debatt Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 (redigerat) Hej där! Jag verkar inte få mitt E-mu 1616 att fungera ihop med min nya laptop Toshiba P300-1EC. Därför måste jag nog skaffa ett nytt externt ljudkort och denna gången går tankarna mot ett som kan användas både mot laptop och stationär pjäs, så varför då inte ett firewire-ljudkort!? Det jag fastnat för heter Terratec Phase x24 fw. En stor fördel med det ljudkortet som jag ser det är nämligen att det har två separata fantommatningsknappar!! Det innebär att jag skulle kunna köpa en ny fantommatad mik (lutar här åt MXL V67) och samtidigt behålla och använda min utmärkta kondensatormik Sony F290. Den är 30 bast och kan INTE (obeservera INTE) använda fantommatning, för det tål inte äldre mikar som den. Hade det varit en hyfsat ny, modern mik hade det kanske inte varit någon fara. Nu till fråga 1: Om jag använder två mikar, exempelvis vid en inspelning av akustisk gitarr (mitt favoritexempel) - där en mik är fantommatad och den andra icke, kommer ljudnivåerna IN att vara mycket olika p.g.a. fantommatning eller ej, d.v.s. måste jag ha dra inspelningsregeln högre för min Sonymik? Fråga 2: En mik som kan fantommatas. Fungerar den även om man inte fantommatar den, d.v.s. kan man ansluta den direkt in i en analogporta t.ex.? Sista frågan, fråga 3: Finns det några fördelar med fantommatning i sig? Har aldrig spelat in med fantommatad mik, så jag vet inte hur det funkar. 🙂 //:debatt Redigerat 6 februari 2009 av debatt
Claes Holmerup Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 (redigerat) En mic som behöver fantommatning kräver alltid fantommatning för att fungera öht. Många måste ha 48V för att fungera, men det finns också många som fungerar inom ett större spänningsområde, medan många som behöver 48V inte fungerar alls alternativt ger dåligt ljud om de får en annan spänning än 48V. De flesta micar som inte behöver fantommatning, mår inte illa av att få fantommatning, men det har ingen effekt alls på ljudnivå eller ljudet överlag, utan det påverkar helt enkelt inte alls. Har du en mic som har obalanserad anslutning (1 ledare + skärm), så kan den inte fantommatas, eftersom spänningen troligen kommer att elda upp micen då - och vissa bandmicar och riktigt gamla dynamiska kan det vara riskabelt att fantommata, men annars är det normalt inga problem. Dynamiska micar lämnar ut betydligt lägre nivå än kondensatormicar, så du kommer att få ha ganska stor skillnad på gainen på preampen om du har en av varje. Det är också en av fördelarna med kondensatormicarna; att man förstärker ljudet redan i micen och därmed får en högre signalnivå i kabeln, med mindre risk för störningar som följd. Det gör också att man inte behöver ge lika mycket gain på preampen - och det kan vara bra, eftersom många preamps brusar ganska mycket mer vid höga gainnivåer... En variant som också kan vara bra i ditt fall, är en rörmic. De har alltid eget nätaggregat som medföljer - och behöver därför inte fantommatas. Risken att du dödar din gamla mic genom att av misstag trycka igång fantommatning på fel kanal, minskar då, eftersom du ju inte behöver fantommatning alls... 🙂 Redigerat 6 februari 2009 av Claes
debatt Postat 6 februari 2009 Trådstartare Postat 6 februari 2009 Tack för ett fullödigt svar! Ja, t.ex. MXL vet jag har ju en rörmik som kan vara något i så fall. Men det är ett annat pris då s.a.s... Ja, jag tror att min kondensatormik Sony F290 är "unbalanced", att det var det de menade. 🙂
Guitar Nilsson Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 En del mickar kan köras både med fantommatning, eller med ett 9-volts batteri. AKG C1000S är en sån, jag har en sån som jag ev ska sälja bara jag orkar göra en annons. Den är ganska bra på ak gitarr. Och man kan ta med den på små reporteruppdrag kopplad till en minidisc eller liknande om det inte finns 230 volts uttag i närheten. http://www.thomann.de/se/akg_c1000s.htm
trombonisten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Häpp. Hittar inget på nätet om nån mick som heter Sony F290. Står det nåt mer på den ? Är det en stereo mick eller mono ? Är det "bara" mono så har jag i en låda en adapter som jag ändå tänkte kasta. // gunnar
debatt Postat 7 februari 2009 Trådstartare Postat 7 februari 2009 Den heter Sony ECM-290F och är en elektret kondensatormik. På ett amerikanskt forum såg jag att en kille rekommenderade en innehavare av en dylik mik att inte använda ett 1.5 volts batteri inne i miken längre, eftersom den mik han hade var 20 år gammal (min e 30 år...). Han skrev att han kunde byta ut det batteriet mot ett på 6 eller 12 volt och därigenom få ett klarare ljud och större dynamik eftersom membranet tröttades efter många år... Så tror jag anledningen till rådet var. Kan man det? Byta alltså? trombonmannen - adapter från stereo till mono, menar du eller vad? Jag behöver ingen sån, men tack iaf! ☺️ //:debatt
Guitar Nilsson Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Den heter Sony ECM-290F och är en elektret kondensatormik. På ett amerikanskt forum såg jag att en kille rekommenderade en innehavare av en dylik mik att inte använda ett 1.5 volts batteri inne i miken längre, eftersom den mik han hade var 20 år gammal (min e 30 år...). Han skrev att han kunde byta ut det batteriet mot ett på 6 eller 12 volt och därigenom få ett klarare ljud och större dynamik eftersom membranet tröttades efter många år... Så tror jag anledningen till rådet var. Kan man det? Byta alltså? trombonmannen - adapter från stereo till mono, menar du eller vad? Jag behöver ingen sån, men tack iaf! 😳 //:debatt Att öka till 12 volt lät i häftigaste laget, men det kanske går? Jag skulle knappast våga det. Citat: Nu till fråga 1: Om jag använder två mikar, exempelvis vid en inspelning av akustisk gitarr (mitt favoritexempel) - där en mik är fantommatad och den andra icke, kommer ljudnivåerna IN att vara mycket olika p.g.a. fantommatning eller ej, d.v.s. måste jag ha dra inspelningsregeln högre för min Sonymik? Svar: Har du inte gainrattar som du ställer känsligheten med? Ställer man dom så insignalen blir lagom och inte distar brukar reglarna hamna ungefär lika även om den ena micken ger svagare signal från början. Kan du föresten få fram fantommatning till den ena micken utan att den andra inte också blir fantommatad?
debatt Postat 7 februari 2009 Trådstartare Postat 7 februari 2009 Kan du föresten få fram fantommatning till den ena micken utan att den andra inte också blir fantommatad? Jepp, om jag köper Terratec Phase x24 fw-ljudkortet! För andra ljudkort gäller: Även rent generellt om jag använder en mikpreamp till något annat ljudkorts bakre ingångar 1+2, så tror jag att jag kan köra en fantommatad och en icke fantommatad mik. Men inte om jag har en enda fantommatningsspak på framsidan, men två mikingångar på fronten, som jag försöker fylla med mikkontakter. Den där ensamma enda fantommatningsspaken skulle i så fall mata bägge mikingångarna på fronten. Så... Terratec Phase x24 fw rules. 😳 //:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.