Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

DP, jag tycker det var tråkigt att du lämnade diskussionen om hurvida musiker som tjänar bra med pengar, eller pengar överhuvudtaget, skulle göra bättre musik än folk som inte tjänar några pengar.

Och det här med att Ramones skulle låta, som du skrev, "illa", när massor med människor tycker att det är njutbart. Hur menade du? Vad är kvalité på musik?

Redigerat av JJRockford
Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Pengar skapar förutsättningar för musikaliskt skapande, men kreativitet kommer dock inifrån och inget man kan köpa för pengar.

Gör man bara musik för pengar så är man nog ute på hal is...

Men visst är man främst intresserad av MTV och annan massproducerad "musik" så kan jag förstå att man tycker pengar är viktigt...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja istället för att pm:a. Men då kliver väl vi in och lika välkomna som vilken objuden gäst som helst. 😕

Postat (redigerat)

Icke då, känn er alla lika välkomna.

För den som inte orkat läsa pirattråden 2008/2009, så är bakgrunden följande. DP hävdar att man måste tjäna så mycket pengar på sin musik att man kan hålla på med det på heltid för att det ska bli tillräckligt bra för att folk i allmänhet ska tycka att det är värt att lyssna.

Jag är, inte direkt oväntat kanske, av en helt annan åsikt. Nämligen att de flesta som idag sysslar med musik skulle göra det oavsett även om det blev totalt förbjudet att tjäna pengar på musik. Och att den musiken i sådana fall skulle vara minst lika bra som den som folk betalar för idag.

Redigerat av JJRockford
Postat
DP, jag tycker det var tråkigt att du lämnade diskussionen om hurvida musiker som tjänar bra med pengar, eller pengar överhuvudtaget, skulle göra bättre musik än folk som inte tjänar några pengar.

Och det här med att Ramones skulle låta, som du skrev, "illa", när massor med människor tycker att det är njutbart. Hur menade du? Vad är kvalité på musik?

ah 🙂

en ny tråd där vi kan stånga våra horn mot varandras ömma skallar!

för att förstå vad jag menar så måste vi bena ut en del saker

att många tycker nåt är njutbart (eller att många begagnar nåt) betyder ju inte per automatik att det håller nån större kvalitet eller att det är kvalitativt rakt igenom

vissa saker som håller kvalitet på ett område kan sakna kvalitet på andra områden

så det hela beror på vilken måttstock man använder

om många gillar mcdonalds - gör det detta till kvalitativ mat?

att det är snabbmat i massproduktion - gör det att det saknar alla kvaliteer?

likaså musik

att musik berör en publik (vilket ramones å annan punk bevisligen gör) - betyder det att den per automatik är välspelad, välarrad, välinspelad?

musik som är just välspelad, välarrad, välinspelad - betyder det per automatik att den berör en publik?

framför allt: berör den samma publik av samma anledning?

svarar du ja på nån av dom fem senaste frågorna så kan du aldrig förstå vad jag menar

punk är (var?) som du säkert vet en reaktion mot det perfekta, det slipade, det ordnade - ett uppror mot det etablerade

att det sen i sig blev precis lika etablerat å kommersiellt som allt annat i världen är en annan historia...

om vi tar ramones som exempel: kvalitativt inspelningsmässigt? - nej

kvalitativa finnessrika arr? - nej

översvallande musikalitet? - nej

rätt för genren? - ja

dålig musik? - beror på vad man gillar

och ramones tjänade förstås pengar på sin musik å slapp väl rätt många år skifta på fabriken

Postat
ah 🙂

en ny tråd där vi kan stånga våra horn mot varandras ömma skallar!

för att förstå vad jag menar så måste vi bena ut en del saker

att många tycker nåt är njutbart (eller att många begagnar nåt) betyder ju inte per automatik att det håller nån större kvalitet eller att det är kvalitativt rakt igenom

vissa saker som håller kvalitet på ett område kan sakna kvalitet på andra områden

så det hela beror på vilken måttstock man använder

om många gillar mcdonalds - gör det detta till kvalitativ mat?

att det är snabbmat i massproduktion - gör det att det saknar alla kvaliteer?

likaså musik

att musik berör en publik (vilket ramones å annan punk bevisligen gör) - betyder det att den per automatik är välspelad, välarrad, välinspelad?

musik som är just välspelad, välarrad, välinspelad - betyder det per automatik att den berör en publik?

framför allt: berör den samma publik av samma anledning?

svarar du ja på nån av dom fem senaste frågorna så kan du aldrig förstå vad jag menar

punk är (var?) som du säkert vet en reaktion mot det perfekta, det slipade, det ordnade - ett uppror mot det etablerade

att det sen i sig blev precis lika etablerat å kommersiellt som allt annat i världen är en annan historia...

rätt för genren? - ja

dålig musik? - beror på vad man gillar

och ramones tjänade förstås pengar på sin musik å slapp väl rätt många år skifta på fabriken

Ah, fast just exemplet med Ramones är egentligen ganska dåligt. Producerade av Phil Spector och allt. Finns ju många fler punkband som har gjort betydligt "skräpigare" inspelningar. Hursomhelst: Det går inte att jämföra musik med Mcdonalds, vi kan ju mäta och bevisa att McDonaldsburgare gör dig till en sjuk och fet människa i längden men hur mäter vi Musik? Endast subjektivt, mina kära bröder och systrar.

Postat
DP hävdar att man måste tjäna så mycket pengar på sin musik att man kan hålla på med det på heltid för att det ska bli tillräckligt bra för att folk i allmänhet ska tycka att det är värt att lyssna.

inte riktigt

för att upprätthålla en nivå där du orkar med det heltidsjobb artisteri med turneer, inspelningar, promotion, skriva å arra material etc etc så orkar du i längden inte med ytterligare ett heltidsjobb för att kunna livnära dig

att du som oetablerad kan ta fem år på dig att på din fritid bredvid dagjobbet få fram en skiva som faktiskt folk gillar är inte omöjligt alls

att upprepa detta inom nästa år å ytterligare nästa år parallellt med allt runt omkring + dagjobbet funkar däremot inte

ytterst liten publik orkar vänta 15 år för tre skivor

slår du igenom för en större publik ställs helt andra krav än om du sitter i din replokal å lyckas skriva 40 låtar på fem år som du sen spelar in 12 av utan tidspress

vi ska inte ens gå in på dom krav som ställs för livespelningar om du ska ut på en seriös turne å lämnar den lokala årliga popfestivalen i din hemstad bakom dig

Postat
Ah, fast just exemplet med Ramones är egentligen ganska dåligt. Producerade av Phil Spector och allt. Finns ju många fler punkband som har gjort betydligt "skräpigare" inspelningar. Hursomhelst: Det går inte att jämföra musik med Mcdonalds, vi kan ju mäta och bevisa att McDonaldsburgare gör dig till en sjuk och fet människa i längden men hur mäter vi Musik? Endast subjektivt, mina kära bröder och systrar.

jag vet att ramones är ett dåligt exempel

det var det jag sa till JJ i första vändan

producerade rätt för genren - det låter ändå inte speciellt "bra" även om spector varit inblandad

och som jag i den andra tråden nämnde för JJ - det var aldrig meningen

rätt för genren punk är inte att låta som toto (om nu toto ska vara mallen för välproducerat?)

men ramones är lika kommersiellt producerat som toto (å har väl av många faktiskt ansetts vara oäkta punk)

jodå

musik kan visst jämföras med mcdonalds

idol är som en big mac

schlagerfestivalen är som en 10 kronors ostburgare

och precis lika onyttigt även om det inte sätter sig kring midjan

- sug på den era schlager- å mainstream-ätare! 🙂

Postat

Hmmm trodde aldrig det här skulle hända men för första gången på Studios forum är jag beredd att hålla med Demonproducenten 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat
)

jodå

musik kan visst jämföras med mcdonalds

idol är som en big mac

schlagerfestivalen är som en 10 kronors ostburgare

och precis lika onyttigt även om det inte sätter sig kring midjan

Nej istället etsar sig dessa låtar fast i hjärnan till den dagen man dör. Uppväxt med dansbandsmusik hemifrån och hur mycket man än vill bli av med skiten dem finns de där. 🙂

Postat (redigerat)
Uppväxt med dansbandsmusik hemifrån och hur mycket man än vill bli av med skiten dem finns de där. 😐

Ah, nu börjar amatörpsykologen i mig förstå var all din ilska kommer ifrån 😉

Redigerat av ONSatan
DieHard (oregistrerad)
Postat
Ah, nu börjar amatörpsykologen i mig förstå var all din ilska kommer ifrån 🙂

He, he ja nu är du något på spåret där. 😛 Men jag ilsken? Nä det är jag aldrig 😐 Nä inte alla fall här på forumet, fast vissa tycks tro det. 😄 Men om du skickar lite succubusbrudar till mig i natt så loovar jag att uppfattas som lite mindre arg...åtminstone i en vecka 😉

Postat

Intressant det här. Vill bara tillägga att det bara är 1 Ramones-skiva som är producerad av Phil Spector, End of the Century. Inte så viktigt i den här diskussionen kanske, men bara för att reda ut eventuella missförstånd som kan uppstå. End of the Century låter ganska annorlunda än många av de andra plattorna.

Ps. Jag skulle för övrigt tycka att det vore väldigt intressant att höra varför de (kan inte komma på att jag har träffat någon) som anser Ramones vara oäkta punk anser det, om man nu bortser från vad de senare blev. De var ju i stort sett, tillsammans med några andra band, definitionen på punk (eftersom punken startade med fanzinet Punk och miljöet runt CBGB´s i New York).. men nu var det inte Ramones det här skulle handla om, he, he. Ursäkta.

Postat

Personlig åsikt: jag tycker att väldigt många band slutar klara av att leverera när det börjat gå "för bra" för dem. Jag har en känsla av att de tappar fokus på vad det är som fört dem till toppen... något som man beskådat på båd' avstånd i verkligheten.

Postat

Utifrån din uppfattning av vad bra inspelningskvalité, bra arr och god musikalitet är ja.. (jag säger inte emot dig i exemplet, jag gillar inte alls Ramones på något sätt, men det är ju min personlinga uppfattning om hur det låter)

Vad är syftet med musiken i Ramones-fallet? Om det på ett abstrakt plan är att ge etablissemanget en jävla käftsmäll, och den mer konkreta lösningen är skitigt ljud, enkla (men tydliga!) arr där deras sätt att spela förstärker dessa två mål så är ju inspelningen, arren och sättet dom framför det på klockrent bra.

Har varit med om indiepop-snubbar som vill börja spela in och köper kondensatormikrofon till sin dator gillar inte ljudet därför det låter alldeles för slikt och polerat. När dom byter ner sig till en mik från biltema så är det ju inte för att få sämre kvalité på inspelningen utan bättre. I deras sätt att se på saken såklart.

Dålig inspelningskvalité är en inspelning som inte blev som man ville, och det finns det mängder av exempel på.

Postat

Stackars de som inga pengar har, de kan aldrig bli duktiga på musik eftersom de inte har råd till instrument och har ingen tid till att avsätta till att öva 😐

/Fattige Kruger

Postat
När dom byter ner sig till en mik från biltema så är det ju inte för att få sämre kvalité på inspelningen utan bättre.

nej! 😐

inte bättre rent kvalitetsmässigt

mer rätt! för ändamålet

inte alltid samma sak - är du med på hur jag tänker?

Postat
Hmmm trodde aldrig det här skulle hända men för första gången på Studios forum är jag beredd att hålla med Demonproducenten 😉

förr eller senare hamnar alla där 😐

Postat

Hihi, intressant tråd.^^ Den börjar bli lite filosofisk.

Allt handlar väl om vad som menas med kvalité? Jag skulle vilja ha det ordet uträttat nu. Vad betyder kvalité? Är det hur många som uppskattar det? Hur mycket tid/pengar man lagt ner? Det som anses som kvalitativt i dagens läge? Isåfall, vad anses som kvalitativt i dagens läge och varför? Är kvalitativ musik sådant som liknar annat som anses kvalitativt? Hmmm. Demonproducenten, du får hjälpa mig här. 🙂

inte riktigt

för att upprätthålla en nivå där du orkar med det heltidsjobb artisteri med turneer, inspelningar, promotion, skriva å arra material etc etc så orkar du i längden inte med ytterligare ett heltidsjobb för att kunna livnära dig

att du som oetablerad kan ta fem år på dig att på din fritid bredvid dagjobbet få fram en skiva som faktiskt folk gillar är inte omöjligt alls

att upprepa detta inom nästa år å ytterligare nästa år parallellt med allt runt omkring + dagjobbet funkar däremot inte

ytterst liten publik orkar vänta 15 år för tre skivor

slår du igenom för en större publik ställs helt andra krav än om du sitter i din replokal å lyckas skriva 40 låtar på fem år som du sen spelar in 12 av utan tidspress

vi ska inte ens gå in på dom krav som ställs för livespelningar om du ska ut på en seriös turne å lämnar den lokala årliga popfestivalen i din hemstad bakom dig

Men man kan ju lätt leva på ett deltidsjobb. Då får man väldigt mycket tid över också.

Postat
nej! 🙂

mer rätt! för ändamålet

Men om man ska definiera kvalitet på det sättet så är det ju helt ointressant. Det enda som nånsin spelar nån roll är ju om det låter som man vill att det ska låta.

DieHard (oregistrerad)
Postat
nej! 🙂

mer rätt! för ändamålet

Instämmer. Det är två helt olika saker. Men visst, det går få bra resultat med sämre saker om man vet vad man gör än med dyra grejer och inte vet hur man ska använda det. Eller alla stackars dårar som tror bara de piratladdar ned Wavespluggar så ska det låta proffsigt och kvalitativt.

Postat (redigerat)
Instämmer. Det är två helt olika saker. Men visst, det går få bra resultat med sämre saker om man vet vad man gör än med dyra grejer och inte vet hur man ska använda det. Eller alla stackars dårar som tror bara de piratladdar ned Wavespluggar så ska det låta proffsigt och kvalitativt.

Nu fattar jag verkligen inte... (letar vidare efter Basshunter-pluggen... *varfanken lade jag Cher-effekten?*...)

🙂

Redigerat av Umemagnus
DieHard (oregistrerad)
Postat
Men om man ska definiera kvalitet på det sättet så är det ju helt ointressant. Det enda som nånsin spelar nån roll är ju om det låter som man vill att det ska låta.

Nej det är inte ointressant. Om det var på det viset skulle inget utvecklas till kvalitet. Det är genom andra som man bedömer och lär sig.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Men man kan ju lätt leva på ett deltidsjobb. Då får man väldigt mycket tid över också.

Ja och väldigt lite med pengar över för att införskaffa sin utrustning.

Postat
Ja och väldigt lite med pengar över för att införskaffa sin utrustning.

Man kan ju ha ett heltidsjobb först. Sedan när man har prylar så kan man göra musik medans man har ett deltidsjobb. Man behöver ju inte snuskdyra grejer heller för att göra kvalitativ musik.

Postat
Är kvalitativ musik sådant som liknar annat som anses kvalitativt? Hmmm. Demonproducenten, du får hjälpa mig här. 😛
vi får helt enkelt bestämma oss för vad vi gemensamt anser är kvalitetskriterier

om du menar en sak å jag en annan så pratar vi hela tiden förbi varann

jag har inget facit - bara mina åsikter

egentligen är kvalitetsaspekten likadan gällande allt

kvaliten på en bil är en mängd olika kriterier som når upp till en viss nivå man bestämt

det är alltså subjektivt på det sättet

men är man bara överens om kriterierna så kan man få en mer objektiv måttstock

väldigt få skulle nog påstå att bmw är en bil med dålig kvalitet

hur bra betalt har man då?

definiera "lätt leva" 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.