Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är absolut nybörjare och ber er gå varsamt fram med mig.

Jag har kommit på en jingel till ett företag. (Det är ett stort, internationellt företag, inte lokala pizzerian eller så.)

Jag är i första hand inte musiker på något vis men har jobbat lite med reklam. Jingeln passar företagets image perfekt och är en sådan där jingel som alla kommer hata för att den fastnar direkt. Jag vill inte skryta, det är inte meningen, utan jag tror verkligen på den. Men hur går jag vidare? Har sökt i lite trådar här på forumet och bästa tipset jag hittat var att kontakta reklambyrån som företaget anlitar, men hur ska man veta vilken byrå det är? Finns det ens några pengar eller möjligheter med jinglar i Sverige?

Hur skulle ni som skriver här och verkar vara tusentals gånger bättre än mig rekommendera mig att gå vidare? Om alls?

Annons
Postat

Jag skulle kontakta företaget i fråga. De kan ha sin egen reklamavdelning. Annars brukar de inte dölja vilka reklambyråer de anlitar. Eftersom Du jobbat med reklam så vet Du hur man skyddar sin idé.

Postat

...och pengar och möjligheter med jinglar finns det absolut i Sverige. Du ska väl kanske inte räkna med att bli multimiljonär på det, men du kan dra in en rejäl hacka på det ändå! Beror lite på vilka villkor du säljer den, finns en hel hög med alternativ att göra det på.

Bränn ut alla ljudfilerna och noter om du har det på en skiva och skicka den till dig själv i ett rekommenderat brev så att du får kvitto på det. Spara kvittot och brevet oöppnat i säker förvaring! På så vis kan du vid eventuell tvist visa kvittot med datummärkning och låta domstol öppna kuvertet för att bevisa att du gjorde den först.

Jag skulle nog också kontakta företagets reklamavdelning direkt, ju färre mellanhänder desto bättre. Får du ingen respons därifrån så kan du gå till deras anlitade reklambyrå! Det viktiga är att få ut den, även om du inte skulle få någon succé med just den här jingeln till just det här företaget så kan det skapa chanser senare! Eller att ett annat liknande företag skulle bli hooked och köpa den istället!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.