JJRockford Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 (redigerat) DP, jag tycker det var tråkigt att du lämnade diskussionen om hurvida musiker som tjänar bra med pengar, eller pengar överhuvudtaget, skulle göra bättre musik än folk som inte tjänar några pengar. Och det här med att Ramones skulle låta, som du skrev, "illa", när massor med människor tycker att det är njutbart. Hur menade du? Vad är kvalité på musik? Redigerat 6 februari 2009 av JJRockford
Ekstasis Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Pengar skapar förutsättningar för musikaliskt skapande, men kreativitet kommer dock inifrån och inget man kan köpa för pengar. Gör man bara musik för pengar så är man nog ute på hal is... Men visst är man främst intresserad av MTV och annan massproducerad "musik" så kan jag förstå att man tycker pengar är viktigt...
Valle Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Nä, vad gulligt! En personlig inbjudan till en privat diskussion på ett allmänt forum...
DieHard (oregistrerad) Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Ja istället för att pm:a. Men då kliver väl vi in och lika välkomna som vilken objuden gäst som helst. 😕
JJRockford Postat 5 februari 2009 Trådstartare Postat 5 februari 2009 (redigerat) Icke då, känn er alla lika välkomna. För den som inte orkat läsa pirattråden 2008/2009, så är bakgrunden följande. DP hävdar att man måste tjäna så mycket pengar på sin musik att man kan hålla på med det på heltid för att det ska bli tillräckligt bra för att folk i allmänhet ska tycka att det är värt att lyssna. Jag är, inte direkt oväntat kanske, av en helt annan åsikt. Nämligen att de flesta som idag sysslar med musik skulle göra det oavsett även om det blev totalt förbjudet att tjäna pengar på musik. Och att den musiken i sådana fall skulle vara minst lika bra som den som folk betalar för idag. Redigerat 5 februari 2009 av JJRockford
Demonproducenten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 DP, jag tycker det var tråkigt att du lämnade diskussionen om hurvida musiker som tjänar bra med pengar, eller pengar överhuvudtaget, skulle göra bättre musik än folk som inte tjänar några pengar. Och det här med att Ramones skulle låta, som du skrev, "illa", när massor med människor tycker att det är njutbart. Hur menade du? Vad är kvalité på musik? ah 🙂 en ny tråd där vi kan stånga våra horn mot varandras ömma skallar! för att förstå vad jag menar så måste vi bena ut en del saker att många tycker nåt är njutbart (eller att många begagnar nåt) betyder ju inte per automatik att det håller nån större kvalitet eller att det är kvalitativt rakt igenom vissa saker som håller kvalitet på ett område kan sakna kvalitet på andra områden så det hela beror på vilken måttstock man använder om många gillar mcdonalds - gör det detta till kvalitativ mat? att det är snabbmat i massproduktion - gör det att det saknar alla kvaliteer? likaså musik att musik berör en publik (vilket ramones å annan punk bevisligen gör) - betyder det att den per automatik är välspelad, välarrad, välinspelad? musik som är just välspelad, välarrad, välinspelad - betyder det per automatik att den berör en publik? framför allt: berör den samma publik av samma anledning? svarar du ja på nån av dom fem senaste frågorna så kan du aldrig förstå vad jag menar punk är (var?) som du säkert vet en reaktion mot det perfekta, det slipade, det ordnade - ett uppror mot det etablerade att det sen i sig blev precis lika etablerat å kommersiellt som allt annat i världen är en annan historia... om vi tar ramones som exempel: kvalitativt inspelningsmässigt? - nej kvalitativa finnessrika arr? - nej översvallande musikalitet? - nej rätt för genren? - ja dålig musik? - beror på vad man gillar och ramones tjänade förstås pengar på sin musik å slapp väl rätt många år skifta på fabriken
SyntaxError Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 ah 🙂en ny tråd där vi kan stånga våra horn mot varandras ömma skallar! för att förstå vad jag menar så måste vi bena ut en del saker att många tycker nåt är njutbart (eller att många begagnar nåt) betyder ju inte per automatik att det håller nån större kvalitet eller att det är kvalitativt rakt igenom vissa saker som håller kvalitet på ett område kan sakna kvalitet på andra områden så det hela beror på vilken måttstock man använder om många gillar mcdonalds - gör det detta till kvalitativ mat? att det är snabbmat i massproduktion - gör det att det saknar alla kvaliteer? likaså musik att musik berör en publik (vilket ramones å annan punk bevisligen gör) - betyder det att den per automatik är välspelad, välarrad, välinspelad? musik som är just välspelad, välarrad, välinspelad - betyder det per automatik att den berör en publik? framför allt: berör den samma publik av samma anledning? svarar du ja på nån av dom fem senaste frågorna så kan du aldrig förstå vad jag menar punk är (var?) som du säkert vet en reaktion mot det perfekta, det slipade, det ordnade - ett uppror mot det etablerade att det sen i sig blev precis lika etablerat å kommersiellt som allt annat i världen är en annan historia... om vi tar ramones som exempel: kvalitativt inspelningsmässigt? - nej kvalitativa finnessrika arr? - nej översvallande musikalitet? - nej rätt för genren? - ja dålig musik? - beror på vad man gillar och ramones tjänade förstås pengar på sin musik å slapp väl rätt många år skifta på fabriken Ah, fast just exemplet med Ramones är egentligen ganska dåligt. Producerade av Phil Spector och allt. Finns ju många fler punkband som har gjort betydligt "skräpigare" inspelningar. Hursomhelst: Det går inte att jämföra musik med Mcdonalds, vi kan ju mäta och bevisa att McDonaldsburgare gör dig till en sjuk och fet människa i längden men hur mäter vi Musik? Endast subjektivt, mina kära bröder och systrar.
Demonproducenten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 DP hävdar att man måste tjäna så mycket pengar på sin musik att man kan hålla på med det på heltid för att det ska bli tillräckligt bra för att folk i allmänhet ska tycka att det är värt att lyssna. inte riktigt för att upprätthålla en nivå där du orkar med det heltidsjobb artisteri med turneer, inspelningar, promotion, skriva å arra material etc etc så orkar du i längden inte med ytterligare ett heltidsjobb för att kunna livnära dig att du som oetablerad kan ta fem år på dig att på din fritid bredvid dagjobbet få fram en skiva som faktiskt folk gillar är inte omöjligt alls att upprepa detta inom nästa år å ytterligare nästa år parallellt med allt runt omkring + dagjobbet funkar däremot inte ytterst liten publik orkar vänta 15 år för tre skivor slår du igenom för en större publik ställs helt andra krav än om du sitter i din replokal å lyckas skriva 40 låtar på fem år som du sen spelar in 12 av utan tidspress vi ska inte ens gå in på dom krav som ställs för livespelningar om du ska ut på en seriös turne å lämnar den lokala årliga popfestivalen i din hemstad bakom dig
Demonproducenten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Ah, fast just exemplet med Ramones är egentligen ganska dåligt. Producerade av Phil Spector och allt. Finns ju många fler punkband som har gjort betydligt "skräpigare" inspelningar. Hursomhelst: Det går inte att jämföra musik med Mcdonalds, vi kan ju mäta och bevisa att McDonaldsburgare gör dig till en sjuk och fet människa i längden men hur mäter vi Musik? Endast subjektivt, mina kära bröder och systrar. jag vet att ramones är ett dåligt exempel det var det jag sa till JJ i första vändan producerade rätt för genren - det låter ändå inte speciellt "bra" även om spector varit inblandad och som jag i den andra tråden nämnde för JJ - det var aldrig meningen rätt för genren punk är inte att låta som toto (om nu toto ska vara mallen för välproducerat?) men ramones är lika kommersiellt producerat som toto (å har väl av många faktiskt ansetts vara oäkta punk) jodå musik kan visst jämföras med mcdonalds idol är som en big mac schlagerfestivalen är som en 10 kronors ostburgare och precis lika onyttigt även om det inte sätter sig kring midjan - sug på den era schlager- å mainstream-ätare! 🙂
Becker Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Hmmm trodde aldrig det här skulle hända men för första gången på Studios forum är jag beredd att hålla med Demonproducenten 🙂
DieHard (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 ) jodå musik kan visst jämföras med mcdonalds idol är som en big mac schlagerfestivalen är som en 10 kronors ostburgare och precis lika onyttigt även om det inte sätter sig kring midjan Nej istället etsar sig dessa låtar fast i hjärnan till den dagen man dör. Uppväxt med dansbandsmusik hemifrån och hur mycket man än vill bli av med skiten dem finns de där. 🙂
ONSatan Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 (redigerat) Uppväxt med dansbandsmusik hemifrån och hur mycket man än vill bli av med skiten dem finns de där. 😐 Ah, nu börjar amatörpsykologen i mig förstå var all din ilska kommer ifrån 😉 Redigerat 6 februari 2009 av ONSatan
DieHard (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Ah, nu börjar amatörpsykologen i mig förstå var all din ilska kommer ifrån 🙂 He, he ja nu är du något på spåret där. 😛 Men jag ilsken? Nä det är jag aldrig 😐 Nä inte alla fall här på forumet, fast vissa tycks tro det. 😄 Men om du skickar lite succubusbrudar till mig i natt så loovar jag att uppfattas som lite mindre arg...åtminstone i en vecka 😉
Claes Holmerup Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 AH! Ännu en tråd om tycke och smak, så här lagom på fredagen. Nästan som om det var Valle som hade kommit igång igen med sina fredagstrådar. 😐 Bänkar mig och ser fram emot stor underhållning... 😉
TUFFTUFFTUFF Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Intressant det här. Vill bara tillägga att det bara är 1 Ramones-skiva som är producerad av Phil Spector, End of the Century. Inte så viktigt i den här diskussionen kanske, men bara för att reda ut eventuella missförstånd som kan uppstå. End of the Century låter ganska annorlunda än många av de andra plattorna. Ps. Jag skulle för övrigt tycka att det vore väldigt intressant att höra varför de (kan inte komma på att jag har träffat någon) som anser Ramones vara oäkta punk anser det, om man nu bortser från vad de senare blev. De var ju i stort sett, tillsammans med några andra band, definitionen på punk (eftersom punken startade med fanzinet Punk och miljöet runt CBGB´s i New York).. men nu var det inte Ramones det här skulle handla om, he, he. Ursäkta.
Hellpig Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Personlig åsikt: jag tycker att väldigt många band slutar klara av att leverera när det börjat gå "för bra" för dem. Jag har en känsla av att de tappar fokus på vad det är som fört dem till toppen... något som man beskådat på båd' avstånd i verkligheten.
VacUm Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 om vi tar ramones som exempel: kvalitativt inspelningsmässigt? - nejkvalitativa finnessrika arr? - nej översvallande musikalitet? - nej Utifrån din uppfattning av vad bra inspelningskvalité, bra arr och god musikalitet är ja.. (jag säger inte emot dig i exemplet, jag gillar inte alls Ramones på något sätt, men det är ju min personlinga uppfattning om hur det låter) Vad är syftet med musiken i Ramones-fallet? Om det på ett abstrakt plan är att ge etablissemanget en jävla käftsmäll, och den mer konkreta lösningen är skitigt ljud, enkla (men tydliga!) arr där deras sätt att spela förstärker dessa två mål så är ju inspelningen, arren och sättet dom framför det på klockrent bra. Har varit med om indiepop-snubbar som vill börja spela in och köper kondensatormikrofon till sin dator gillar inte ljudet därför det låter alldeles för slikt och polerat. När dom byter ner sig till en mik från biltema så är det ju inte för att få sämre kvalité på inspelningen utan bättre. I deras sätt att se på saken såklart. Dålig inspelningskvalité är en inspelning som inte blev som man ville, och det finns det mängder av exempel på.
Kruger Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Stackars de som inga pengar har, de kan aldrig bli duktiga på musik eftersom de inte har råd till instrument och har ingen tid till att avsätta till att öva 😐 /Fattige Kruger
Demonproducenten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 När dom byter ner sig till en mik från biltema så är det ju inte för att få sämre kvalité på inspelningen utan bättre. nej! 😐 inte bättre rent kvalitetsmässigt mer rätt! för ändamålet inte alltid samma sak - är du med på hur jag tänker?
Demonproducenten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Hmmm trodde aldrig det här skulle hända men för första gången på Studios forum är jag beredd att hålla med Demonproducenten 😉 förr eller senare hamnar alla där 😐
zagabar Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Hihi, intressant tråd.^^ Den börjar bli lite filosofisk. Allt handlar väl om vad som menas med kvalité? Jag skulle vilja ha det ordet uträttat nu. Vad betyder kvalité? Är det hur många som uppskattar det? Hur mycket tid/pengar man lagt ner? Det som anses som kvalitativt i dagens läge? Isåfall, vad anses som kvalitativt i dagens läge och varför? Är kvalitativ musik sådant som liknar annat som anses kvalitativt? Hmmm. Demonproducenten, du får hjälpa mig här. 🙂 inte riktigtför att upprätthålla en nivå där du orkar med det heltidsjobb artisteri med turneer, inspelningar, promotion, skriva å arra material etc etc så orkar du i längden inte med ytterligare ett heltidsjobb för att kunna livnära dig att du som oetablerad kan ta fem år på dig att på din fritid bredvid dagjobbet få fram en skiva som faktiskt folk gillar är inte omöjligt alls att upprepa detta inom nästa år å ytterligare nästa år parallellt med allt runt omkring + dagjobbet funkar däremot inte ytterst liten publik orkar vänta 15 år för tre skivor slår du igenom för en större publik ställs helt andra krav än om du sitter i din replokal å lyckas skriva 40 låtar på fem år som du sen spelar in 12 av utan tidspress vi ska inte ens gå in på dom krav som ställs för livespelningar om du ska ut på en seriös turne å lämnar den lokala årliga popfestivalen i din hemstad bakom dig Men man kan ju lätt leva på ett deltidsjobb. Då får man väldigt mycket tid över också.
Dingbats Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 nej! 🙂inte bättre rent kvalitetsmässigt mer rätt! för ändamålet inte alltid samma sak - är du med på hur jag tänker? Men om man ska definiera kvalitet på det sättet så är det ju helt ointressant. Det enda som nånsin spelar nån roll är ju om det låter som man vill att det ska låta.
DieHard (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 nej! 🙂inte bättre rent kvalitetsmässigt mer rätt! för ändamålet inte alltid samma sak - är du med på hur jag tänker? Instämmer. Det är två helt olika saker. Men visst, det går få bra resultat med sämre saker om man vet vad man gör än med dyra grejer och inte vet hur man ska använda det. Eller alla stackars dårar som tror bara de piratladdar ned Wavespluggar så ska det låta proffsigt och kvalitativt.
Umemagnus Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 (redigerat) Instämmer. Det är två helt olika saker. Men visst, det går få bra resultat med sämre saker om man vet vad man gör än med dyra grejer och inte vet hur man ska använda det. Eller alla stackars dårar som tror bara de piratladdar ned Wavespluggar så ska det låta proffsigt och kvalitativt. Nu fattar jag verkligen inte... (letar vidare efter Basshunter-pluggen... *varfanken lade jag Cher-effekten?*...) 🙂 Redigerat 6 februari 2009 av Umemagnus
DieHard (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Men om man ska definiera kvalitet på det sättet så är det ju helt ointressant. Det enda som nånsin spelar nån roll är ju om det låter som man vill att det ska låta. Nej det är inte ointressant. Om det var på det viset skulle inget utvecklas till kvalitet. Det är genom andra som man bedömer och lär sig.
DieHard (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Men man kan ju lätt leva på ett deltidsjobb. Då får man väldigt mycket tid över också. Ja och väldigt lite med pengar över för att införskaffa sin utrustning.
zagabar Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Ja och väldigt lite med pengar över för att införskaffa sin utrustning. Man kan ju ha ett heltidsjobb först. Sedan när man har prylar så kan man göra musik medans man har ett deltidsjobb. Man behöver ju inte snuskdyra grejer heller för att göra kvalitativ musik.
zagabar Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Eller spela in slarvigt hemma och sedan dra till en studio. Kom inte och säg att det inte går. 🙂
Valle Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Vad är kvalité på musik? Vad du själv vill att det ska vara! Pfffh! Jisses...
Demonproducenten Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Är kvalitativ musik sådant som liknar annat som anses kvalitativt? Hmmm. Demonproducenten, du får hjälpa mig här. 😛 vi får helt enkelt bestämma oss för vad vi gemensamt anser är kvalitetskriterierom du menar en sak å jag en annan så pratar vi hela tiden förbi varann jag har inget facit - bara mina åsikter egentligen är kvalitetsaspekten likadan gällande allt kvaliten på en bil är en mängd olika kriterier som når upp till en viss nivå man bestämt det är alltså subjektivt på det sättet men är man bara överens om kriterierna så kan man få en mer objektiv måttstock väldigt få skulle nog påstå att bmw är en bil med dålig kvalitet Men man kan ju lätt leva på ett deltidsjobb. Då får man väldigt mycket tid över också. hur bra betalt har man då? definiera "lätt leva" 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.