har tid/ork att svara...

Man blir aldrig fullärd. Jag kommer aldrig någonsin kunna säga att jag kan allt om musikproduktion för jag kommer aldrig lära mig allt. 😉

Postat
Du verkar rädd för att mikarna inte pallar ljudtrycket. Om du som Claes säger står en bit ifrån så kommer du ändå att få in ljudet bra in i miken, men utan att de riskerar att skadas. För någon dag sedan så läste jag nånstans (på Nätet naturligtvis...) att kondensatormikar oftare än dynamiska mikrofoner tar upp ljudet väl även om man står lite snett mot miken. Det kan man ju också ha nytta av i så fall, om man vill låta väldigt högt (vilket man kanske måste för känslans skull), men ändå använda kondensatormik.

De två mikarna som du nämner är nog likvärdiga - jag vet dem som använt dessa.

(Personligen väljer jag mellan Line Audio CM3 och MXLV67G - om de duger till dylik sång vet jag ej.)

//:debatt

Ja men samtidigt ifall de behåller sin karaktär och inte "skadas" av högt skrikande såsom självdist och liknande, eftersom micken ska användas till största delen sånt blir det inte så roligt att köpa en mick som direkt ger vika om man krämar på lite extra 😉

Jo det finns otaliga sätt för att få sången att låta så bra som möjligt, puffskyddet på ett specifikt avstånd, att stå lite vinklad från micken etc etc 😉

Postat
Ja men samtidigt ifall de behåller sin karaktär och inte "skadas" av högt skrikande såsom självdist och liknande, eftersom micken ska användas till största delen sånt blir det inte så roligt att köpa en mick som direkt ger vika om man krämar på lite extra 😉

Jo det finns otaliga sätt för att få sången att låta så bra som möjligt, puffskyddet på ett specifikt avstånd, att stå lite vinklad från micken etc etc 😄

Du ska få ett seriöst tips av mig... Shure SM57. Kostar en tusing... 😉

Postat

Ja till och med jag...

Postat

Jaha vad ska man säga är en ny medlem här, söker ungefär som herrn här a51 eller b1, detta var en underhållande debatt grabbar tack för den!

Det får bli B1 då jag endast behöver det för sång, vocals baby, då ska d va den om ja inte missa nåt.

😉

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Hej, tänkte komma med ett något mer konstruktivt inlägg än vissa andras.

Jag/vi har spelat in våra två senaste plattor och ett gäng demos med ADK a51 och nu snackar vi skriksång blandat med rensång och jag är helnöjd med den micken.

Nu ska jag visserligen testa B1:an också när jag får den och jämföra.

Olika mickar passar väldigt olika bra till olika röster, jag har sjungit i dyrare mickar och fått ett mycket sämre resultat så mitt råd är att köpa den billiga a51:an.

Lyssna själv förresten om det är något du gillar. www.myspace.com/violentworkofartofficial

maart (oregistrerad)
Postat

Vad jag kan se har Ponderosa bara skrivit ett svar i den här tråden. Men jag kan se att du skrev precis samma fråga när du kommenterade både Ponderosas och Claes svar (+ ett antal gånger till senare). Tycker du det är konstruktivt bidragande till tråden? Det handlar kanske inte om att ställa frågan enklare utan på ett annat sätt? Om man kör fast och inte kommer längre, är det då läge att fortsätta mala på precis som förut? kan inte en sån sak vara mer irriterande för dom som försökt svara men tydligen inte nått hela vägen fram?

Läs mitt andra inlägg ska du se. Det var inte din fråga jag reagerade på utan ditt sätt att kalla folk diverse olämpliga saker. Visst får man säga vad man tycker men bara för att man är anonym har du inte rätt att kalla folk för idioter och liknande.

En annan sak... Var detta så svårt att kläcka ur sig eller vad du tvungen att försöka käfta emot i typ 5 inlägg?

I mitt tredje inlägg skrev jag "det känns som vi hamnar längre och längre off topic i den här tråden men eftersom det var trådskaparen själv som svarade på mitt svar svarar jag på hans svar på mitt svar." Är du med? jag tror inte att varken jag, Analogfreak eller joachime hade käftat med dig om du inte svarat med den attityd dina inlägg haft. "som man bäddar får man ligga" sägs det. Tänk på det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.