Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
En i kobojsarna är/var registrerad här. Vet inte om han är kvar.

Kvar men inte så aktiv

Postat

Tjena Johan!

i reason brukar jag skapa en combinator, stoppa in en mixer, reverb/delay och sedan ett par olika moduler.

thor är jättekul att leka med och malström passar rätt bra för sådanna leadljud. ofta får man skapa flera enheter för att kunna feta upp ljuden ordentligt.

pröva detta:

1. skapa en combinator och en line mixer innuti.

2. skapa 3 malström enheter och välj "16 sawtooth" som grainosc på de två första malström-enheterna. (nu är jag på jobb och kommer inte ihåg de exakta namnen på alla reglage så ha lite överseende:)

3. jobba med "index" för att få lite olika startpunkter på de olika oscillatorerna (annars blir de så klickiga)

4. jobba med "motion" för att bestämma hur "snestämda" de ska vara. man kan väl kalla det hur "skrikiga" de ska vara.

6. snestämm de olika oscillatorerna ifrån varandra te.x +14 på den ena och -14 på den andra med "cent"-reglaget. (i den andra malstömenheten kan du ta ett större värde te.x +24 / -24)

5. fixa en skön filter- och amp-envelope så att instrumentet klingar ut lite minimalt.

6. panorera ut oscen max mot varandra med hjälp av "spread-reglaget längst ner till höger. (krävs att oscsen är kopplade rätt genom filterna)

efter ha gjort detta med två malströms (med lite olika "cent"-värden )bör du ha ett brett supersaw-ljud. på den sista malströmen kan du göra likadant fast stämma ner den en oktav. mixa in försiktigt mot de andra två.

Nu bör du fått ett bra supersaw-grundljud

sen brukar jag lägga till en fjärde och stämma upp en oktav.. gärna med nån annan karaktär te.x. smått snestämd square-vågform. eller någon formant-grej typ kör/röst-graintable. Eller använda någon annan synt/sampler för att gå lite mer karaktär på ljudet.. testa allt!

för övrigt brukar jag programmera alla moduler så modwheel styr filter cutoff så man kan lira mer "live"😛 man kan programmera mängden cutoff lite olika så får man ett mer intressant filtersvep!

Jag kan kanske slänga ihop någon patch när jag kommer hem:)

Lycka till!

// Emil

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kanon!

Dessutom har Vengenace några Thor patchar som kan vara som en grund för egna ljud.

Följer med i Reason 4.

Tex preseten Pulsebuzzer.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Edit: I Thor har kan du välja multiosc som oscillator som gör ungefär samma grej.. testa det med och se vad skillnaden blir! nu bygger malström på en helt annan syntes än multioscen i thor så det kan bli en rätt stor skillnad..

Ett övrigt tips är att leta upp multisamplade vågformer från syntar som är bra på just supersaw-ljud. Jag samplade vågformerna från min JP8000 innan jag sålde den och brukar alltid ha med den i våra låtar för att ge en botten till ljudet.

Nuförtiden är ju ett supersaw ljud inte särskilt intressant i sig men kan bli väldigt kul när man blandar in det med annat!

Ska nog införskaffa en Virus TI inom kort vars Hypersaw med sync verkar rätt kul:)

Edit nr2: I Logic som jag mest använder nu så kör jag använder jag nästan enbart 3 syntar för våra ljud: ES2, Sylenth1 och Vanguard! Tyvärr måste man blanda dem lite då de har lite olika funktioner och uppbyggnadssätt. Men ska någon skaffa en synth till sådanna ljud rekommenderar jag starkt Vanguard. Kostar typ 600kr som download och har massvis med intressanta vågformer att leka med.

Redigerat av iGnu
Postat

Tjena Johan

Kul att du uppskattar det och lär dig nånting! 🥰 Allt är mycket roligare när man får lite hjälp på traven såklart!

Ja malström är en riktigt kul synth som man kan göra rätt vrickade saker med! Subtractorn slutade jag använda efter ett par år för jag tycker att basregistret låter lite illa med den.. använde istället samplade vågformer i NN19/NNXT som redan har de flesta "synthparametrar" förutom FM och så. Men Thor är verkligen kul och man önskar ibland att de kunde släppa den som VST/AU till andra program:) nog om det..

Tänk på när du använder malström för supersaw-ljud att man ofta får EQa upp diskanten rätt bra i vågformerna.

Här har jag gjort en liten patch till dig (och alla andra som är intresserade:)

GNU_LEAD.cmb.zip

den består av 4 malströms enligt beskrivningen ovan samt två thor för lite aggresivare ljud.

Jag har programmerat den så att de fyra rattarna på själva combinatorn styr ljudet rätt mycket

-Ratt1 Styr mixen mellan "skrikigt ljud" och "mjuk oktaverad synth" (-alltså thor-enheterna)

-Ratt2 Styr hur skrikigt det skrikiga ljudet är (-alltså hur mycket snestämda multioscsen är)

-Ratt3 Styr volymen på skrik/oktav-synten

-Ratt4 Styr volymen för kör/röst-synten

Sen styr modwheel filter cutoff:P

Har även ett stort reverb som är sidchainduckat av synten själv.. så man får ett stort ljud men ändå tydlighet.. så jag gjorde i vet du vill ha mig-leaden.

Testa dig fram med alla rattar och gå in, dissekera combinatorn och se hur allt är kopplat! Jag tycker det är ett bra sätt att lära sig, dissekera syntpatchar:P Gör det ofta när man hittar en patch som man inte direkt vet hur man skulle kunna tillverka själv:)

Försökte även göra en liten backdrop till den hahahaha

Kul att du gillar vår musik förresten 🙂 Vi jobbar på en ny låt nu som ska vara klar efter helgen.. tänkte slänga upp den här och fråga om nån vill pröva remixa den:)

Hare gött och lycka till!

Edit: detta ljud är gjort i soffan med sunkiga små netonnet-lurar för 149kr. Mina sennheiser läcker för mycket när tjejen ligger och sover så ljudet är väl inte helt finslipat direkt haha

Postat
Åh, ruggigt schysst av dig! Skruvade fram ett "eget" lead enligt ditt recept igår kväll och bara testade det på MIDI-slingan för Barcode Brothers - Flute.

Sen kontrasterade jag din mot det jag åstadkom. Din lät såklart bättre, men det var ändå åt rätt håll 🙂

Har inte jobbat så mycket med att koppla enskilda device till rattarna på combinatorn, brukar göra egna tracks för de separata prylarna och sen automatisera dem. Men det är ju lite mer jobb...

Ska lätt kolla in på forumet efter helgen för att se vad ni har gjort! 🙂

Ska själv spela in lite sång med en kompis på söndag, försöker läsa så mycket som möjligt för att få en bästa möjliga röstmix med det vi har 🙂

Lycka till i helgen och tack igen för all hjälp!

(Förresten, snygg bakgrundsbild till Combinatorn 🙂)

MVH

Johan

Märkte i efterhand att diskanten var EN ANING uppskruvad i gnu-patchen.. testa nollställa översta EQn:P

Brukar heller inte koppla rattarna i combinatorn men det är väldigt smidigt att göra och bra att ha om man vill spara patchen till framtida produktioner!

Angående sångmix så finns det ett par trådar här på forumet som innehåller mycket tips! testa dig fram och var inte rädd för att göra fel!🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.