Davidooz Postat 26 november 2004 Dela Postat 26 november 2004 uppgraderade min dator för någon vecka sedan. det stor skälet vara väl att jag ville ha en ny processor eftersom jag tyckte att min gammla XP 1900+ inte dög. så jag gick ner till data affären och köpte en AMD XP 3200+ barton processor samt ett Asus A7N8X-X modekort och lite andra roliga grejer! När monterat formaterat å klart så insåg jag ju att mina PC2100 minnen inte var så smart att andvända ihop med en processor med 400 mhz FSB. så surfade in på datorbutiken.com å köpte 2st kingston pc3200 512 or. efter några dagar så kom dom. riktigt nöjd tröck man in dom i datorn å sedan började helvetet. Första automatisk omstart så fort man kom in i windows sedan trevliga stop-fel (bluescreen). körde efter några timmars deppande memtest86 å fick CA 1500 errors. började sedan felsöka å kika runt på lite forum här å var ( bland annat denna tråd ) och insåg att minnena inte var kompatibla med moderkortet. efter 100 samtal till datorbutikens support så har dom nu gått med på att jag får byta mina kingston PC3200 minnen mot 2 svin dyra corsair pro minnen. så nu är det bara att vänta och se. Har börjat tvivla ganska ordentligt på detta moderkort alltså AUSUS A7N8X-X ( NForce 2 ). Är det någon annan på detta forum som andvänt detta moderkort till HD inspelning? kanske har någon haft liknande problem med minnena? lr sitter inne med någon information som kan underlätta så vore det trevligt att få reda på. jag har även fått så kallade pops and clicks när jag kör winamp och surfar på nätet (har satt ljudkortet i en pci plats som inte delar irq med något annat.) kan detta hänga på moderkortet kanske? vart lite långt kanske 🙂 /David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 26 november 2004 Dela Postat 26 november 2004 Jag orkade läsa! 🙂 .. men så är ju datorfrågor dom mest spännande! Jag har inte haft ditt moderkort, men ASUS brukar vara bra grejor. Bäst skulle jag vilja säga! Minnena från Corsair kommer säkert att funka fint! ASUS + Corsair = succé! 😄 Vilket operativsystem kör du? Finns en del problem med IRQ i Win2000 som orsakar "pops and clicks". Så om du använder Win2k, testa ett annat. Fast det kan bero på något annat med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PzYkBrYt Postat 26 november 2004 Dela Postat 26 november 2004 (har satt ljudkortet i en pci plats som inte delar irq med något annat.) hur kollar man detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 26 november 2004 Dela Postat 26 november 2004 Har du instalerat om Windows efter du bytt allting? Jag tror nämligen man är tvungen att göra det vid morderkorts byten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Davidooz Postat 27 november 2004 Trådstartare Dela Postat 27 november 2004 Jag orkade läsa! 😱 .. men så är ju datorfrågor dom mest spännande! Jag har inte haft ditt moderkort, men ASUS brukar vara bra grejor. Bäst skulle jag vilja säga! Minnena från Corsair kommer säkert att funka fint! ASUS + Corsair = succé! 😉 Vilket operativsystem kör du? Finns en del problem med IRQ i Win2000 som orsakar "pops and clicks". Så om du använder Win2k, testa ett annat. Fast det kan bero på något annat med. trevligt att det inte var allt för tungt att ta sig igenom 😄 kul att någon annan en jag har/haft A7N8X-X. Har verkligen gjort reserch om corsair minnena och enligt corsairs kompatibelitets test så ska dom fungera. Antar att du andvände moderkortet i inspelnings sammanhang? inga problem med det? jag har inte hunnit leka med dom nya grejerna eftersom jag ficka detta problem med minnena. men hoppas man slipper fler överaskningar när det väl e dax å skapa lite musik. Kör dock win2000 och är väldigt nöjd! men det borde väl gå att styra irq i bios? har för mig att man måste aktivera/avaktivera något innan man installera operativ system? men det e ju inte så jobbigt att formatera 😠 (har satt ljudkortet i en pci plats som inte delar irq med något annat.) hur kollar man detta? det stog i manualen vilka PCI platser som har delade IRQ. Har du instalerat om Windows efter du bytt allting? Jag tror nämligen man är tvungen att göra det vid morderkorts byten. Jorå visst har jag installerat om windows efter det nya moderkortet. hade faktist en hel del problem med det där men kom på att det föra moderkortet hade VIA chip och det nya nforce 2. Och då blev det bluescreen delux! var rätt orolig ett tag att jag sabbat hårdisken lr nåt. tack för svaren! /David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.