Jump to content
Annons

Mikrofon till just min röst...med ljudexempel


suprapappa

Recommended Posts

Tjena!

Jag är inte helt nöjd med sångljuden jag får till på inspelningar och framförallt inte på min egen röst. Det är ju rätt speciellt med sin egen röst eftersom man själv hör den annorlunda i huvudet än vad alla andra gör (p.g.a. skallbenets vibrationer har jag för mig). Jag uppfattar min röst som varmare och mindre hård under tiden jag sjunger jämfört med när jag lyssnar på en inspelning.

Jag använder 2 mickar....en Beyer Dynamic mc740n som jag tycker låter ganska naturligt men lite "bumlig". Har även en billig TSM mt87s som är lite jämnare och vassare i diskanten men jag tycker ofta det blir en lite ful diskant.....oftast när jag jämför mellan mickarna "förförs" jag snabbt av TSM micken men efter att ha sjungit en stund slutar det oftast med att jag byter tillbaka till Beyer Dynamic micken. Tilläggas ska att TSM micken dock är "enklare" att sjunga i....får mer tydlighet.

Detta går genom en Joemeek ThreeQ preamp....det är alltså ingen top-of-the-line utrustning jag använder och inte heller det jag söker...tror det brister mer i mitt kunnande och i mina öron än i själva prylarna.

Jag är ute efter att komplettera med en mick som rundar av nasaliteten och hårdheten i min röst....kruxet e oxå att budgeten inte är speciellt stor utan vi pratar i 2000:- klassen.

Jag har testat en Röde NT1 som jag tyckte lät bättre på min röst än dom två mickar jag har men är alltså ute efter tips på alternativ. ADK Hamburg edition t.ex. kan det va ngt. eller luras jag bara av mickens "image" 😉

Jag har i all enkelhet spelat in en snutt av låten "Theatrical" (en låt jag spelade med mitt gamla band) med bara en akustisk gitarr och sång...finns med båda mickarna. Sången är lite komprimerad i efterhand + lite reverb.

oops....upptäckte precis att filstorleken förbilagor var lite begränsad....har gjort en fil med båda mickarna...

låten börjar med beyer-dyn, vid textraden "and I feel invisible" vid 0.24 kommer tsm micken och vid 0.55 "I hide what I feel" är det beyer-dyn igen

Kort och gott....hur ska jag förbättra mitt sång ljud? Jag kanske inte alls ska köpa en ny mick utan hitta en optimal eq för att mejsla till just min röst?

tack

petri

sångljudtest_theatrical.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker att TSM-micken passar bra på din röst. Den är tydligare runt 1,6-2,5 och lyfter fram din sång i mixen och inte lika luddig som Beyer.

Du kanske kan prova en Röde NT2-A för en mer detaljerad topp och mer samlad botten än vad TSM-micen erbjuder. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tyckte jag Beyern lät riktigt bra.. bra mycket bättre än TSM-micken.. TSM'en hade sån fruktansvärt jobbig diskant.

EDIT: Har ett par sånna Beyer själv.. nu när jag tänker efter.. använder dom sällan dock.

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i att TSM-micen låter trevligare på inspelningen (åtminstone enligt min smak).

MT87s finns med bland inspelningarna på min testsite, så har du en referens att utgå ifrån om du vill kolla vilka andra micar där som har motsvarande den skillnad som du är ute efter. 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon mer än jag som är uppriktigt trött på Guitar Nilsson och Analogfreaks gnabbande i var och varannan tråd. Det tär på stämningen på forumet när man ska behöva läsa sån ointressant smörja. Eller rättare sagt försöka hoppa över den så gott det går. Till er båda: Fortsätter ni på det här spåret kommer jag varmt rekommendera Olsberg att kasta ut er båda två.

Till ämnet: Jag föredrog Beyern på din röst men tror jag förstår vad du saknar. Något med lite mindre mummelbotten och kanske snäppet öppnare i över mellanregister. ADK Hamburg är kanske inte riktigt vad du söker. Å andra sidan finns det så många varianter på den micken. Alla med lite olika karaktär.

Har tyvärr inget konkret tips i det prisområde du angav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skriver sina piss-svar på allt jag skriver. Jag tycker bägge mickarna i den här frågan funkar, inget större fel på nån av dem. Skulle jag inte ha rätten att skriva det? Följ alla trådar bakåt, jag trakasserar aldrig någon varken här eller på andra forum, jag har tvärt om tom tagit Analogfreak i försvar. Varför vete fan.

Att man inte ska få svara på påhopp fattar jag inte. Det skulle ni göra om ni själva blev utsatta. Ta väck Analogfreak så kommer ingenting sånt här att förekomma längre, det försvinner i samma sekund. Är ni rädda för honom? Om inte moderatorerna reagerar på allt skit därifrån måste väl nån göra det? Ingen person vid sunda vätskor sväljer sån skit. Inte jag i alla fall.

Hejsan

Vi reagerar! Jag är inte moderator för denna avdelningen men har anmält tråden då jag inte tycker det är OK att kalla någon för vaxproppad tjockskalle, dock inte heller att kalla någon korkad avundsjuk nolla. Personligen ser jag det väldigt tråkigt att två medlemmar har hamnat i denna situation. Varför inte försöka lösa det via PM och komma fram till vad det är som ligger till grund för problemet? Personligen vill jag inte se någon medlem lämna sidan utan att de löser de konflikter som uppstår. Och konflikter går aldrig att undvika då vi är individer som sitter bakom skärmarna. Men som sagt så anmälde jag tråden av ovanstående anledningar så rätt moderator får ta sig en titt. Nu hoppas jag på att tråden fortsätter att hålla sig till ämnet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.....av dom två tilltalas jag mest av TSM....den andra är lite för bumlig och luddig liksom....egentligen tycker jag TSM'en låter lite lite "plastig" (någon form av svag burkighet eller nåt) ....har nog med mellanregistret att göra, alt. att man känner av rumsklangen lite tydligare där.....men den passar helt klart bäst av dom två......och med den låter det för övrigt riktigt bra! Den s.k plastigheten är med andra ord inte något att betrakta som ett problem....! Jävligt bra sjunget by the way! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Gillade beyern bäst, TSM hade en lite ojämn, lågupplöst diskant som flög ut ibland.

Jag tror du kan få fram annat, mer tydligt ljud om du tar bort lite lågmid i beyern och trycker upp diskant och övre mellan en smula, det beror ju helt på var du ska få in micken. Den kanske har problem att tränga igenom när instrumenteringen blir mer upptagen. Då får du komprimera hårt (parallellt kanske) och putta på nånstans i övre mellanregistret.

Jag tror att du ska finlira mer med EQ, det är nog ingen idé att köpa ny mick om du håller dig runt 2 tusen.

OT: är du hemma nu? cowrite? kaffe? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar....smaken tycks vara delad...bra med upprensingen oxå : )

Instämmer i att TSM-micen låter trevligare på inspelningen (åtminstone enligt min smak).

MT87s finns med bland inspelningarna på min testsite, så har du en referens att utgå ifrån om du vill kolla vilka andra micar där som har motsvarande den skillnad som du är ute efter. 😐

det var just bland dina testinspelingar där jag hittade TSM-micken, den är helt klart prisvärd men har lite brister. vet att jag bland dina inspelningar gillade se electronics z 5600 men den kostar tyvärr 3ggr så mkt som jag har budget för....tror på elofs lågpristips : )

Gillade beyern bäst, TSM hade en lite ojämn, lågupplöst diskant som flög ut ibland.

Jag tror du kan få fram annat, mer tydligt ljud om du tar bort lite lågmid i beyern och trycker upp diskant och övre mellan en smula, det beror ju helt på var du ska få in micken. Den kanske har problem att tränga igenom när instrumenteringen blir mer upptagen. Då får du komprimera hårt (parallellt kanske) och putta på nånstans i övre mellanregistret.

Jag tror att du ska finlira mer med EQ, det är nog ingen idé att köpa ny mick om du håller dig runt 2 tusen.

OT: är du hemma nu? cowrite? kaffe? 😎

hemma: ja Kaffe: ja...skickar pm : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...