Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Övertygad om att detta har frågats 100 ggr förut, men jag lyckas fan inte hitta någon tråd ändå!

Jag kör Logic Pro. Jag har i mina preferences ->Audio INTE 24bit recording ibockat. Jag antar att detta innebär att jag spelar in i 16 bit.

Två frågor:

1. Vad är skillnaden dessa emellan? Har det kostat mig mkt ljukvalitet el dyl för att jag spelat in i 16 bit?

2. Inför masteringen: Visst är det väl så att jag, när jag bouncar mina AIFF:er ska bounca dem i 16 bit och inte 24 bit nu när jag spelat in i 16..?

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

1. Om du har ok nivå in på spåren så blir det säkert inga problem. Men du kan ju köra 24 i forts!

2. Om mastringshuset tar 24 så kör 24. Eftersom du mixar ihop flera spår och processar i Logic så är din mix faktiskt 32-bit float. Så de 24 bitarna utnyttjas ändå!

Till sist! Om det låter bra så låter det bra! Bara kör! 🙂

Postat

som helt ovidkommande kuriosa info kan jag säga att tracket till en av våra svenska hiphophits för ett antal år sedan, dvs instrumentalen, enbart återfanns som mp3 i hygglig kvalitet när det skulle skickas till mastering (arrangemanget hade försvunnit) och därmed bara sparades om till aiff och skickades till masteringen.......och vad jag vet är det ingen som märkt något. så ibland undrar man hur stor vikt man egentligen man måste lägga på dylika tankegångar....! fast 24bitar är ju att föredra.... :=)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.