Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har tröttnat på att försöka spela in trummor via mitt Roland A10-klaviatur och funderar på att köpa något annat. Ett digitalt set skulle vara fint, men det har jag inte plats för. Ett vettigt kompakt alternativ verkar vara trumplattor, men jag hittar inga diskussioner där folk jämfört olika fabrikat och modeller.

I senaste numret av Studio (2-2009) finns några listade:

1) Korg KPC-1

2) Korg Nano Pad

3) Alesis Control Pad

4) M-Audio Trigger Finger

5) Roland SPD-20 & SPD-S

6) Akai MPD 32

Jag tror att jag vill ha plattor som jag kan banka på med stockar istället för fingrarna. Det är även plus om man i efterhand kan komplettera med pedaler, t.ex. för baskagge och hi-hat.

Nu undrar jag om någon där ute har någon erfarenhet av några av ovannämnda enheter? Funderar på ett Alesis Control Pad, som verkar vara ett prisvärt alternativ, men om det är så att någon känner till uppenbara svagheter (mekaniskt eller kompatibilitet med mjukvarupluggar etc.) så tipsa gärna!

Det jag vill göra är att koppla in det (USB eller MIDI spelar ingen roll) och använda det till att styra någon lämplig plugg i Cubase.

Tips, kommentarer?

Bästa hälsningar,

/Ceke

Annons
Postat

är själv lite inne på samma sak. roland spd-s tycker jag är jäääligt fräck. har testat och sett på youtuve 😄

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop/flypage/product_id/29299

köp den där. 3000 billigare än på 4sound. dom jag har pratat med säger att roland is the way to go. spd-20 är helt okej tror jag också.

dom kan du ju ha utan dator och dra till typ ett PA med en gång, vilket jag tycker är fördelaktigt. det kan man väl inte med alesis control pad? eller har jag fel?

spd-s är väl dyrast av allihopa men jag tycker den är jäävligt fet som sagt. men ska du inte ha utan dator så är väl alesis bäst elelr?

SM

Postat

Hej!

Alesis har inte heller några egna ljud, så man måste ha dator till den också. Det är dock inget problem, eftersom det är just i hemmastudion jag behöver den. När vi spelar på riktigt har vi en livs levande trummis att tillgå, och dom kan man inte koppla in hemma ;-)

Tack för tipset, ska kolla upp om det går att shoppa i USA.

/C

Postat
Alesis har två modeller. En med ljud och en utan.

Så länge du kan byta ut vilket midinot plattorna sänder så skall de ju funka fint med alla program.

Hej!

Såg att Alesis har en som heter Performance Pad också, antar att det var den du menade. Båda går att konfigurera så att man kan koppla till godtycklig mjukvaruplugg.

Jag har hört att Alesis kräver att man bankar på ganska rejält eftersom känsligheten är lite sådär. Å andra sidan är jag inte trummis, så jag antar att jag kan vänja mig med vilken enhet jag än köper, så länge det inte är något fel på den.

Tack för tipsen!

/C

Postat

En varning: Har fyra bekanta som köpt olika märken i olika prislägen. Alla har problem med att slagplattorna börjat trigga dåligt efter en tid. Minst problem har han som köpte ett dyrt Roland. Där är det virveln som börjat strula efter ca 1 1/2 år. En annan hade köpt något billigt (kommer ej ihåg märke) till sig och sin son. De har haft ständiga problem och trots att affären ställt upp och bytt ut hela delar så fortsatte problemen.

Kommer att tänka på att Studio hade artikel för några månader sedan där de intervjuade den svensk som en gång var med och tog fram D-drum. Han hade ju nu ett nytt set på g som skulle vara revolutionerande. Man skulle ju själv kunna välja vilka skinn man vill ha: nät, mesh-heads eller t o m riktiga skinn. Tanken med setet var att komma över den sista tröskeln - spelkänslan. Setet fanns t o m på bild i tidningen. Jag har för mig att det skulle kosta 17 000:-. Om det funkar är det ju faktiskt inte mycket dyrare än de finare plattorna och definitivt inte dyrt om man ser till vad ett riktigt kvalitets-set kostar idag.

Någon som har provat det? Vet Studioredaktionen något?

Postat
2box.se

Yes, där var de ju! Verkar ju jättespännande, eller hur? Läste mig till en del på www.2box.se. Tog migvidare till den svenska generalagenten (hittas under "distribution" på 2box hemsida. Under "digitaltrummor" hittade jag setet. Fanns mycket spännande info att läsa där. Dock var priset ett annat än jag angett, 24 500:-.

Studio - kommer Ni att resencera? Verkar ju vara vettigt att följa upp den stora artikel Ni redan haft om idéerna bakom och se om de håller i verkliga livet!

Postat

Hej!

Inte för att jag vill vara grinig, alla tips är intressanta, men jag har inte plats för ett helt set utan är specifikt ute efter något kompaktare som trumplattor. Självklart når de inte hela vägen fram, men just nu har jag inget val.

Tror att jag ska testa de lite dyrare prylarna från Roland innan jag bestämmer mig för Alesis.

/C

Postat
Hej!

Såg att Alesis har en som heter Performance Pad också, antar att det var den du menade. Båda går att konfigurera så att man kan koppla till godtycklig mjukvaruplugg.

Jag har hört att Alesis kräver att man bankar på ganska rejält eftersom känsligheten är lite sådär. Å andra sidan är jag inte trummis, så jag antar att jag kan vänja mig med vilken enhet jag än köper, så länge det inte är något fel på den.

Tack för tipsen!

/C

Ja den menar jag.

Jag har provat den och den funkade bra live.

Känsligheten var helt ok.

Att bygga trummplattor är enkla grejer. Så jag tror inte det är så mycket skillnad.

Har byggt ett par olika modeller själv. Till mitt digitalkit och till livebruk.

Postat (redigerat)

Har en gammal Roland Octapad 2, det är allt jag kan bidra med. Den kostade 7000 när den kom så dom som finns idag för samma pris är nog jämförbara.

Anslaget är aningen sämre än man kunde önska, men fullt användbart för vanligt slående. Någon finlir - pressvirvel, spökslag och riktigt naturligt återgivna accenter, nyanserade flams osv - kan man däremot inte räkna med att få till rakt av. De passar bäst till halvstarka slag och uppåt i styrka. relativt starka dubbelslag på sin höjd. Octapad 2an var långsam; den hade ett slag-till-ljud delay på 6-7 millisekunder och det känns sisådär halvroligt ibland. Det blir psykiskt jobbigt. Förhoppningvis är de nyare betydligt bättre. För slagverk måste latencyn ner på 2 millisekunder eller så, annars känns det direkt. Använder man ingyggda ljud i slagplattan så är nog delayen ingen problem. Men ska man skicka ut signalen via MIDI så .. tycker jag man ska lägga ner tid på att kolla hur stor fördröjning den har, hur snabbt den triggar. Octapaden hade 6 triggingångar och pedalstyrning med, och det var riktigt användbart.

Jag har lekspelat på någon pad här och var på musikaffärer och så, och oavsett hur de känts så har jag aldrig tyckt att de som innehållit ljud varit speciellt bra ljud eller användbara ljud. De må låta bra rakt av, men i ett specifikt sammanhang så kan man ofta inte forma ljuden alls, utan man finner sig i det där "fan, om det bara gick att sänka diskanten lite" eller sånt, så man får köra mixer emellan m.m. Såna här trumplattor har en jäkla tendens att wobbla upp och ner, svaja när man spelar på dom. speciellt om dom står på golv som rör sig lite, typ trägolv. Plattan är ju ett enda stycke, som väger en del, och stampar man takten samtidigt som man lirar, då är det inte kul. Man ska se till att använda ett jäkla tufft stativ och tungviktsfäste, som bokstavligen låser fast plattans möjligheter att darra och svaja. Finns inget jäkligare än när stocken är på väg neråt och plattan uppåt och man spelar ett helt gäng mongo-slag bara därför.

Har man trumslagarhänder är nog en trumplatta en stor fördel över en midikeyboard. Speciellt sjyst om man kan koppla ett par pedaler rakt in i plattan. Då kan man spela någorlunda realistiskt för hemköret. Har man inte trummishänder duger det nog bäst med en midi keyboard. Jag har trummis-händer, men har M-audios axiom som klaviatur här. Den har 8 st trumpads inbyggda och dom är ett skämt, tycker jag. Helt oanvändbara.

Redigerat av Opus99
Postat

Absolut, vi har stått först i testkön sedan lång tid tillbaka. 😳

/Mats

Yes, där var de ju! Verkar ju jättespännande, eller hur? Läste mig till en del på www.2box.se. Tog migvidare till den svenska generalagenten (hittas under "distribution" på 2box hemsida. Under "digitaltrummor" hittade jag setet. Fanns mycket spännande info att läsa där. Dock var priset ett annat än jag angett, 24 500:-.

Studio - kommer Ni att resencera? Verkar ju vara vettigt att följa upp den stora artikel Ni redan haft om idéerna bakom och se om de håller i verkliga livet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.