Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Du drivs uppenbart av denna fråga eftersom kritiken verkar irritera dej

men har du varit i branschen i 30 år , så tycker ja du borde veta bättre

än att ställa en massa dumma frågor till oss andra som får känna oss blåsta

ÅR EFTER ÅR och bara se på hur historien upprepar sej

kan du inte bara svara på frågan?

vad är fel å varför är det fel?

Annons
  • Svar 413
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Det känns som att Du blir arg på mig. Det är inte min mening. Med lite förklaringar från Din sida så hade jag kanske förstått och t o m delat Dina åsikter. Istället får jag reda på att jag får Dig att känna Dig blåst? Jag uppfattar det som att det är jag som, i så fall, är lite blåst i denna fråga. Jag försöker ju förklara att jag vill försöka förstå vad kritiken egentligen bottnar i. Läser man dessa trådar och det som jag, genom åren, läst i tidningar då och då så måste Du medge att det inte är lätt att förstå vad problemet är. Hittills är min uppfattning att endast en av allmänhetens låtar platsade men Ni vet kanske något som jag missat?

Allmänheten skickar in sina bidrag till SVT, men det är inte SVT som bedömer - utan de skickar i sin tur ut dessa bidrag till 3 förlag. Dessa förlag har redan en massa låtskrivare knutna till sig, som de förstås vill framhålla så att det går bra för dem eftersom det ju är förlagens åtagande att få ut sina låtskrivares alster.

För några år sedan fick jag reda på av en kille som är väl insatt, att förlagen (åtminstone det förlag han fanns hos) inte ens öppnar lådorna med låtar som kommer från SVT, utan de väljer ut enbart från de bidrag som de låtskrivare som förlagen redan samarbetar med, har lämnat in till dem. Följden blir förstås då att man ser samma låtskrivare år efter år och aldrig någon vanlig Svensson som inte har varit i förlagets "stall" sedan tidigare. Utan att komma med sitt bidrag genom ett förlag som man har kontakt med, så har man alltså ingen chans att komma med - men likväl så vill SVT att det ska skickas in bidrag från allmänheten. Det är den biten jag tycker är ojuste och det enda som egentligen gör att jag klagar på det hela. Hade SVT varit ärliga och sagt att alla bidrag måste komma via förlagen, så hade jag inte haft några synpunkter, utan det är jippot att man begär in bidrag från kreti och pleti, som är fel eftersom det ger ett intryck av att det är konkurrens på lika villkor när det i praktiken inte är så.

Efter förlagens urval så kommer 100 bidrag in till SVT - och SVT:s egen jury bestämmer vilka bland dessa 100 som ska vara med i finalerna - och så lägger de till ett par "jokrar" som får komma med vilket skit som helst. För några år sedan var det en jag känner som kom in som "joker" efter att ha blivit känd genom TV som kapellmästare i något program och en del annat - och det bidraget var totalt värdelöst och verkade vara ruskigt snabbt ihoprafsat, ungefär som Markoolio i år... Detta med "jokrar" är med andra ord också helt snurrigt eftersom det inte verkar finnas några krav alls där.

Senast jag skickade in något bidrag var nog typ 20 år sedan eller något - och då förstås i förhoppningen att bandet skulle bli superkänt över en natt 😲 , något som nog är den drivande kraften hos de flesta som skickar in sina bidrag (men när man blir äldre så inser man att det är väldigt naivt att tro att det är så lätt...). Jag kan alltså inte räknas in i "avundsjuk"-gruppen 😆 , utan sedan många år ser jag det enbart som underhållning och har inte ens funderat på att skicka in något - men jag tycker ändå inte om oärligheten kring jippot.

Att det sedan är nedlusat med helkassa låtar, är en annan sak - men jag är övertygad om att det hade blivit betydligt bättre om alla hade samma chans, så att det inte fanns någon "gräddfil" in genom förlagen. Du sade ju själv i ditt exempel att bland 892 låtar var 10-15 låtar riktigt bra, ett femtiotal bra, ett femtiotal hyfsade och resten skräp. Om man då har ca 3500 bidrag att välja bland så borde det väl inte vara orimligt att det kan väljas ut 32 riktigt bra låtar, så att man hade sluppit uppleva de flesta låtarna som bottenskrap varje år...?

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Tack, Claes! Nu fick jag en känsla av att förstå. Det låter onekligen oroväckande om det är så som Du nämner i den första delen om att man inte ens lyssnar. Är det så får jag svårt att tänka mig att det kan hålla i längden. Förr eller senare borde sanningen uppdagas, ju förr desto bättre!

Vad gäller den andra delen med hur många procent som kanske är "kanonbra", kan det inte vara så att förlagen gärna signar en person som skriver en sådan låt? Varför skulle de vilja gå miste om de pengar de säger sig vilja tjäna? En låt som blir en hit drar ju in en hel del pengar. Jag förstår resonemanget om att förlagen skall bevaka sina klienters intressen men de är väl intresserade av att hitta nästa "G:son", en som kan lämna in 3 - 4 låtar som kommer med?

Jag undrar också hur de etablerade låtskrivarna en gång startade. De måste ju ha börjat någonstans. Jag kan också tänka mig att det sitter en och annan som tidigare år fått med bidrag men som inte längre "håller måttet". I denna del, med vilka som kommer med eller inte, så påminner det för mig om musikbranschen i sin helhet. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men man har alltid fått höra hur viktigt det är med kontakter, även i samhället i stort.

Håller nog dock med Dig om att urvalsmetoderna vid låtgallring nog borde belysas grundligt av någon "oberoende".

Vi på forumet kanske skulle erbjuda oss att lyssna igenom allmänhetens bidrag? Efter avtal med Björkman o co så skulle vi få plocka ut ett antal låtar som lyssnades igenom på samma villkor som de redan etablerade?

Vad gäller Jokrarna så kan jag hålla med om att det känns som om namnet är viktigare än vissa av låtarna. Detta tror jag dock hänger ihop med att locka tittare med etablerade artister och att försöka bredda tittargruppen. Det år som t ex The Ark var med så noterade jag ett gigantiskt intresse från mina gymnasie-elever. Jag vågar dock inte påstå att de sitter och tittar per atuomatik kommande år. Jag kan dock förstå Joker-tanken även om den inte alltid lyckas i praktiken.

Redigerat av wonderboy
Postat
Jag förstår resonemanget om att förlagen skall bevaka sina klienters intressen men de är väl intresserade av att hitta nästa "G:son", en som kan lämna in 3 - 4 låtar som kommer med?

Visst är de det, men jag skulle tro att de hellre väljer bland de nya förmågor som skickar in demos direkt till förlaget och vill bli signade hos dem - och alltså visar ett mer aktivt intresse av just deras förlag, än att det bara skickas till melodifestivalen och kommer den vägen. Jag skulle tro att ett inskick till melodifestivalen upplevs som ett betydligt mer passivt sätt att försöka komma någonstans, eftersom man ju då inte söker upp förlaget eller ett skivbolag direkt och försöker få igång en diskussion med dem.

Jag undrar också hur de etablerade låtskrivarna en gång startade. De måste ju ha börjat någonstans. Jag kan också tänka mig att det sitter en och annan som tidigare år fått med bidrag men som inte längre "håller måttet". I denna del, med vilka som kommer med eller inte, så påminner det för mig om musikbranschen i sin helhet. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men man har alltid fått höra hur viktigt det är med kontakter, även i samhället i stort.

De tog helt säkert kontakt med förlaget eller skivbolaget direkt och visade upp demos. I många fall säkert efter att någon bekant som redan har foten inne, har lagt ett gott ord för dem hos rätt personer...

Vi på forumet kanske skulle erbjuda oss att lyssna igenom allmänhetens bidrag? Efter avtal med Björkman o co så skulle vi få plocka ut ett antal låtar som lyssnades igenom på samma villkor som de redan etablerade?

Det hade förstås varit intressant - eller att alla ratade bidrag lades upp på Nätet efter att det är avgjort, så att alla kan lyssna på dem och höra hur "dåliga" de ratade bidragen verkligen var... 😲

Postat (redigerat)

Det finns

1. riktigt bra låtar

2. "kunde ha blivit riktigt bra" låtar

3. låtar som är bra på sin plan, även om man inte gillar stilen eller framträdandet riktigt

4. låtar som helt enkelt inte är bra, eller säger ingenting

Det roliga är att av hela sveriges musik alstrande, så lyckas melodifestivalen hela tiden, vartenda år, välja ut låtarna av kategori 4 att representera Sweden's finest (finns någon promille av alla låtar som når upp till kategori 3 och 2). Och varje år är artisten sååå taggad, det är såååå stort, vi är säkra på att vi kommer att vinna ... 5 dagars förstasideupplägg i båda kvällstidningarna, uppvaktning av TV; serien "inför schlagerfestivalen" tjuvstartar redan ikväll, med 5 program Behind the scenes of 'Inför schlagerfestivalen' ...

... vems hemma-virkade lilla blomkruks-underlägg är finast? Tant Agdas, eller tant Esters? .... jag är helt enkelt bara less på det. Det är mera exhibisionist-festivalen.

Redigerat av Opus99
Postat
Det finns

1. riktigt bra låtar

3. låtar som är bra på sin plan, även om man inte gillar stilen eller framträdandet riktigt

Det roliga är att av hela sveriges musik alstrande, så lyckas melodifestivalen hela tiden, vartenda år, välja ut låtarna av kategori 4 att representera Sweden's finest (finns någon promille av alla låtar som når upp till kategori 3 och 2). Och varje år är artisten sååå taggad, det är såååå stort, vi är säkra på att vi kommer att vinna ... 5 dagars förstasideupplägg i båda kvällstidningarna, uppvaktning av TV; serien "inför schlagerfestivalen" tjuvstartar redan ikväll, med 5 program Behind the scenes of 'Inför schlagerfestivalen' ...

... vems hemma-virkade lilla blomkruks-underlägg är finast? Tant Agdas, eller tant Esters? .... jag är helt enkelt bara less på det. Det är mera exhibisionist-festivalen.

Men allt det Du nu anför handlar väl egentligen bara om eget tyckande? Vi vet väl alla, sen länge, att måttstocken är om det säljer eller inte? Jag har svårt att se att vi har något större jippo i Sverige. Om vi fick OS, möjligen. Den låt/klädsel/artist/musikstil som någon viss gillar, hatar någon annan. Hur kommer vi någonsin bort ifrån det? En majoritet av Sveriges befolkning såg INTE på melodifestivalen i lördags. En majoritet av de som röstade, röstade inte på Måns. En viss procent av de som röstade på Måns var predestinerade att rösta på honom, ovsett hur låten hade varit eller om han glömt texten totalt. Så fungerar det. Däremot så diskuterar vi här ev oegentligheter vid utgallringen av de låtar som skall få vara med.

Postat (redigerat)
Det roliga är att av hela sveriges musik alstrande, så lyckas melodifestivalen hela tiden, vartenda år, välja ut låtarna av kategori 4 [låtar som helt enkelt inte är bra, eller säger ingenting] att representera Sweden's finest (finns någon promille av alla låtar som når upp till kategori 3 och 2)

Vilket beror på att jippot leds av kycklingar. Hade samtliga, nedan följande, punkter uppfyllts hade det nog blivit annan balett av skiten — tror jag.

Ge Christer Björkman en bukett blommor och en fin tårta och tacka för tiden som har varit. Christer är en mycket intelligent person med kunskaper som imponerar i allra högsta grad. Men han är s.k. schlagerexpert från den gamla skolan, då genre var något de flesta deltagarna hade gemensamt. ESC handlar inte om genre längre — idag handlar det uteslutande om framförande. Och då behöver vi en melodifestivalansvarig som är uppdaterad.

Sluta tramsa med garderingsnamn [= sedan tidigare kända upphovsmän] som någon sorts inbillning att upphovsmän vars namn som t.ex. Kempe skulle medföra högre vinnarfaktor än upphovsmän med namn som t.ex. Pecovnik.

Den töntiga regeln om "10 förtursplatserna för svenska bidrag" måste bort. Vad du "säger" (läs sjunger), eller på vilket språk du "säger" något, kan knappast ha något värde längre i ESC-sammanhang. Budskap, om bidraget nu skulle ha något sådant, förmedlas genom känsla, passion och kroppsspråk. (Jag gissar att några kommer att hänga upp sig på den här § och hävda behållandet av svenskheten etc. Men jag anser att hur duktiga och fantastiska konstnärer vi än är här i Sverige — för det är vi — så har nationalitet inget med musik att göra.)

Förlagsgrupperna/SVT ska så långt det är möjligt — om det förekommer — undvika att använda ESC som en plattform för marknadsföring av egna rättigheter och intressen. I första hand ska bidrag prioriteras för och väljas ut i syfte att vinna tävlingen, och i princip inte alls för att gynna egenintressen.

Avskaffa besserwisser-juryn och låt TV-tittarna vara de som dömer hela vägen.

(Punkterna var hämtade från en tråd som jag postade ganska snart efter förra årets [2008] jippo.)

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)
Det känns som att Du blir arg på mig. Det är inte min mening. Med lite förklaringar från Din sida så hade jag kanske förstått och t o m delat Dina åsikter. Istället får jag reda på att jag får Dig att känna Dig blåst? Jag uppfattar det som att det är jag som, i så fall, är lite blåst i denna fråga. Jag försöker ju förklara att jag vill försöka förstå vad kritiken egentligen bottnar i. Läser man dessa trådar och det som jag, genom åren, läst i tidningar då och då så måste Du medge att det inte är lätt att förstå vad problemet är. Hittills är min uppfattning att endast en av allmänhetens låtar platsade men Ni vet kanske något som jag missat?

dina ARGument blir bara patetiska

i denna schlagercircus som t.o.m

en 5 åring kan lista ut om han inte

får gräddglass , fast dom andra barnen får

det hela tiden 😕

Men har man fått smaka på gräddglassen

kanske man inte blir lika objektiv längre 😛

Men om vi håller oss till sak

focus på objektiven nu

I Denna 3:dj deltävling skall

Marcus Ubeda delta med bidrag nr 3 Såg att Ljunggren även va med på detta bidraget nu

Tonas G:son med bidrag nr 5

Tomas G:son med bidrag nr 6

Henrik Wikström med bidrag nr 7

Fredrik Kempe Alexander Bard

Anders Hansson med bidrag nr 8

Tror du att detta är en ren tillfällighet

eller har det förekommit förut ÅR EFTER ÅR EFTER ÅR EFTER ÅR ?

va gör dessa så unika mer än oss andra ?

någon har uppenbart kört fel när han skulle

sprätta dom andra 3400 bidragen

vi är många duktiga här på forumet som aldrig kommer

få en chans i rådande upplägg tyvärr

Jag hoppas alla normalt funtade människor

kan se med facit i hand att det inte går rätt till de här

Redigerat av antikartellmusikern
Postat (redigerat)
Men allt det Du nu anför handlar väl egentligen bara om eget tyckande? Vi vet väl alla, sen länge, att måttstocken är om det säljer eller inte? Jag har svårt att se att vi har något större jippo i Sverige. Om vi fick OS, möjligen. Den låt/klädsel/artist/musikstil som någon viss gillar, hatar någon annan. Hur kommer vi någonsin bort ifrån det? En majoritet av Sveriges befolkning såg INTE på melodifestivalen i lördags. En majoritet av de som röstade, röstade inte på Måns. En viss procent av de som röstade på Måns var predestinerade att rösta på honom, ovsett hur låten hade varit eller om han glömt texten totalt. Så fungerar det. Däremot så diskuterar vi här ev oegentligheter vid utgallringen av de låtar som skall få vara med.

Jo, det är lite eget tyckande. Man blir ju lite musikaliskt närsynt, när man håller på med det själv så mycket. Men lite själ och hantverk i musiken skulle inte skada.

Skulle det vara helt demokratiskt, ja . det vette fan om inte folk röstar mer på artisten, eller efter den känsla de byggt upp inför en viss låt redan på förhand. Vad som är massmedial rapportering och vad som är reklam för en viss artist på förhand, det är svårt att avgöra numera. Det är nog vi här, som har en närmare känsla för detaljer, hantverk och känsla för talang och sånt som tycker det känns ganska skamligt att vi skickar ner några gamla Volvo-grejor när vi har så mycket bra och fint annars. Musikaliska utövare hör nog på ett annat sätt, och de som inte har det örat går nog mer på media, mode, känslan av "nytt" osv.

Vad den där lärarinnan, Marie(?), hade där att göra förstod jag inte alls. Visst, hon gjorde väl inte bort sig, och nog respekterar man väl vad hon gör och att hon gillar det, men ... halva forumet här skulle ju ha större vinstchanser än hon - sett ur ett mer internationellt perspektiv. Förväntning och verklighet stämmer inte överens riktigt. Liksom i sport, så räknar man med att den som gör vad andra inte kan göra, den som gör bäst ifrån sig inom sitt gebit av de allra flesta svenska utövare .. att det är den som väljs och bär den svenska fanan. Är det tävling så är det. Men så länge musik ska ses som en kommersiell handelsvara så .. får man väl stå ut med att McDonalds säljer bättre än kockar som kan göra vad de flesta andra inte klarar ens om de försöker. Jag tycker det känns lite förargligt i alla fall, och jag tror många andra nationer känner likadant om sina bidrag.

Det är lite som den amerikanska lögn-detektorn. Alla experter jag hört uttala sig om den, säger att om man utför lögndetektor-test till punkt och pricka rätt, så är den i snitt 85% korrekt .. medan den allmänna tillförlitligheten för den är 99%. Det är lite samma med melodi-festivalen; den är ett jippo mer än en display av svensk hantverks-skicklighet, men den emottags som den främsta displayen av artisteri. Det faktum att var och varannan folkhögskola i landet huserar sångare och sångerskor som ofta brädar de artisterna på scenen .. det faktumet är INTE välkommet ibland folk. Nä, säger man så är man bara svartsjuk. Det är inte utan att man rynkar på snoken en aning 😕

Redigerat av Opus99
Postat

Vore kul som experiment, ifall en helt annat grupp med personer, i framtiden parallellt med den ordinarie uttagningseliten

gjorde ett urval från låtarna (alla inskickade), att se ifall man fick någorlunda likande utfall eller inte. 😄

*funderar*

Postat
Vore kul som experiment, ifall en helt annat grupp med personer, i framtiden parallellt med den ordinarie uttagningseliten

gjorde ett urval från låtarna (alla inskickade), att se ifall man fick någorlunda likande utfall eller inte. 😄

*funderar*

Musikhögskolorna kanske skulle få detta arbete på sina bord

då skulle nog urvalsprocessen belysas mer med rätt ljus

under en längre process innan allt står klart

Sth Juryn och förlagen har totalt mist mitt förtroende

men de är tur att dom ändå har några kvar

som tror på deras arbete 😄

Postat

Tyvärr är ju Justitiekansler Lambertz lite av samma skrot och korn som kritikerna menar att Björkman är, en mästare i formell tjurfäktning .. så jag skulle inte satsa mycket pengar 😉

Postat
dina ARGument blir bara patetiska

i denna schlagercircus som t.o.m

en 5 åring kan lista ut om han inte

får gräddglass , fast dom andra barnen får

det hela tiden 😛

Men har man fått smaka på gräddglassen

kanske man inte blir lika objektiv längre 😲

Men om vi håller oss till sak

focus på objektiven nu

I Denna 3:dj deltävling skall

Marcus Ubeda delta med bidrag nr 3

Tonas G:son med bidrag nr 5

Tomas G:son med bidrag nr 6

Henrik Wikström med bidrag nr 7

Fredrik Kempe Alexander Bard

Anders Hansson med bidrag nr 8

Tror du att detta är en ren tillfällighet

eller har det förekommit förut ÅR EFTER ÅR EFTER ÅR EFTER ÅR ?

va gör dessa så unika mer än oss andra ?

någon har uppenbart kört fel när han skulle

sprätta dom andra 3400 bidragen

vi är många duktiga här på forumet som aldrig kommer

få en chans i rådande upplägg tyvärr

Jag hoppas alla normalt funtade människor

kan se med facit i hand att det inte går rätt till de här

Det innebär alltså att tre bidrag INTE är skrivna av etablerade namn? Ganska bra, tycker jag. Om man, som jag, utgår från att det etablerade är med för att någon tror på deras låtar så är ju det inget konstigt. Det konstiga är att Du försöker argumentera utan att försöka förklara Dig och blandar in oväsentligheter. Jag har full respekt för Dina åsikter, även de Du verkar nära gentemot mig. Det blir dock svårt att diskutera vidare med någon som vrider sig som en mask istället för att försöka förklara vad han grundar sina synpunkter på. Av Ditt senaste inlägg uppfattar jag det som att genom att titta på vilka som kommit med så kan man automatiskt sluta sig till att det är fusk. Personligen så känner jag inte att man kan dra den slutsatsen utan att veta något mer. Annars är det bara spekulationer, vilket ju är helt ok. Men då får Du kanske respektera att inte alla köper det, även en så "okritisk konsument" som jag blir tveksam till de bekomliggande orsakerna till Ditt resonemang. Claes har anfört några saker som låter plausibla i mina öron. Skulle inte Du kunna fylla på? Du blir trovärdigare då är när Du slänger glass och annat på mig.

Postat (redigerat)
Det som är felet är att många som blivit fartlinda kanske

inte förstår att det är fel , men håll till godo med nedanstående läsning

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melo...ticle4440164.ab

DET ÄR JU ETT STATLIGT VERK

VI TALAR OM

DÄR FOLK VERKAR HÅLLA VARANDRA

OM IGEN , OM IGEN , BAKOM RYGGEN MEDANS FACIT TALAR

SITT EGNA SPRÅK

JA , HUR ÄR DE MÖJLIGT

ÅR EFTER ÅR EFTER ÅR EFTER ÅR

jag säger inte emot dig

men det är en missuppfattning att det är var å ens rättighet att få med sitt bidrag till festivalen

det är inte ens en rättighet att man får sitt verk till slutbedömning eller ens att det lyssnas på

det behöver ändå inte betyda att man inte har en chans att komma med

tror aldrig det sagts att alla har exakt samma chans att komma med?

lika lite som jag har garanterade möjligheter att göra nåt annat på svt eller få delta i frågesporter

att göda samma personer år från år med licenspengar är precis lika fel som att göda samma klick med sf-pengar för att göra film, eller att ungefär samma människor säljer in sina produktioner till etermedia via sina produktionsbolag, eller att ungefär samma författare får sina böcker filmatiserade hela tiden

men vem har inbillat sig att det är rättvisa eller demokrati som gäller?

Redigerat av Demonproducenten
Postat
jag säger inte emot dig

men det är en missuppfattning att det är var å ens rättighet att få med sitt bidrag till festivalen

det är inte ens en rättighet att man får sitt verk till slutbedömning eller ens att det lyssnas på

det behöver ändå inte betyda att man inte har en chans att komma med

tror aldrig det sagts att alla har exakt samma chans att komma med?

Det var kanske 10 år sedan som det sades att förlagen hade förtur, så det har varit känt länge - men det innebär ju inte att privatpersoners inskickade bidrag ska ignoreras helt...

Att SVT dessutom går ut varje år och tjatar om att det är dags för alla att lämna in sina bidrag till melodifestivalen, förstärker det intryck som folk i gemen har, om att det är en tävling på lika villkor för alla.

Det hade då varit ärligare att inte gå ut med kampanjer för att försöka få in en massa bidrag - och i stället skriva om tävlingen på hemsidan, att de som vill lämna in bidrag måste lämna in dem via ett av förlagen som har hand om det hela. En sådan liten ändring hade gjort att det var helt ok - för då ger det inte sken av att vara en tävling för vem som helst.

Postat
Det var kanske 10 år sedan som det sades att förlagen hade förtur, så det har varit känt länge - men det innebär ju inte att privatpersoners inskickade bidrag ska ignoreras helt...

Att SVT dessutom går ut varje år och tjatar om att det är dags för alla att lämna in sina bidrag till melodifestivalen, förstärker det intryck som folk i gemen har, om att det är en tävling på lika villkor för alla.

Det hade då varit ärligare att inte gå ut med kampanjer för att försöka få in en massa bidrag - och i stället skriva om tävlingen på hemsidan, att de som vill lämna in bidrag måste lämna in dem via ett av förlagen som har hand om det hela. En sådan liten ändring hade gjort att det var helt ok - för då ger det inte sken av att vara en tävling för vem som helst.

Bra, Claes! Nu börjar vi komma någonvart! Är det här någonting Ni andra också håller med om? Antikartellisten, vad säger Du t ex?

Postat (redigerat)

JAG tycker t.o.m att det är TOK TOK att dessa förlag som

får dessa låtar skall ha förtur huvudtaget , VARFÖR VARFÖR

de är ju därför dom slänger våra andras bidrag i SVT

stora värmepanna , med ett ljud av plast som

sakta ger ett stort och tragiskt rökmolm över

den Stockholmska natten där sakta många konstsjälars

bidrag bara förgörs , i ett girigt knaprande nafs

ja helt utan nån domstols insyn går dom upp i rök

i en lång skamlig rökpelare upp till himlarymdernas

förätande verklighet .

Postat
Det finns

1. riktigt bra låtar

Tycker detta är ett enkelt och bra sammanfattande om hur det faktist är med lilla Sverige av idag och igår osv sedan mycket länge tyvärr!

Det handlar alltså inte om, som wonderbuy säger, det som säljer etc för detta är solklart bestämt på förhand och påtvingat/skräddarsytt för att plåga oss i ett år i taget genom all exposure i media, vi är så omedvetet toppstyrda i denna "demokrati" så det är rent äckligt för folket fattar det inte själva...Strindberg var klok i sitt uttalande!!!

It´s a mean machine som fuckar oss mer och mer IQ-befriade ju mer vi utsätts för den dessutom bekostad av oss?=/&¤""

Postat
Bra, Claes! Nu börjar vi komma någonvart! Är det här någonting Ni andra också håller med om? Antikartellisten, vad säger Du t ex?

Bra!

Dock, bort med spektaklet från SVT.

Inte sunt att SVT's budget ska gå til lsådant här (så länge man inte kan välja bort avgiften).

Lägg det hela i en reklamkanal istället.

Cheers!

Postat

Det som komplicerar det hela, är att det i nuläget har en framtoning av reell konkurrens - och det är det jag inte gillar eftersom konkurrensen inte sker på lika villkor.

Egentligen är det ju ganska enkelt om man nu har en önskan om att någon gång få med en låt. Om man gör låtar som man verkligen tror på, så är det bara att kontakta ett förlag och låta dem ta del av det och bedöma, så kan det finnas chans att det händer något - i alla fall enormt mycket större chans än om man bara skickar in låtar helt anonymt till SVT.

Vill man tvunget vara med som artist, så kan det kanske vara svårare, men som upphovsman behöver det inte vara så komplicerat om man gör musik som förlaget också tror på. Gör man däremot musik som förlaget inte tror på så hade man ju ändå inte kommit med även om de verkligen lyssnade på alla låtarna.

Om det ligger i SVT eller någon annanstans kvittar kanske - men eftersom det är Eurovisionen, så måste det antagligen ligga i en rikstäckande kanal som alla kan se, vilket innebär SVT eller TV4. Sedan kan de sänka orimliga gage till dåliga programledare och ta bort fjant -"reportage" och sådant meningslöst skit, så har de sparat in en hel del - och kanske rentav går runt med hjälp av de miljoner som de får in varje deltävling från telefonrösterna och genom att göra som den "reklamfria" sporten i SVT och sätta upp skyltar att "programmet presenteras av...". 😏

Postat (redigerat)
Det som komplicerar det hela, är att det i nuläget har en framtoning av reell konkurrens - och det är det jag inte gillar eftersom konkurrensen inte sker på lika villkor.

Egentligen är det ju ganska enkelt om man nu har en önskan om att någon gång få med en låt. Om man gör låtar som man verkligen tror på, så är det bara att kontakta ett förlag och låta dem ta del av det och bedöma, så kan det finnas chans att det händer något - i alla fall enormt mycket större chans än om man bara skickar in låtar helt anonymt till SVT.

Vill man tvunget vara med som artist, så kan det kanske vara svårare, men som upphovsman behöver det inte vara så komplicerat om man gör musik som förlaget också tror på. Gör man däremot musik som förlaget inte tror på så hade man ju ändå inte kommit med även om de verkligen lyssnade på alla låtarna.

Om det ligger i SVT eller någon annanstans kvittar kanske - men eftersom det är Eurovisionen, så måste det antagligen ligga i en rikstäckande kanal som alla kan se, vilket innebär SVT eller TV4. Sedan kan de sänka orimliga gage till dåliga programledare och ta bort fjant -"reportage" och sådant meningslöst skit, så har de sparat in en hel del - och kanske rentav går runt med hjälp av de miljoner som de får in varje deltävling från telefonrösterna och genom att göra som den "reklamfria" sporten i SVT och sätta upp skyltar att "programmet presenteras av...". 😉

problemet är förlagen som har makt som har sina

egna låtskrivare , sen blir det ju inte så mycket mer över ☺️

G:son , Bobby , pling , Hansson , Bard , kindbom , Dille , Grönvall , Wikström , Kempe m.m

😄

Postat
JA VEM SÅG TILL ATT FÖRLAGEN FICK DENNA GRÄDDFIL SOM GÖR DET OMÖJLGT FÖR ANDRA MINDRE ETABLERADE

ATT VISA SVERIGES FRAMFÖTTER MED EN MUSIK SOM SKULLE FÅ HELA SVENSKA FOLKET ATT BÖRJA TRO PÅ FRAMTIDEN IGEN ?

JAAAA DET KAN DU FUNDEEEERA PÅÅÅÅÅÅ!!!!

Nyheter för döva eller??? ☺️

Postat (redigerat)
JAAAA DET KAN DU FUNDEEEERA PÅÅÅÅÅÅ!!!!

Nyheter för döva eller??? ☺️

😉

jag hade nog hellre sett svullo i melodifestivalen än markoolio

eller vad skall sådana nummer där att göra egentligen

Bara markoolios bidrag , fick mina bidrag att vända sej i Datorn 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.