Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Igår när jag såg popcirkus på tv så kände jag av en slags blazé inställning till

tex Sebastien Tellier, Laleh och Christian Walz ibland den svenska Debaser

publiken. Det var väl lite bättre på publiken när fransmannen Sebastien Tellier uppträdde.

Visst det kan bero på att programet sänds för tidigt, 19:30 till 21:00. Kanske borde sändas

med start kl 21:00 när folk kanske fått i sig lite mer bärs.

Den svenska publiken verkar vara väldigt uppgivna med svenska artister/band men när

t ex Bruce Springsteen uppträder är det en annat ljud i pipan på plubliken.

Själv så har jag bestämmt mig. Om jag ska kunna lansera min musik i framtiden så blir

det i USA. Där är det annat ljud i pipan så fort man hör något man gillar. Själv så brukar

jag publicera mina låtar på Cakewalks forum där majoriteten är från "over there", och när

man hör någon tycka att "I imagined CityMama swingin' it down Rush street in Chicago with

this music calling from one of the many clubs." så blir jag varm i hjärtat.

Om ni undrar kolla på:

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=1621797

Där är min senaste låt inlagd.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja det är den gamla vanliga visan att svenskar är stela och tråkiga. Stämmer ju till viss del. Sen är vi dåliga på ge beröm för något som är bra men snabba när det gäller att kritisera. Inget nytt under solen.

creel (oregistrerad)
Postat

Din låt lät inte kul 😕

/svensk

Postat
Om ni undrar kolla på:

Hehe, jo jag har oxå lagt ett par låtar på CW-s forum. Det är ball, man får positiv respons så man går i golvet. Eller taket kanske. Det var väl ett tag sen, men här ligger mitt senaste:

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=1576521...page=1&key=

Muahaha... där fick jag in lite självreklam oxå 😕

... å andra sidan så kan man ju fråga sig om de som har nåt negativt att säga helt enkelt inte skriver nåt alls, generellt. Men det är ett sympatiskt forum. Där man får en rejäl pik om man inte "kritiserar tillbaka".. ull scratch mine... 😉

tjing

Postat (redigerat)

Ja gud ja .. det finns faktiskt universitet i världen som använder den svenska publiken som måttstock. Klarar man att få liv och värme i en svensk publik så klarar man allt. Själv såg jag Tower of Power här för tio år sedan. De har varit nästan konstant on the road sen typ 1970. Men norrlandspubliken klarade dom inte av .. sångaren började stamma när han pratade till slut, för han fick inget gensvar alls. Alla satt som kritiker, med glasögon på nästippen, och undrade "men .. va menar han?" å tittade undrande på varandra ibland bänkarna, när karln är framme på scenkanten och försöker få publiken att svara upp bara en endaste gång. Han försökte t.o.m. få lite gensvar genom att uppmana till att klappa med, i en ruskigt svängig och tung-gungig shuffle, och jag tyckte mig se att han var på väg att försöka hejda publiken från att gammel-tjoigt klappa 1 å 3, men han nästan hejdade sig liksom, insåg väl att det var inte ens lönt att påpeka.

Några kvinnliga bekanta var iväg och såg chippendales show. Och deras kommentar efteråt var att "tja, det var väl bra .. men det såg lite billigt ut, liksom karlar i string-kallingar".

Har man en gång hört en publik slött klappa 1 å 3 till Amerikas kanske mest luttrade västkust pop/funk band ... då är liksom botten nådd 😕

För oss som inte gillar den svenska lantliga hycklerin, så finns en bok, skriven av vår f.d. utrikesminister. "Vilka är annorlunda" heter den, och i den visar han tydligt, att sett ur ett globalt perspektiv är skandinaver förmodligen världens mest extrema folk. Klart läsvärd.

Redigerat av Opus99
Postat

Vallhagen: Dina låtar har jag pejl på både på CW forumet och här. Dom är bra.

Creel: Har du ätit surströmming nu igen.

Die Hard: Håller helt med dig. Det är många som kommit och gått.

creel (oregistrerad)
Postat

spaceman: Sorry, men jag sa bara vad jag tyckte. (med glimten i ögat) Kul att andra gillar det 😕 Smaken är ju som baken! Man ska ju inte ljuga och säga att man tycker nåt är bra när man inte tycker det.

Postat

Icke amerikan i USA. Jag hade för nåt år sen lite mailsnack med Bruce Iglauer på Alligator records i USA, de ger ut blues. Han sa att amerikanerna är helt ointresserade av icke jänkare. Är man bäst i världen spelar ingen roll, är man utlänning skiter de i en. Han gillade det jag gjorde men sa att det var helt meningslöst att ge ut det i USA eftersom jag var svensk.

Om det stämmer vet jag ju inte alls, men det skulle inte förvåna mig. I Tyskland och speciellt Belgien ska visst bluesintresset vara stort.

Postat
Icke amerikan i USA. Jag hade för nåt år sen lite mailsnack med Bruce Iglauer på Alligator records i USA, de ger ut blues. Han sa att amerikanerna är helt ointresserade av icke jänkare. Är man bäst i världen spelar ingen roll, är man utlänning skiter de i en. Han gillade det jag gjorde men sa att det var helt meningslöst att ge ut det i USA eftersom jag var svensk.

Om det stämmer vet jag ju inte alls, men det skulle inte förvåna mig. I Tyskland och speciellt Belgien ska visst bluesintresset vara stort.

Det är buissness as usual i USA. Det är bara att acceptera. Har inte lagt ut den här på Italien eller Spaniem eller Frankrike, Tyskland.

Men funkar det i US så funkar det i EU garanterat.

Postat

Tack för tipset om cakewalkforumets demoavdelning. Har inte varit där trots en massa tid på foumet. Skall testa att lägga upp nåt. Ja inte på svenska dåra. 😕

Postat
Smaken är ju som baken!

Mycket märkligt uttryck, inte sant?!

Egentligen består den ju av två skinkhalvor - men då måste man vara mycket friskostig i sin beskrivning.

Men delad? Nej.

Slätar man ut den med tryck så försvinner ju t.o.m. halvorna.

en kvällsfundering...

😕

Postat
Det är buissness as usual i USA. Det är bara att acceptera. Har inte lagt ut den här på Italien eller Spaniem eller Frankrike, Tyskland.

Men funkar det i US så funkar det i EU garanterat.

Det kanske är speciellt trögt med blues. Det är ju typ ingen intresserad av... 😕

Poplåtar typ Gessle har ju fungerat. Och Hooked on a feeling blev etta.

creel (oregistrerad)
Postat
Mycket märkligt uttryck, inte sant?!

Egentligen består den ju av två skinkhalvor - men då måste man vara mycket friskostig i sin beskrivning.

Men delad? Nej.

Slätar man ut den med tryck så försvinner ju t.o.m. halvorna.

en kvällsfundering...

:rolleyes:

Jag sa inte delad.

Smaken är som baken - sönderknullad.

Postat
Det kanske är speciellt trögt med blues. Det är ju typ ingen intresserad av... :rolleyes:

Kanske beror på att den bästa bluesen kommer från Amerika så de ids nog inte lyssna på "svensk" blues. Jag ids inte göra en lista å jämföra den å den... ☺️ Men tänk bomull å sydstater å Robert Johnsson!

Sky High är ett bra svenskt bluesband dock!

Sen är ju USA ett enormt land där det säkert går att nå ut till en stor publik om än det inte slår med dunder å brak.

Lycka till spaceman!

Postat
Tack för tipset om cakewalkforumets demoavdelning. Har inte varit där trots en massa tid på foumet. Skall testa att lägga upp nåt. Ja inte på svenska dåra. :rolleyes:

Jo kör på svenska du. Det har jag gjort.

tjing ☺️

Postat
Igår när jag såg popcirkus på tv så kände jag av en slags blazé inställning till

tex Sebastien Tellier, Laleh och Christian Walz ibland den svenska Debaser

publiken. Det var väl lite bättre på publiken när fransmannen Sebastien Tellier uppträdde.

Visst det kan bero på att programet sänds för tidigt, 19:30 till 21:00. Kanske borde sändas

med start kl 21:00 när folk kanske fått i sig lite mer bärs.

Den svenska publiken verkar vara väldigt uppgivna med svenska artister/band men när

t ex Bruce Springsteen uppträder är det en annat ljud i pipan på plubliken.

Själv så har jag bestämmt mig. Om jag ska kunna lansera min musik i framtiden så blir

det i USA. Där är det annat ljud i pipan så fort man hör något man gillar. Själv så brukar

jag publicera mina låtar på Cakewalks forum där majoriteten är från "over there", och när

man hör någon tycka att "I imagined CityMama swingin' it down Rush street in Chicago with

this music calling from one of the many clubs." så blir jag varm i hjärtat.

Om ni undrar kolla på:

Ja och i USA är ju alla döhäftiga och skriker lungorna ur sig åt allt och alla. Allt är ett enda stort party med bara vinnare !?

Nä fy fan vad skönt att se ett tv-program där faktiskt musik och musikskapande är det viktiga genomgående temat.

Normalt folk som uppför sig normalt är ju inte så vanligt i tv längre.

Ingen uppsupen, uppviglad schlagerpublik i confettiregn med nävarna fulla av gratisballonger...

Postat
Icke amerikan i USA. Jag hade för nåt år sen lite mailsnack med Bruce Iglauer på Alligator records i USA, de ger ut blues. Han sa att amerikanerna är helt ointresserade av icke jänkare. Är man bäst i världen spelar ingen roll, är man utlänning skiter de i en.

stämmer inte alls med min bild

tvärtom har man en stor respekt för europeiskt kunnande i stort

sen har man ett sätt ibland att linda in dålig kritik i just såna här ordalag... "jag gillar dig, men du vet publiken här..."

just blues bluegrass å country är ju annars amerikanens folkmusik... så kanske inte så lätt att komma in där å ta för sig

men vi har väl ett par svenska sångerskor i countrysvängen som vart över där å lirat å spelat in med amerikaner... så...

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det finns nog en ganska stor respekt som sagt men när det gäller blues och country så blir det nog lite svårt. Men som sagt ett par har vi haft, Kicki D bland annat en gång när det begav sig. Jäkla lustigt för dom tvekar inte att komma hit och lira så våra stålar verkar det inte vara nåt fel på. Men som sagt igen det handlar nog i första hand om publiken som säger ifrån. Tex Behring Straight ett ungt jävla vasst countryband från Ryssland fick ge sig och dom var bra riktigt bra på allt.

Postat
Ja det är den gamla vanliga visan att svenskar är stela och tråkiga.

Vilken fin gammal visa (vad heter den?)!

/Speleman Kruger

Postat
Ja det är den gamla vanliga visan att svenskar är stela och tråkiga. Stämmer ju till viss del. Sen är vi dåliga på ge beröm för något som är bra men snabba när det gäller att kritisera. Inget nytt under solen.

Men fy fan vad skönt! Jag är svensk, stel och tråkig men jättenöjd med det.

Mina grannar är också stela och tråkiga, och jag är väääldigt tacksam över det.

Jag hatar sydländsk spontanitet där hela grannfamiljen ska "titta över" på fredagkvällen och har med sig en halvgrillad kyckling. Det suger.

Vi nickar åt varandra när vi möts i området där jag bor, och det är precis i min smak.

På morgonen när jag åker pendeltåg till jobbet är alla tysta och läser sin metro, och jag säger bara "tack gode Gud för det".

Med de ytliga bekanta som man har finns en tyst överenskommelse att vi nickar åt varandra på morgonen, men vi tar inte platserna bredvid varandra och babblar öronen av varandra 07:20 en tisdagsmorgon. Jag älskar den svenska stelheten.

Jag har inga som helst behov att utbyta intimiteter med kassörskan på ICA, hon säger summan, jag betalar, får växel, säger tack och går. Jag vill inte veta vad hon heter, jag vill inte veta var hon bor, jag vill inte veta vad hon tycker om det ena eller andra.

Undervärdera inte den svanska stel- och tråkigheten, betänk istället alternativet!! Hellre en tråkig konsert per år, och 220 tysta resdagar, och 52 lugna helger utan objudna grannar, än tvärtom!

Man kan liksom inte förvänta sig en euforisk publik, för att sedan kräva tystnad på pendeltåget, och slippa granninvasion på lördagkvällen.

Dessutom tycker jag ni överdriver, jag har varit på massor av konserter där stämningen har varit helt makalös. Men å andra sidan så tycker jag att om man betalt 600-800 SEK för en biljett så kan man förvänta sig viss leverans, jag kräver något mer än någon som står och skriker "MÅR NI BRAAA?"

Ni som tycker svenskarna är trista; flytta! Vi trista bor kvar och trivs i vår stela tristess.

/R

DieHard (oregistrerad)
Postat
Lagom är världens vackraste ord.

Nej enligt mig ett av de värsta och som borde raderas genast. Sååå tråkigt svenskt det bara kan bli.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Lagom är världens vackraste ord.

Hur kan en som heter Sadam uttrycka sig så? 😄

Postat (redigerat)

Men fy fan vad skönt! Jag är svensk, stel och tråkig men jättenöjd med det.

Mina grannar är också stela och tråkiga, och jag är väääldigt tacksam över det.

Jag hatar sydländsk spontanitet där hela grannfamiljen ska "titta över" på fredagkvällen och har med sig en halvgrillad kyckling. Det suger.

Vi nickar åt varandra när vi möts i området där jag bor, och det är precis i min smak.

På morgonen när jag åker pendeltåg till jobbet är alla tysta och läser sin metro, och jag säger bara "tack gode Gud för det".

Med de ytliga bekanta som man har finns en tyst överenskommelse att vi nickar åt varandra på morgonen, men vi tar inte platserna bredvid varandra och babblar öronen av varandra 07:20 en tisdagsmorgon. Jag älskar den svenska stelheten.

Jag har inga som helst behov att utbyta intimiteter med kassörskan på ICA, hon säger summan, jag betalar, får växel, säger tack och går. Jag vill inte veta vad hon heter, jag vill inte veta var hon bor, jag vill inte veta vad hon tycker om det ena eller andra.

Undervärdera inte den svanska stel- och tråkigheten, betänk istället alternativet!! Hellre en tråkig konsert per år, och 220 tysta resdagar, och 52 lugna helger utan objudna grannar, än tvärtom!

Man kan liksom inte förvänta sig en euforisk publik, för att sedan kräva tystnad på pendeltåget, och slippa granninvasion på lördagkvällen.

Dessutom tycker jag ni överdriver, jag har varit på massor av konserter där stämningen har varit helt makalös. Men å andra sidan så tycker jag att om man betalt 600-800 SEK för en biljett så kan man förvänta sig viss leverans, jag kräver något mer än någon som står och skriker "MÅR NI BRAAA?"

Ni som tycker svenskarna är trista; flytta! Vi trista bor kvar och trivs i vår stela tristess.

/R

Roffe, du kör väl med mellanmjölk Cubase och kalles antar jag. 🙁

Redigerat av spaceman
Postat

Roffe, du kör väl med mellanmjölk Cubase och kalles antar jag. 😛

Japp, och jag är stolt över det! Fast inte Cubase, ProTools. Men det är väl också ganska lagom? 😕

/R

Postat
Nej enligt mig ett av de värsta och som borde raderas genast. Sååå tråkigt svenskt det bara kan bli.

Lagom är ett missförstått stackars ord som behöver upprättelse. Jag gillar också lagom :-)

Varför? Därför att lagom är = perfekt. Eller som Wiki säger: Lagom är ett svenskt ord med betydelsen "precis rätt", "tillräckligt", "adekvat", "så bra/mycket som det borde vara".

Jag vill inte för mycket öl, jag vill inte ha för lite öl, jag vill ha . . . lagom mycket.

Om mycket öl är vad du vill ha så är det lagom!

Jag vill inte ha för hög volym då får jag ont i öronen, jag vill inte ha för låg då blir det inget tryck, jag vill ha . . . lagom volym.

Samma här, är det 130db du vill ha så är det lagom för dig.

Så kom igen DieHard är det överflöd du vill ha så är det lagom för dig. Är det minimalistiskt så är det också lagom. 😕

Postat (redigerat)

Exakt, lagom är ett rörligt uttryck. Betyder aldrig samma sak två gånger. Container-uttryck kallar jag dom. Det är en tom container, som man kan fylla med helt olika betydelser varje gång man använder dem, men lik förbaskat påstå (och gömma sig bakom) att "jag sa samma sak nu som jag sa då". Och det, om något tycker jag kännetecknar den svenska dum-stoltheten .. för så ser jag på den lite. Vi är experter på att dölja oss bakom abstrakta halv genomskinliga dimridåer av ord, uttryck och åsikter som tycks omfatta allt men ändå inte förtäljer ett skit rent konkret. Vi klagar och idealiserar, men vägrar berätta hands down vad det är vi vill och står för, för då blir vi själva klandervärda. Istället använder vi container-uttryck. Mycket nobelt.

Lagom ... what the fuck is Lagom? vad betyder det i praktiken? Ordet som inte ens har en direkt översättning i något annat språk jag känner till. Om lagom är enligt vad wiki skriver, så betyder ju lagom kort och gott "vad jag tycker är rätt/adekvat just i denna stund", för nästa dag, eller nästa stund är det ju annorlunda. Men som svensk säger man ändå, att det är lagom - precis som igår. Och att lagom sen skulle vara en slags dygd, en måttfullhetens dygd ... glöm. Det är skygghet och brist på ryggrad.

Uvva .. kan bli snortokig på såna där verbala och sociala toreador-fasoner som folk kör med.

Redigerat av Opus99
Postat
Exakt, lagom är ett rörligt uttryck. Betyder aldrig samma sak två gånger. Container-uttryck kallar jag dom. Det är en tom container, som man kan fylla med helt olika betydelser varje gång man använder dem, men lik förbaskat påstå (och gömma sig bakom) att "jag sa samma sak nu som jag sa då". Och det, om något tycker jag kännetecknar den svenska dum-stoltheten .. för så ser jag på den lite. Vi är experter på att dölja oss bakom abstrakta halv genomskinliga dimridåer av ord, uttryck och åsikter som tycks omfatta allt men ändå inte förtäljer ett skit rent konkret. Vi klagar och idealiserar, men vägrar berätta hands down vad det är vi vill och står för, för då blir vi själva klandervärda. Istället använder vi container-uttryck. Mycket nobelt.

Lagom ... what the fuck is Lagom? vad betyder det i praktiken? Ordet som inte ens har en direkt översättning i något annat språk jag känner till. Om lagom är enligt vad wiki skriver, så betyder ju lagom kort och gott "vad jag tycker är rätt/adekvat just i denna stund", för nästa dag, eller nästa stund är det ju annorlunda. Men som svensk säger man ändå, att det är lagom - precis som igår. Och att lagom sen skulle vara en slags dygd, en måttfullhetens dygd ... glöm. Det är skygghet och brist på ryggrad.

Uvva .. kan bli snortokig på såna där verbala och sociala toreador-fasoner som folk kör med.

Det är väl inte ordet i sig i så fall utan hur folk använder det? Så går det ganska lätt att "avväpna" genom den enkla frågan: Vad är lagom för dig? 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.