Conny Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Har gjort en röstinspelning där jag fått ett nätbrum som jag är i akut behov av att eliminera. Läste i senaste Studio att man delvis kan rensa bort nätbrum med ett smalt reject-filter. Vad är det? Framför allt, finns det något bra sätt att eliminera nätbrummet? Har Waves restoration pluggar X-noise mm. men jag har inte lyckats med att eliminera nätbrumet med hjälp av wavespluggarna. Mycket tacksam för hjälp!
android Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 (Band) Reject filter är ett filter som inte släpper igenom ett smalt frekvensband, men lämnar allt annat opåverkat. Leta alltså efter det frekvensområde som brummet ligger på och filtrera bort det.
D Vibe Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Om det är nätbrum inspelat i sverige så ligger det på 50hz 🙂.. Om det är inspelat i t.ex. USA så ligger det på 60hz .. Så det är bara att skära där. Andra saker man kan göra om man brus eller brum är att skaffa en noisereducer (som den som finns i Cool Edit Pro 2) där man analyserar en snutt av bruset/brummet där det är helt ensamt, sen så ställer den in filtren efter det automagiskt och sen kan man markera där man vill rensa bort allt som låter som det bruset/brum i ljudfilen. /Daniel
android Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Om det är nätbrum inspelat i sverige så ligger det på 50hz 🙂.. Om det är inspelat i t.ex. USA så ligger det på 60hz .. 😛 Det hade man ju nästan kunnat gissa sig till.... 🙂
Claes Holmerup Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Det är också relativt vanligt att få in brum från lysrör - och det ligger ofta på lite mer svårhanterliga frekvenser, som runt 400Hz eller liknande. Lågenergilampor är det lika illa ställt med... 😠
Ahab Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Det är också relativt vanligt att få in brum från lysrör - och det ligger ofta på lite mer svårhanterliga frekvenser, som runt 400Hz eller liknande. Lågenergilampor är det lika illa ställt med... 😠 Betyder detta att man skall undvika lysrör i sitt inspelningsrum till varje pris? /Johan
Claes Holmerup Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Det är också relativt vanligt att få in brum från lysrör - och det ligger ofta på lite mer svårhanterliga frekvenser, som runt 400Hz eller liknande. Lågenergilampor är det lika illa ställt med... 😆 Betyder detta att man skall undvika lysrör i sitt inspelningsrum till varje pris? /Johan Absolut! 😄 Vanliga glödlampor eller halogenlampor är det som gäller om man inte vill riskera en massa skit...
D Vibe Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Hur mysigt är det å andra sidan att ha ett blekt&kallt&starkt lysrör lysande precis ovanför huvudet när man spelar in musik? 😄 Ryser bara av blotta tanken 😆 /Daniel
Ahab Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Haha, jo vi håller som bäst på att ersätta de jobbiga lysrören med julgransslingor, ljusskylt med snusreklam o liknande..
Lundin Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Kylskåpsbrum är inte heller roligt att tas med om man råkar använda samma grupp från proppskåpet... om det är isolerad sång ska det inte vara några problem...men en 2-spårs färdig mix..huh.. inge kul
D Vibe Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Kylskåpsbrum är inte heller roligt att tas med om man råkar använda samma grupp från proppskåpet... om det är isolerad sång ska det inte vara några problem...men en 2-spårs färdig mix..huh.. inge kul Så den kan alltså avspegla sig på nätet.. Kan den störa ljudkort också då? Jag har nämligen problem med att mitt ljudkort ger ifrån sig ett litet brum; ett brum som naturligtvis inte är alls högt, men ändå... Blev iofs lite bättre när jag skiljde på ljudsladdarna och elsladdarna med kabelstegar.. Men helt bra är det inte...? Det är bara från datorn det brummar, och ingen annanstans, det har jag kollat... /Daniel
Claes Holmerup Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Det kan också hjälpa om du kör jordat... 🙂
Lundin Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 (redigerat) Jag har nämligen problem med att mitt ljudkort ger ifrån sig ett litet brum; ett brum som naturligtvis inte är alls högt, men ändå... Det är inte glapp i någon kabeljordning då? det kan ju vara en kallödning någonstans som man inte avslöjar genom att bara titta utan måste vicka på anslutningen för att upptäcka... ..Eller så kanske det är en obalanserad nätdelsfläkt som brummar 😕 Redigerat 10 januari 2005 av demoniqus
D Vibe Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Det kan också hjälpa om du kör jordat... 😉 Vilket jag inte gör.. Min enda jordade kontakt jag har sitter längst in i köket, så långt ifrån studion man kan komma egentligen. Naturligtvis skulle det gå att skaffa en lång förlängningsladd till den; men å andra sidan så känns det som om det kommer bli en aning jobbigt att ha en lång sladd liggandes över hela golvet sådär 🙂.. /Daniel
D Vibe Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Jag har nämligen problem med att mitt ljudkort ger ifrån sig ett litet brum; ett brum som naturligtvis inte är alls högt, men ändå... Det är inte glapp i någon kabeljordning då? det kan ju vara en kallödning någonstans som man inte avslöjar genom att bara titta utan måste vicka på anslutningen för att upptäcka... ..Eller så kanske det är en obalanserad nätdelsfläkt som brummar 😉 Njae, det lät likadant i min förra dator; med samma ljudkort.. /Daniel
Conny Postat 10 januari 2005 Trådstartare Postat 10 januari 2005 Ok, tackar. Men vad hittar jag det där "(Band) Reject filtret" är det något plugginprogram eller?
MusicGene Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 (redigerat) datorn bör alltid vara jordad, men framförallt skall skärmen (Om det inte är en platt) ALLTID vara jordad om du inte vill bli solbränd framför skärmen. Som jag skrivit tidigare ökar strålningen i värsta fall 100-tals gånger och den där TCO-loggan du har på skärmen bara skrattar åt dig och börjar hosta. Testa att flytta datorn till köket och jorda den för att se om problemet försvinner. edit: kan tillägga att man gärna får övertoner till växelströmmen på x*50Hz, så 100Hz kan vara intressant att kolla med eventuellt bandpassfilter. Redigerat 10 januari 2005 av MusicGene
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.