Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

MXL har en högre snitthastighet medans B1'an Àr kÀnd för sin acceleration.

BÄda tvÄ har begrÀnsat bagageutrymme och saknar lull-lull som sidokuddar och fönsterhissar.

Sammanfattningsvis Àr det dött lopp mellan de tvÄ kombattanterna. Som oftast Àr det den personliga smaken som avgör vilken kÀrra man ska satsa pÄ.

Postat

Glömde Line Audio CM3 - som verkar vara en vidareutveckling av en redan bra mik (CM2). "BÀttre bas" skrev nÄgon butik...

Det jag börjat med att titta pÄ nu Àr frekvenskurvor över de tre mikarna, sÄ som tillverkarna sjÀlva presenterar dem pÄ sina webbsidor.

GÄr man efter det Àr ju Line Audio CM3 den klara vinnaren... Den har fantommatning 12-52V, hoppas det funkar till ett Terratec Phase x24 fw...

😏

//:debatt

Postat (redigerat)

BetrÀffande gitarrinspelningen tycker jag att det Àr fler mikrodetaljer och "vackrare ljud" med MXL V67, men basfattigare jÀmfört med Line Audio CM3. Studio B1 har inte anvÀnts till gitarr pÄ testsidan tyvÀrr. Kanske Àr det sÄ att Line Audio CM3 förvisso Àr mer neutral Àn MXL-en, men inte lika nyansrik (mikrodetaljer).

Vad gÀller sÄnginspelningarna (man) sÄ rangordnar jag MXL först, dÀrefter Line Audio CM3 och sist Studio Projects B1. Ingen Àr dÄlig och skillnaderna Àr smÄ men mÀrkbara; Studio Projects B1 tycker jag lÄter nÄgot instÀngd och plÄtig och Line Audio CM3 Àr inte lika nyansrik som MXL V67G. SÄvida nu inte detta Àr V67i-, V67N- eller V67Q-modell som testats... MXL Àr lÀttast att tycka om.

Men observera Äter igen: skillnaderna Àr smÄ och skulle jag betygsÀtta dem dÀr 5 Àr högst sÄ fÄr MXL 4.5, de andra tvÄ 4.0.

Testet gjordes i hörlurar, billiga slutna Sennheiser. Hur mycket pÄverkar det pÄ en skala...

😄

Redigerat av debatt
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag köper bara grejerna om dom Àr snygga.

Det har jag lÀrt mig av en kille hÀr pÄ forumet.

SÄ det fÄr bli MXL.

Redigerat av drloop
Postat
BetrÀffande gitarrinspelningen tycker jag att det Àr fler mikrodetaljer och "vackrare ljud" med MXL V67, men basfattigare jÀmfört med Line Audio CM3. Studio B1 har inte anvÀnts till gitarr pÄ testsidan tyvÀrr. Kanske Àr det sÄ att Line Audio CM3 förvisso Àr mer neutral Àn MXL-en, men inte lika nyansrik (mikrodetaljer).

Vad gÀller sÄnginspelningarna (man) sÄ rangordnar jag MXL först, dÀrefter Line Audio CM3 och sist Studio Projects B1. Ingen Àr dÄlig och skillnaderna Àr smÄ men mÀrkbara; Studio Projects B1 tycker jag lÄter nÄgot instÀngd och plÄtig och Line Audio CM3 Àr inte lika nyansrik som MXL V67G. SÄvida nu inte detta Àr V67i-, V67N- eller V67Q-modell som testats... MXL Àr lÀttast att tycka om.

Men observera Äter igen: skillnaderna Àr smÄ och skulle jag betygsÀtta dem dÀr 5 Àr högst sÄ fÄr MXL 4.5, de andra tvÄ 4.0.

Testet gjordes i hörlurar, billiga slutna Sennheiser. Hur mycket pÄverkar det pÄ en skala...

🙁

Lyssningen kan absolut pÄverka, eftersom du kanske inte hör alla detaljer om lyssningen inte Àr tillrÀckligt bra...

MĂ„nga tycker att neutrala micar lĂ„ter "trĂ„kigt" eftersom de inte tillför nĂ„got, utan bara lĂ„ter signalen gĂ„ rakt igenom, typ. Är man ute efter en ofĂ€rgad mic, sĂ„ Ă€r CM3 onekligen ett bra val.

Postat
Lyssningen kan absolut pÄverka, eftersom du kanske inte hör alla detaljer om lyssningen inte Àr tillrÀckligt bra...

MĂ„nga tycker att neutrala micar lĂ„ter "trĂ„kigt" eftersom de inte tillför nĂ„got, utan bara lĂ„ter signalen gĂ„ rakt igenom, typ. Är man ute efter en ofĂ€rgad mic, sĂ„ Ă€r CM3 onekligen ett bra val.

Exakt, dÀrför tÀnker jag koppla in datorn till stereon och höra, alternativt kanske brÀnna en cd med testfiler om det gÄr. Jag har ju inget ljudkort som fungerar Ànnu som jag koppla mellan stereon och laptopen och jag Àr inte sÀrskilt förtjust i att koppla laptopens hörlursuttag till stereons cd-ingÄngar t.ex.

Just min tanke ocksÄ, detta att MXL-miken kanske fÀrgar ljudet nÄgot pÄ ett vad jag uppfattar förföriskt sÀtt, men jag undrar nog trots allt om inte det Àr lite fler detaljer i ljudÄtergivningen hos MXL?! 895 spÀnn som jag sett för en Line Audio CM3 Àr nog dock ett fynd, tror jag...

Men nu till den viktigaste tankegÄngen: vem Àr det som ska tycka att det ska lÄta bra egentligen? Jag som köpare av miken eller den/de som lyssnar pÄ lÄtarna och kanske har Ànnu bÀttre hörsel? Ska man verkligen köpa en mik efter hur man sjÀlv uppfattar frekvensÄtergivningen pÄ den eller efter hur den Äterger frekvenserna enligt kurvor pÄ ett papper? LÄt sÀga att det faktiskt stÀmmer att den billiga Line Audio CM3 verkligen kan Äterge frekvenserna mycket bra och jag hör sÀmre runt 6000 hertz och har en dipp dÀr, ska jag dÄ köpa Line Audio CM3 eller ska jag köpa en annan mik med en puckel runt 6000 hertz? Det var bara ett exempel...

Som det ser ut just nu sÄ kan jag göra en ojÀmförligt bÀsta deal pÄ Line Audio CM3-miken hos den musikaffÀr jag handlat en hel del hos förut och som jag har en innestÄende bautarabatt hos. Dessutom sÀljer de det av mig tidigare nÀmnda externa ljudkortet just nu till kalaspris!

â˜ș

Postat

Jag satt och mixtrade med mina line audio CM3 framför gitarren, har nyss köpt dem. Jag lyssnade bara i lurarna, Beyerdynamic DT150 men jag tyckte de lÀt jÀkligt bra till akustik gitarr. Har du rÄd tror jag att en CM3 ihop med nÄn av de stormembranare du beskrev skulle kunna ge att vÀldigt bra gitarrljud, du kan nog med de tvÄ testa fram mÄnga fina ljud.

Min gissning Àr att stormembranarna Àr bÀttre att sjunga i Àn den lilla CM3an.

MÄste försöka lÀra mig hur man lÀgger ut ett ljudklipp hÀr. Jag har ju Röde NT2-A, men den ensam lÄter inte sÄ bra till gitarren att man baxnar, men en kombination av CM3 plus vilken som helst av de vanliga stormembranarna blir helt great.

Jag kopplade tvÄ CM3 i stereo och stormembranaren i mono en bit bort, men det lÄter sÀkert bra med bara en CM3 med. Fick tipset av bla annat de jag kÀnner rÀtt bra pÄ Börsen i GÀvle att CM3 Àr en höjdare pÄ akustiska instrument. Och inte alls trÄkig som en del tycker.

post-8284-1233972559_thumb.jpg

Postat
Jag köper bara grejerna om dom Àr snygga.

Det har jag lÀrt mig av en kille hÀr pÄ forumet.

SÄ det fÄr bli MXL.

Jag tyckte CM3orna var vÀldigt söta, men eftersom de Àr sÄ smÄ sÄ köpte jag tre stycken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.