axdacks Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 Hur fungerar det med att spela MP3 filer ute om det skulle bli någon typ kontroll? Köper jag MP3n över internet så måste jag väl kunna visa upp någon typ av kvitto? Annars måste jag kunna visa upp originalskivor. Men hur är det med att dela sin musik med andra DJs? Originalskivorna eller kvitton finns men inte hemma hos mig. Utan hos de som äger skivorna. Eventuellt kan man säga att jag har lånat ut massiva mängder med skivor till flera personer inom samma yrkeskategori(vänner) men det är jag som köpt skivorna. I Finland räcker det tydligen att MP3n ska komma från ett original eller vara köpt på nätet. DJs byter musik med varandra och ändå räknas det som om det vore lagligt. Blir det frågor så ska man kunna säga var originalen eller kvitton finns om jag förstått saken rätt. Hur har vi det i Sverige? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 om du inte har originalen eller köpt mp3or så är dom väl illegala, så till vida att du inte fått rättigheter av artisten/den som äger musiken, att spela den. Resten är stöld och IPRED-kommisionen kommer att skicka dig på minst 10 år i finkan för vållande till annans förlust av bröd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 (redigerat) Bevisbördan ligger väl inte hos dig? Det borde ju vara den som påstår att du har gjort något olagligt som måste kunna visa att du INTE har köpt skivan. Det är ju löjligt om du ska springa runt med en kasse kvitton överallt du tar skivorna. Om du har köpt skivan från butik eller från en polare, eller lånat eller bytt för den sakens skull, ska inte spela nån roll enligt §19 i URL. Så länge det handlar om att du sålt/gett vidare den fysiska skivan, och alltså själv inte har kvar nån kopia av musiken i din ägo, så är det ok. Om jag har förstått det rätt får du inte heller ta kopior på en CD för att kunna använda den i t ex två skivspelare samtidigt - då "ska" du köpa två exemplar... Redigerat 6 februari 2009 av tbruce Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 Öh? Formatet mp3 är väl inte olagligt? Det är väl spridningen av skyddat matreal som är olagligt? Sen kvittar det vad det är för format, mp3, aac, flac, wav, aiff, XXy, KZC ..hittepå, fardin, mordin.... Däremot så gäller det att apis betalar till stim! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opiiate Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 skicka dig på minst 10 år i finkan för vållande till annans förlust av bröd. Hoppas det är ironi .. men menar du allvar när du tror att man hamnar 10 ÅR i fängelse för en nedladdad mp3? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 10 år? Nej för fan, det blir elektriska stolen direkt. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 10 år? Nej för fan, det blir elektriska stolen direkt. ☺️ Ja och alla andra dna-smittade släkt hänger med i domen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 6 februari 2009 Dela Postat 6 februari 2009 Hoppas det är ironi .. men menar du allvar när du tror att man hamnar 10 ÅR i fängelse för en nedladdad mp3? jo, nog fanns det ett uns avironi i svaret... skulle ha förtydligat det med en smiley, kanske ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
axdacks Postat 7 februari 2009 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2009 Bevisbördan ligger väl inte hos dig? Det borde ju vara den som påstår att du har gjort något olagligt som måste kunna visa att du INTE har köpt skivan. Det är ju löjligt om du ska springa runt med en kasse kvitton överallt du tar skivorna. Om du har köpt skivan från butik eller från en polare, eller lånat eller bytt för den sakens skull, ska inte spela nån roll enligt §19 i URL. Så länge det handlar om att du sålt/gett vidare den fysiska skivan, och alltså själv inte har kvar nån kopia av musiken i din ägo, så är det ok. Om jag har förstått det rätt får du inte heller ta kopior på en CD för att kunna använda den i t ex två skivspelare samtidigt - då "ska" du köpa två exemplar... Vet inte riktigt hur jag ska tolka §19 1960:729.. Ifall jag konverterar mina skivor till mp3s, slänger in dem i datorn och kör genom Serato men lånar sedan ut en stor del av min skivsamling till andra personer. Är det fortfarande ok att spela de filer som jag har i datorn ute på jobb? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 7 februari 2009 Dela Postat 7 februari 2009 Vet inte riktigt hur jag ska tolka §19 1960:729.. Ifall jag konverterar mina skivor till mp3s, slänger in dem i datorn och kör genom Serato men lånar sedan ut en stor del av min skivsamling till andra personer. Är det fortfarande ok att spela de filer som jag har i datorn ute på jobb? Lånar du ut skivorna så är det ju fortfarande du som äger dom, så det låter som att det skulle vara ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 7 februari 2009 Dela Postat 7 februari 2009 Ska man inte betala STIM pengar när man spelar offentligt. Då borde det nog vara där man ska sikta på att ha tort om fötterna i så fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fertan Postat 7 februari 2009 Dela Postat 7 februari 2009 Ska man inte betala STIM pengar när man spelar offentligt. Då borde det nog vara där man ska sikta på att ha tort om fötterna i så fall. Det ska arrangören stå för, dvs klubb-/bar-/restaurangägaren.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 7 februari 2009 Dela Postat 7 februari 2009 Känns spontant inte som ett jätteproblem. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 8 februari 2009 Dela Postat 8 februari 2009 Vet inte riktigt hur jag ska tolka §19 1960:729.. Ifall jag konverterar mina skivor till mp3s, slänger in dem i datorn och kör genom Serato men lånar sedan ut en stor del av min skivsamling till andra personer. Är det fortfarande ok att spela de filer som jag har i datorn ute på jobb? Det har väl knappast prövats, men jag skulle INTE tro att det är ok, enligt lagen dvs. Den du har lånat skivan till är ju den som för tillfället har rätt att använda musiken, så dina privata kopior borde bli olagliga när du inte har tillgång till den fysiska skivan. Men du behöver ju inte ligga sömnlös över detta precis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opiiate Postat 8 februari 2009 Dela Postat 8 februari 2009 jo, nog fanns det ett uns avironi i svaret... skulle ha förtydligat det med en smiley, kanske 😉 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.