Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ett ämne som jag misstänker berör oss som driver inspelningsstudios i företagsform...

Det har kommit en ny skattelag, som innebär att alla näringsidkare fr.o.m 2010 måste uprätta ett s.k. "kassaregister" när man tar emot kontant betalning för tjänster.

Vad tror ni - kommer detta att gälla även oss som har studios?

Annons
Postat (redigerat)

Jag är ingen expert, men... svarade du inte just på det själv?

-Om det nu är så att det gäller "alla näringsidkare"...

Redigerat av MrBluesman
Postat
Jag är ingen expert, men... svarade du inte just på det själv?

-Om det nu är så att det gäller "alla näringsidkare"...

Hehe... jo, men det är ju så att uttalanden från Skatteverket ofta kan verka lite tvetydiga. Bl.a. så har de angett en massa mer eller mindre kluriga undantag till att det skulle gälla "alla". Jag är ingen ekonomiexpert, och jag tänkte att kanske någon har lite bättre koll på just detta.

pme (oregistrerad)
Postat

Tja, tar du betalt med kontanter så blir det nog så. Och det är väl en massa nya regler för kassaapparater också.

Postat (redigerat)

I vår studio är det många yngre band som spelar in, och de betalar nästan alltid kontant (antar att de skrapar ihop slantarna tillsammans...).

Jag antar att vi får ligga på dem hårdare att betala in på bankgirot nu, så kanske man kan slippa teknikaliteterna kring ett kassaregister.

Det verkar ju dock finnas utrymme att ha en viss mängd av kontant betalning (undantag 1) utan att behöva upprätta kassaregister:

"Med försäljning i obetydlig omfattning bör avses försäljning som för ett räkenskapsår om tolv månader normalt uppgår till högst fyra prisbasbelopp." (SKVs hemsida)

Redigerat av Moje

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.