debatt Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Halloj! Jag har ett usb-uttag i min laptop och till det kopplar jag min combo-hårddisk (som har uttag för både firewire och usb). Kan jag koppla till ett firewireljudkort till min hårddisk i sin tur, i serie alltså? (bortse från att jag även har ett firewire-uttag i datorn). Jag vill bara veta om det går. Prestandan på firewire-ljudkortet kommer väl "bara" vara usb förvisso... 🙂 //:debatt
Limpan Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Jag tror inte går alls. Anledningen till att du har två portar i disken, USB och FireWire, tror jag endast är för att kunna välja ett utav dem. Jag har själv en combo-disk med Firewire 400 + 800 och USB, har dock aldrig testat men är ganska säker på att det inte går.
maart (oregistrerad) Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 intressant tanke! tror dock inte det fungerar eftersom dom olika gränssnitten väl kommunicerar på olika sätt? (jag har egentligen ingen aning utan utgår bara ifrån min magkänsla).
trombonisten Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Det går absolut inte. Tyvärr. Vore bra. Orsaken är att firewire och USB är två olika protokoll. Genomgången genom hårddisken kopplar bara vidare USB till USB respektive Firewire till Firewire. Du kan inte skicka in nåt på USB och få det att komma ut på FW. Man skulle kunna tänka sig att bygga en sån burk. Alltså USB mot datorn och FW mot ljudkort eller liknande. Jag tror jag skulle kunna tänka mig att köpa en sån. Men en vanlig hårddisk gör det absolut inte. // Gunnar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.