Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag vet inte riktigt var detta problem här hemma i forumet så jag provar här.

I mitt band så har vi ingen som spelar keyboard utan vi använder en 'sequencer'.

Systemet är en floppy läsare som läser MIDI filer och ljudmodulen är en roland SC-88.

Detta är rena stenåldern !! Jag vet!!

Nu undrar jag vad det finns för system idag? jag har sett andra band på tv osv som har använt en laptop

för att troligtvis göra samma sak, men vilket program använder dom ?

Är det någon som gör på detta sätt eller har tips så hör av er asap.

Tack!

Hjälp snälla. 😄

/Anders

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

HJÄLP...

I nödsituation, ring 112...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om det är rena stenåldern så är det inte inte 112 som gäller utan 90 000.

Postat (redigerat)
I mitt band så har vi ingen som spelar keyboard utan vi använder en 'sequencer'.

Systemet är en floppy läsare som läser MIDI filer och ljudmodulen är en roland SC-88.

Nu undrar jag vad det finns för system idag? jag har sett andra band på tv osv som har använt en laptop

för att troligtvis göra samma sak, men vilket program använder dom ?

Idag, jämfört med på floppytiden, så är dator-ifieringen mycket mycket mer flexibel och det finns massor av saker att göra det här på, jämfört med "då".

Använder man laptops på scenen så kör man nog någon form av sequencerprogram, det kan vara ableton, cubase, logic, protools, fruity loops, reason .. det kan vara många. Det finns uppsjöar av program som gör olika saker. Man kan sända midi, man kan spela upp ljudinspelningar, även DJs börjar använda datorer för att alstra sina effekter mer än att använda hårdvara idag. Det finns även andra sätt att göra det här på än med datorer. Är det bara ren uppspelning, så kan ni spela in syntens framförande som ljudinspelningar, och spela upp dem parallellt med bandet. Det går att göra med de flesta musikprogram idag, och samtidigt ge trummisen ett klick. Annars kan man ta med sig synten på scenen, och skicka MIDI data till den från datorn, eller separat MIDI spelare. Blir i princip samma sak.

Men om du frågar vilken apparat som skulle kunna läsa av era tidigare arr från floppies, och använda dem på samma sätt som då, fast med nyare apparatur och tillvägagångssätt .. då vet jag inte säkert. Data till Roland SC-88 går nog förhållandevis lätt att översätta till andra arbetshästar från Roland idag, typ XV-3080 eller Fantom. Men hur man ska få loss datan från disketterna - om det är frågan - så finns det kanske andra här som kan svara på det bättre. Jag vet faktiskt inte.

Redigerat av Opus99
Postat

Hej ! och tack för svaret.

Nu har jag en annan liknande fråga, om detta är fel plats i forumet att ställa den på så säg till mig.

Hur gör dom? How do they do it?

Jag vill skapa mid filer som jag ska använda när jag spelar ute live.

Så här försöker jag göra nu i Cubase Studio 4.

Jag spelar in flera spår med musik och använder HalionOne som ljudkälla.

Sen exporterar jag till en midifil.

När jag sedan spelar upp den på Roland SC88 Pro så spelar den bara 2 spår ?

Jag använder professionella filer som jag köpt och även andra som jag hittat på nätet

och dom fungerar utmärkt.

Vad gör jag för fel?

I de proffsiga filerna finns det två kanaler som heter 'sys ex' och 'program change'

men i de inte så proffsiga filerna finns inte de spåren. Men båda filerna lirar som de ska.

Tack på förhand till alla er som svarar.

/Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.