Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill löda ihop 2 stereopluggar till en (mikrofon och hörlurar till samma stereopropp).

Jag har lyckats få ljud i både hörlurar och mick men när jag ska löda går det åt skogen.

Jag har alltså kopplat som följer:

1. Jorden från mic och hörlur till den långa piggen

2. Mickens röda och gröna till en av de korta piggarna

3. Hörlurarnas röda och blå till den andra korta

Vet inte om det beror på att jag är en värdelös lödare men vad gör jag för fel?

Någon som vet?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Varför vill du ha båda på samma för? 😱

Postat

Du får nog berätta vad det är för mic, lurar - och vad det är du ska koppla in dem till, så kan det bli lättare att avgöra om det finns någon chans att få det att funka eller inte...

Som du beskriver, så verkar du koppla ihop de två signalkablarna från micen (där den ena är fasvänd) - och i så fall blir det knäpptyst eftersom summan blir noll. Lurarna kopplar du ihop höger och vänster, så att du får mono som resultat i lurarna om du får något ljud där... 😱

Postat (redigerat)

Jo... Jag har en intercom men den har endast 1 uttag (stereoplugg). Lurarna som tillhör är värdelösa och jag vill använda headset istället. Det är därför jag vill koppla så att två pluggar blir till en 😱

Det är alltså ett vanligt headset (typ till dator) men två proppar - en till mic och en till hörlur...

Redigerat av dubbelwolt
Postat

Bara en stereoplugg alltså - och vad är det för mic?

Om den har 2 ledare + skärm, så är det balanserad överföring och du kan inte koppla ihop de båda signalkablarna, utan du kan bara använda den ena. Den andra får nog kopplas till jord alernativt hänga löst - men om du kopplar in båda signalkablarna på samma ställe så släcker de ut varandra, så det går inte.

Då får du en obalanserad koppling, men eftersom intercommen tydligen är gjord så, så ska det kunna funka ändå...

Postat
Bara en stereoplugg alltså - och vad är det för mic?

Om den har 2 ledare + skärm, så är det balanserad överföring och du kan inte koppla ihop de båda signalkablarna, utan du kan bara använda den ena. Den andra får nog kopplas till jord alernativt hänga löst - men om du kopplar in båda signalkablarna på samma ställe så släcker de ut varandra, så det går inte.

Då får du en obalanserad koppling, men eftersom intercommen tydligen är gjord så, så ska det kunna funka ändå...

Jag har fått det att låta bra genom att koppla (men vet inte hur man löder) som följer:

1. Satt ihop båda jord

2. kopplat grön och röd från mic till en pinne

3. kopplat blå och röd från hörlurar till den andra pinnen

Antar att det är kablarna som är superkänsliga. Det låter bra ibland om man bara nuddar vid pinnarna men jag vet inte hur jag ska lyckas löda??? Finns de något knep när det gäller dessa sköra trådar?

Postat

Om du får det att funka genom att hålla kablarna på plats, men inte när du löder så skulle jag föreslå att du lämnar det till någon annan som får löda ihop det åt dig... Gå till en radio/TV-reparatör så fixar de ihop det på nolltid.

Postat
Om du får det att funka genom att hålla kablarna på plats, men inte när du löder så skulle jag föreslå att du lämnar det till någon annan som får löda ihop det åt dig... Gå till en radio/TV-reparatör så fixar de ihop det på nolltid.

Tack!

Antar att du har rätt 🙂 Bara det inte kostar multum! Man skulle känna någon snygg reparaör=) De kommer väl att garva läppen av sig när det kommer in en smal blondin med denna förfrågan. Haha...

Kanske ska utnyttja bimbo-looken till någonting positivt - som billigare lödning exempelvis 😉

Postat
Tack!

Antar att du har rätt 😉 Bara det inte kostar multum! Man skulle känna någon snygg reparaör=) De kommer väl att garva läppen av sig när det kommer in en smal blondin med denna förfrågan. Haha...

Kanske ska utnyttja bimbo-looken till någonting positivt - som billigare lödning exempelvis 😉

🙂

Kan vara en bra idé att försöka kanske... ☺️

För någon som har erfarenhet av lödning tar en sådan sak inte mer än typ 5 minuter, så det kan inte kosta särskilt mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.