debatt Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 (redigerat) đ Redigerat 6 februari 2009 av debatt
joachime Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 MXL har en högre snitthastighet medans B1'an Àr kÀnd för sin acceleration. BÄda tvÄ har begrÀnsat bagageutrymme och saknar lull-lull som sidokuddar och fönsterhissar. Sammanfattningsvis Àr det dött lopp mellan de tvÄ kombattanterna. Som oftast Àr det den personliga smaken som avgör vilken kÀrra man ska satsa pÄ.
Claes Holmerup Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 En smaksak, som Joachime sÀger. Lyssna pÄ mina testinspelningar, sÄ fÄr du lite hum om vilken skillnad det Àr mellan dem. Det Àr bara du sjÀlv som kan avgöra vilken som Àr "bÀst"...
debatt Postat 6 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 februari 2009 Glömde Line Audio CM3 - som verkar vara en vidareutveckling av en redan bra mik (CM2). "BĂ€ttre bas" skrev nĂ„gon butik... Det jag börjat med att titta pĂ„ nu Ă€r frekvenskurvor över de tre mikarna, sĂ„ som tillverkarna sjĂ€lva presenterar dem pĂ„ sina webbsidor. GĂ„r man efter det Ă€r ju Line Audio CM3 den klara vinnaren... Den har fantommatning 12-52V, hoppas det funkar till ett Terratec Phase x24 fw... đ //:debatt
debatt Postat 6 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 februari 2009 (redigerat) BetrĂ€ffande gitarrinspelningen tycker jag att det Ă€r fler mikrodetaljer och "vackrare ljud" med MXL V67, men basfattigare jĂ€mfört med Line Audio CM3. Studio B1 har inte anvĂ€nts till gitarr pĂ„ testsidan tyvĂ€rr. Kanske Ă€r det sĂ„ att Line Audio CM3 förvisso Ă€r mer neutral Ă€n MXL-en, men inte lika nyansrik (mikrodetaljer). Vad gĂ€ller sĂ„nginspelningarna (man) sĂ„ rangordnar jag MXL först, dĂ€refter Line Audio CM3 och sist Studio Projects B1. Ingen Ă€r dĂ„lig och skillnaderna Ă€r smĂ„ men mĂ€rkbara; Studio Projects B1 tycker jag lĂ„ter nĂ„got instĂ€ngd och plĂ„tig och Line Audio CM3 Ă€r inte lika nyansrik som MXL V67G. SĂ„vida nu inte detta Ă€r V67i-, V67N- eller V67Q-modell som testats... MXL Ă€r lĂ€ttast att tycka om. Men observera Ă„ter igen: skillnaderna Ă€r smĂ„ och skulle jag betygsĂ€tta dem dĂ€r 5 Ă€r högst sĂ„ fĂ„r MXL 4.5, de andra tvĂ„ 4.0. Testet gjordes i hörlurar, billiga slutna Sennheiser. Hur mycket pĂ„verkar det pĂ„ en skala... đ //:debatt Redigerat 6 februari 2009 av debatt
drloop (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 (redigerat) Jag köper bara grejerna om dom Àr snygga. Det har jag lÀrt mig av en kille hÀr pÄ forumet. SÄ det fÄr bli MXL. Redigerat 6 februari 2009 av drloop
Claes Holmerup Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 BetrĂ€ffande gitarrinspelningen tycker jag att det Ă€r fler mikrodetaljer och "vackrare ljud" med MXL V67, men basfattigare jĂ€mfört med Line Audio CM3. Studio B1 har inte anvĂ€nts till gitarr pĂ„ testsidan tyvĂ€rr. Kanske Ă€r det sĂ„ att Line Audio CM3 förvisso Ă€r mer neutral Ă€n MXL-en, men inte lika nyansrik (mikrodetaljer). Vad gĂ€ller sĂ„nginspelningarna (man) sĂ„ rangordnar jag MXL först, dĂ€refter Line Audio CM3 och sist Studio Projects B1. Ingen Ă€r dĂ„lig och skillnaderna Ă€r smĂ„ men mĂ€rkbara; Studio Projects B1 tycker jag lĂ„ter nĂ„got instĂ€ngd och plĂ„tig och Line Audio CM3 Ă€r inte lika nyansrik som MXL V67G. SĂ„vida nu inte detta Ă€r V67i-, V67N- eller V67Q-modell som testats... MXL Ă€r lĂ€ttast att tycka om. Men observera Ă„ter igen: skillnaderna Ă€r smĂ„ och skulle jag betygsĂ€tta dem dĂ€r 5 Ă€r högst sĂ„ fĂ„r MXL 4.5, de andra tvĂ„ 4.0. Testet gjordes i hörlurar, billiga slutna Sennheiser. Hur mycket pĂ„verkar det pĂ„ en skala... đ //:debatt Lyssningen kan absolut pĂ„verka, eftersom du kanske inte hör alla detaljer om lyssningen inte Ă€r tillrĂ€ckligt bra... MĂ„nga tycker att neutrala micar lĂ„ter "trĂ„kigt" eftersom de inte tillför nĂ„got, utan bara lĂ„ter signalen gĂ„ rakt igenom, typ. Ăr man ute efter en ofĂ€rgad mic, sĂ„ Ă€r CM3 onekligen ett bra val.
debatt Postat 7 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2009 Lyssningen kan absolut pĂ„verka, eftersom du kanske inte hör alla detaljer om lyssningen inte Ă€r tillrĂ€ckligt bra...MĂ„nga tycker att neutrala micar lĂ„ter "trĂ„kigt" eftersom de inte tillför nĂ„got, utan bara lĂ„ter signalen gĂ„ rakt igenom, typ. Ăr man ute efter en ofĂ€rgad mic, sĂ„ Ă€r CM3 onekligen ett bra val. Exakt, dĂ€rför tĂ€nker jag koppla in datorn till stereon och höra, alternativt kanske brĂ€nna en cd med testfiler om det gĂ„r. Jag har ju inget ljudkort som fungerar Ă€nnu som jag koppla mellan stereon och laptopen och jag Ă€r inte sĂ€rskilt förtjust i att koppla laptopens hörlursuttag till stereons cd-ingĂ„ngar t.ex. Just min tanke ocksĂ„, detta att MXL-miken kanske fĂ€rgar ljudet nĂ„got pĂ„ ett vad jag uppfattar förföriskt sĂ€tt, men jag undrar nog trots allt om inte det Ă€r lite fler detaljer i ljudĂ„tergivningen hos MXL?! 895 spĂ€nn som jag sett för en Line Audio CM3 Ă€r nog dock ett fynd, tror jag... Men nu till den viktigaste tankegĂ„ngen: vem Ă€r det som ska tycka att det ska lĂ„ta bra egentligen? Jag som köpare av miken eller den/de som lyssnar pĂ„ lĂ„tarna och kanske har Ă€nnu bĂ€ttre hörsel? Ska man verkligen köpa en mik efter hur man sjĂ€lv uppfattar frekvensĂ„tergivningen pĂ„ den eller efter hur den Ă„terger frekvenserna enligt kurvor pĂ„ ett papper? LĂ„t sĂ€ga att det faktiskt stĂ€mmer att den billiga Line Audio CM3 verkligen kan Ă„terge frekvenserna mycket bra och jag hör sĂ€mre runt 6000 hertz och har en dipp dĂ€r, ska jag dĂ„ köpa Line Audio CM3 eller ska jag köpa en annan mik med en puckel runt 6000 hertz? Det var bara ett exempel... Som det ser ut just nu sĂ„ kan jag göra en ojĂ€mförligt bĂ€sta deal pĂ„ Line Audio CM3-miken hos den musikaffĂ€r jag handlat en hel del hos förut och som jag har en innestĂ„ende bautarabatt hos. Dessutom sĂ€ljer de det av mig tidigare nĂ€mnda externa ljudkortet just nu till kalaspris! âșïž //:debatt
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Jag satt och mixtrade med mina line audio CM3 framför gitarren, har nyss köpt dem. Jag lyssnade bara i lurarna, Beyerdynamic DT150 men jag tyckte de lÀt jÀkligt bra till akustik gitarr. Har du rÄd tror jag att en CM3 ihop med nÄn av de stormembranare du beskrev skulle kunna ge att vÀldigt bra gitarrljud, du kan nog med de tvÄ testa fram mÄnga fina ljud. Min gissning Àr att stormembranarna Àr bÀttre att sjunga i Àn den lilla CM3an. MÄste försöka lÀra mig hur man lÀgger ut ett ljudklipp hÀr. Jag har ju Röde NT2-A, men den ensam lÄter inte sÄ bra till gitarren att man baxnar, men en kombination av CM3 plus vilken som helst av de vanliga stormembranarna blir helt great. Jag kopplade tvÄ CM3 i stereo och stormembranaren i mono en bit bort, men det lÄter sÀkert bra med bara en CM3 med. Fick tipset av bla annat de jag kÀnner rÀtt bra pÄ Börsen i GÀvle att CM3 Àr en höjdare pÄ akustiska instrument. Och inte alls trÄkig som en del tycker.
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Jag köper bara grejerna om dom Àr snygga.Det har jag lÀrt mig av en kille hÀr pÄ forumet. SÄ det fÄr bli MXL. Jag tyckte CM3orna var vÀldigt söta, men eftersom de Àr sÄ smÄ sÄ köpte jag tre stycken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.