Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej, helt ny hÀr pÄ forumet. Ska precis skaffa mig ett par lurar frÀmst för mixning och produktion men skulle Àven vilja att de funkade nÄgorlunda vid inspelning. Var pÄ 4Sound dÀr de rekommenderade dessa. Har provat dem och gillar ljudet och kÀnslan de har, men har inte sÄ superstor koll pÄ sÄnt hÀr, sÄ dÀrför undrar jag om det Àr nÄgon som har erfarenhet av dessa eller som kanske har nÄgot annat förslag pÄ lurar..? Tacksam för svar! Kram A

Annons
Postat

Hej Azin och vÀlkommen till detta forum!

Du missade att bifoga lÀnken, gör ett nytt försök eller tala om vilka lurar du kollat pÄ.

/Hv

Postat (redigerat)
Hej Azin och vÀlkommen till detta forum!

Du missade att bifoga lÀnken, gör ett nytt försök eller tala om vilka lurar du kollat pÄ.

/Hv

Tack tack! Oj kom det inte med? Det var ett par Audio Technica ATH-M50

Redigerat av azin
Postat

Hade inte ögonen med mig, det stod ju i namnet pÄ trÄden!

AT har jag ingen koll pÄ sÄ jag kan inte rÄda dig men för 1000:- fÄr man ok lurar.

Passade du pÄ att testa nÄgra olika? Det handlar ju en del om tycke och smak.

Man brukar föredra öppna lurar vid mix och slutna vid insp.

Det finns en del trÄdar hÀr pÄ forumet om lurar, antar att du redan kollat dÀr.

Lycka till med dina inköp och som sagt vÀlkommen hit!

/Hv

Postat

AnvÀnder sjÀlv dessa lurar. SÄ jag kan bara rekommendera. Har Àven ett par AKG 240. Personligen tycker jag Audio Technica Àr bÀttre men mina AKG Àr vÀldigt gamla.

Alla har ju sina favoriter sÄ ta inte mitt ord pÄ att dom Àr bra. SÄ provlyssna gÀrna fler om du har möjlighet pÄ nÄgra skivor/inspelningar som du kÀnner till vÀl.

Postat

Hej hej tack för alla svar!

Har kollat lite olika. ATH-M50 kostar ju runt 2000.. Ett par andra jag provat Àr Beyerdynamics BT-250.. De kostar ju runt 1000 men jag kÀnde att ljudet i ATH-M50 var mycket bÀttre. Kanske lite lite bas för min smak, men det var vÀldigt rent och öppet ljud. Vad jag förstÄtt Àr de slutna men ÀndÄ passande för mixning. Har jag fel?

Postat

Smaksak men jag tror nog att dom kan fungera bra för mix. Vissa Àr överdjÀvliga pÄ att mixa i lurar. SjÀlv Àr jag inte sÄn men Ä andra sidan Àr jag inte specielt bra pÄ att mixa över huvud taget.

Tror dock att lurar har en stor fördel om man sitter i ett dÄligt rum. Det jag tycker Àr svÄrt Àr stereobilden och basen i övrigt tycker jag att lurar har mÄnga fördelar.

Postat
Smaksak men jag tror nog att dom kan fungera bra för mix. Vissa Àr överdjÀvliga pÄ att mixa i lurar. SjÀlv Àr jag inte sÄn men Ä andra sidan Àr jag inte specielt bra pÄ att mixa över huvud taget.

Tror dock att lurar har en stor fördel om man sitter i ett dÄligt rum. Det jag tycker Àr svÄrt Àr stereobilden och basen i övrigt tycker jag att lurar har mÄnga fördelar.

Okok! TÀnkte iallafall börja med att mixa i lurar sen fÄr det vÀl bli ett par monitorer att komplettera med.. Vill bara ha nÄgot som funkar bra!

Postat
Hej hej tack för alla svar!

Har kollat lite olika. ATH-M50 kostar ju runt 2000.. Ett par andra jag provat Àr Beyerdynamics BT-250.. De kostar ju runt 1000 men jag kÀnde att ljudet i ATH-M50 var mycket bÀttre. Kanske lite lite bas för min smak, men det var vÀldigt rent och öppet ljud. Vad jag förstÄtt Àr de slutna men ÀndÄ passande för mixning. Har jag fel?

Lite bas? Eller skulle det stÄ "lite mycket"...? JÀmfört med mÄnga andra lurar sÄ Àr de ganska basiga (dock inte alltför mycket, lagom för inspelningslurar tycker jag).

Postat

Jag sitter pÄ samma lurar och köpte in dom efter rekommendation av en kompis som Àr proffs producent sedan över 10 Är tillbaka. Han och hans studio kompanjoner bytte alla ut sina Beyerdynamic lurar mot just Audio Technica ATH-M50. De anvÀnds som mixningslurar.

Enda negativa jag kan komma pÄ med lurarna Àr att bygeln gör jÀvla ont efter ett tag, den har dom inte lyckats med. I övrigt krossar dom.

Postat
Lite bas? Eller skulle det stÄ "lite mycket"...? JÀmfört med mÄnga andra lurar sÄ Àr de ganska basiga (dock inte alltför mycket, lagom för inspelningslurar tycker jag).

HÄller med. Jag tycker dom gÄr vÀldigt djupt ner och dessutom kontrollerat vilket Àr ett rÀtt ovanligt fenomen. Finns lurar som spelar mer bas men dom lÄter ocksÄ sjukt mycket sÀmre.

Postat

Okej, lÄter fint!!

Nej, det enda jag tÀnkte pÄ var att Beyerdynamics BT-250 hade mer bas i sig.. Tror nog det blir ett par Audio Technica till slut!

Postat

Du gör helt rÀtt att köpa AT lurarna. TÀnk pÄ att mer bas inte alltid Àr bÀttre bas. Beyer lurarna(den modellen du testat) Àr mer bumliga och inte alls lika kontrollerade som AT lurarna. Det kan göra det svÄrt att höra alla detaljer bra i mixning, basen förstör för mycket. AT Àr bland det bÀsta jag hört och dÄ talar inte frekvensen för sig pÄ pappret, men dom har lyckats i praktiken vilket Àr det viktigaste.

FörstÄr inte att dom Àr sÄ billiga i förhÄllande till hur de presterar.

• 1 Ă„r senare...
Postat

Är det fler som har kommentarer ang ATH-M50? Jag gillar att mixa i slutna lurar och skulle vilja ha ett par riktigt skitbra par. De tvĂ„ jag har, HD280 Pro och Beyer Dynamic DT150 lĂ„ter ganska olika. Beyerlurarna lĂ„ter bĂ€st, men jag tycker ingen av dem ger rĂ€ttvisa Ă„t hur basen blir i slutĂ€ndan. Med Beyerlurarna blir det lĂ€tt att jag gasar för mycket bas.

Hur mÄnga db isolerar ATH-M50?

Postat

Jag kan inte rekommendera sÄ mÄnga lurar dÄ jag inte direkt har provat sÄ mÄnga men jag har dem med och tycker de Àr kanonbra.

Bra bas och hyfsat detaljrika i övrigt.

Postat

Är det fler som har kommentarer ang ATH-M50?

Om slutet (som jag oftast inte föredrar för mixning men vem föredrar lurar för mix överhuvudtaget? 😛 ) sĂ„ skulle ATH-M50 vara mitt första val.

Hur mÄnga db isolerar ATH-M50?

TillrÀckligt ...

Postat

Har försökt hitta in till Audio Technicas sajt mÄnga ggr, men fÄr bara upp en massa kartor man ska klicka pÄ. Fan!

Har tex velat lÀsa hur mÄnga db de dÀmpar. Det Àr vÀl knappast nÄn lur som slÄr HD 280 pro pÄ den punkten. Kan nÄn lÀnka till just ATH-M50 pÄ deras egen sida vore jag glad.

Postat

Har försökt hitta in till Audio Technicas sajt mÄnga ggr, men fÄr bara upp en massa kartor man ska klicka pÄ. Fan!

Har tex velat lÀsa hur mÄnga db de dÀmpar. Det Àr vÀl knappast nÄn lur som slÄr HD 280 pro pÄ den punkten. Kan nÄn lÀnka till just ATH-M50 pÄ deras egen sida vore jag glad.

http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=5&subID=39&prodID=266

TyvÀrr stÄr det inte hur mycket de dÀmpar, men som du sÀger, sÄ Àr nog Sennehiser HD280 svÄrslagna. Ultrasones Pro-serie har ca 30dB dÀmpning, sÄ de ligger inte lÄngt efter, men ATH-M50 har jag ingen uppgift om hur mycket de dÀmpar.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Ujujuj vad sugen jag Àr pÄ ATH-M50. Mina HD 280 pro lÄter distad i de lÀgre mellanregistren dÀr min skrovelröst ligger. Det lÄter som att micken Àr halvtrasig. Och i mina andra lurar Beyer Dynamic DT150 lÄter sÄngen vÀldigt bra, det hörs verkligen att min TLM102 Àr en riktigt bra mick. Men i stÀllet Àr det vÀldigt tunt med bas i dem, och diskanten med tex cymbaler Àr för stark och lÄter distat.

Är det sĂ„ att de hĂ€r lurarna lĂ„ter sĂ€mre efter nĂ„gra Ă„r? Eller Ă€r det jag som blivit lite bĂ€ttre pĂ„ att lyssna?

HÀr fÄr AT fantastiska rescensioner:

http://www.testfreaks.se/horlurar-headsets/audio-technica-ath-m50/

drloop (oregistrerad)
Postat

Tror inte du kan skylla pĂ„ lurarna GN... 😉

Postat

Ujujuj vad sugen jag Àr pÄ ATH-M50. Mina HD 280 pro lÄter distad i de lÀgre mellanregistren dÀr min skrovelröst ligger. Det lÄter som att micken Àr halvtrasig. Och i mina andra lurar Beyer Dynamic DT150 lÄter sÄngen vÀldigt bra, det hörs verkligen att min TLM102 Àr en riktigt bra mick. Men i stÀllet Àr det vÀldigt tunt med bas i dem, och diskanten med tex cymbaler Àr för stark och lÄter distat.

Är det sĂ„ att de hĂ€r lurarna lĂ„ter sĂ€mre efter nĂ„gra Ă„r? Eller Ă€r det jag som blivit lite bĂ€ttre pĂ„ att lyssna?

HÀr fÄr AT fantastiska rescensioner:

http://www.testfreaks.se/horlurar-headsets/audio-technica-ath-m50/

NĂ„got distande har jag nog aldrig hört, som har berott pĂ„ lurarna, men HD280 Pro Ă€r ganska starka i mellanregister/diskant och svaga i basen, sĂ„ det Ă€r kanske rösten som lĂ„ter sĂ„... 😉 - eller kanske överdriver lurarna nĂ„got element i rösten sĂ„ att det lĂ„ter sĂ€mre ihop med micken som tar upp detaljerna bĂ€ttre Ă€n den du har kört med tidigare...?

Det dröjer nog vÀldigt lÀnge innan det blir nÄgon nÀmnvÀrd försÀmring av lurar, sÄ det Àr inget jag skulle rÀkna in i ekvationen - om du inte har anvÀnt dem hela arbetsdagar varje dag under mÄnga Är - men troligen gÄr de sönder mekaniskt innan det blir nÄgon stor försÀmring av ljudet i alla fall...

NĂ„ja - ATH-M50 Ă€r rejĂ€lt mycket bĂ€ttre ljudmĂ€ssigt - och dessutom bekvĂ€mare Ă€n HD280 Pro, sĂ„ jag skulle vĂ€lja dem utan tvekan, trots att de inte har fullt sĂ„ bra dĂ€mpning. DĂ€mpningen rĂ€cker till i alla fall. 🙂

Postat

Köpte ett par ATH-M50 för nĂ„gra mĂ„nader sen. Nog ett av de bĂ€ttre köp jag gjort! Är löjligt nöjd med dem! đŸ„°

1 W (oregistrerad)
Postat

Man Àr en spelare, för ett tag sedan sÄ hade jag "bestÀllt" ATH 50 men jag köpte AKG 272 eftersom dom lÀt för jÀkla rent bÄde hÀr dom dÀr i registret. SÄ jag fick aldrig prova ATH, Àr det synd om mig?

Kan det vara bÀttre Àn med AKG?

Postat (redigerat)

Tror inte du kan skylla pĂ„ lurarna GN... 😉

Just min egen röst lÄter typ extremt olika i HD280 pro resp DT150. Samma fenomen om jag byter mick mellan TLM102, NT2-A eller tex en dynasmisk Beta58. Om HD280 pro anses basfattiga, vad ska man dÄ sÀga om DT150? De Àr riktigt tunna i basen. Men ska jag ratta fram min egen rossliga röst med lagom reverb osv Àr de ganska bra. Ett lurpar som funkar i alla register vore fint. Petar med smörkniven i sparbössan nu. blink.gif

Oj, jag skrev "dynasmisk" om Beta58an. Haha, fy fan, det ska jag behĂ„lla: -"Äh du vet att live sjunger jag jĂ€mt i Dyna-smisken!"

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Man Àr en spelare, för ett tag sedan sÄ hade jag "bestÀllt" ATH 50 men jag köpte AKG 272 eftersom dom lÀt för jÀkla rent bÄde hÀr dom dÀr i registret. SÄ jag fick aldrig prova ATH, Àr det synd om mig?

Kan det vara bÀttre Àn med AKG?

K272 tycker jag personligen lÄter ganska konstigt i mellanregistret. M50 Àr kanske inte heller en topp-lur (har inte hört nÄgon sluten som Àr) men klart mycket bÀttre Àn K272. M50 Àr en av de absolut bÀsta slutna lurarna jag provat. BÀttre Àn DT150 till och med (tycker jag dÄ).

Postat (redigerat)

K272 tycker jag personligen lÄter ganska konstigt i mellanregistret. M50 Àr kanske inte heller en topp-lur (har inte hört nÄgon sluten som Àr) men klart mycket bÀttre Àn K272. M50 Àr en av de absolut bÀsta slutna lurarna jag provat. BÀttre Àn DT150 till och med (tycker jag dÄ).

Har sett att det finns en variant med ett s i slutet av beteckningen. Vad skiljer de tvÄ?

http://www.thomann.d...ATH-M50&x=6&y=7

Menar du att DT150 skulle vara en bra lur? Jag tycker den Àr vÀldigt tunn i basen. Bra mellanregister och vass i diskanten.

Vilken lur hĂ„ller du för den bĂ€sta av bra topplurar? Öppen eller sluten?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Har sett att det finns en variant med ett s i slutet av beteckningen. Vad skiljer de tvÄ?

http://www.thomann.d...ATH-M50&x=6&y=7

Menar du att DT150 skulle vara en bra lur? Jag tycker den Àr vÀldigt tunn i basen. Bra mellanregister och vass i diskanten.

Vilken lur hĂ„ller du för den bĂ€sta av bra topplurar? Öppen eller sluten?

Öppen absolut!

GÀllande DT150 sÄ lÄter det som du talar om DT100.

ATH-M50s har "rak" kabel.

Postat

ATH-M50 Àr kanon för mix! och inspelning och lyssning. De viktiga Àr nog att man lÀr sig sina lurar. Dock valde jag ATH-M50 just för att det var mycket bas men inte för mycket och det diskant/mellanregister blev inte lidande (uppfattar ja de som iaf). Och dom gÄr att hitta för 1500. Ja köpte dom pÄ jam för de men annars thomann.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.