Jump to content
Annons

DIY-projekt med studio i källaren


cborg

Recommended Posts

Lite OT studiobygget men apropå lite musik (se det som pausmusik) en liten video från studion som demar UAD EP-34.

Kör en midiloop till andromedan. I övrigt är det live via Remote Zero kontrollen. Testar lite tape saturation på den "gamla" delayenheten och spelade samtidigt in pluggen på skärmen. Ingen efterprocess, bara klippte ihop i Win Movie maker så nivåerna är naturliga.

http://www.youtube.com/watch?v=q96GU9oW0Ok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag kompletterade mitt arbetsbord med några små och billiga specialbyggda ställ.

Ett till Novation Remote och ett till Maschine vilket tydligen var lägligt eftersom NI skickade ut ett erbjudande på ställ till Maschine alldeles precis.

Gjorda av planhyvlad list som kostar runt 12kr metern; mycket billigare kan det nog inte bli.

Så jag tog ut mått för maskinerna, var deras fötter hamnade och i Remotens fall en ram som man liksom sänkte ned den i.

Jag började med Remoten som jag ville ha i 45 graders vnkel. Drog ett 45 graders streck med vinkeljärnet och sågade dem samtidigt, till vänster blev nedre benen och till höger blev de korta. Alla med samma vinkel.

tablestand1.jpg

Därefter mätte jag ut mittpunkt, drog linjen som skulle bli vinkelrät mot bordet och borrade.

tablestand2.jpg

Hemmaborrad försänkning eftersom stället lutar och man vill inte att skruven skall sticka upp. Därefter skruvade jag fast benen.

tablestand3.jpg

Detta blev inte hundra då benen inte riktigt drogs fast på exakt rätt plats och därmed skiljde i längd. Jag var tvungen att både limma dit en extra-fot på ett ben och sen slipa dom jämna.

Så nästa blev det att räkna ut! 🙂 (det gillar ju jag, tydligen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag gjorde helt enkelt ett excelark där jag räknade ut exakt vart benen skulle sitta, hur höga i högsta respektive lägsta änden de skulle vara med mera.

Bara genom att mata bordets djup och hur mycket man ville luta det dvs hur mycket det skiljde i höjd mellan front och bak så fick man fram det.

Ett jäkla precisionsjobb verkar det vara. Riktiga snickare måste ha nåt knep jag inte känner till.

Så en lite annan approach alltså!

Först skruvade jag ihop ramen, precis som tidigare.

Eftersom jag mätte ut precis allting så började jag denna gången att markera var benen skulle sitta och limmade fast dom med trälim. Ifall det skulle bli fel kan man ju bryta av och limma om.

(detta istället för att för hand anpassa vilket ändå inte verkade funka för mig tidigare)

tablestand4.jpg

Därefter, när limmet hade torkat och jag hade testat att det var hyfsat balanserat, så drog jag hjälplinjer för att borra och skruva.

tablestand5.jpg

Mätte noggrant ut var det skulle borras och skruvas, försänkning och sen drog jag fast det.

tablestand6.jpg

Denna gången blev det bra direkt! Slipa lite kanter för att det skall bli mjukare att hålla i så klart.

tablestand7.jpg

Även om denna balanserade bra så var det med nöd och näppe. Ena foten balanserade på hörnet. Men det räckte så det fick vara! Ingen mer slipning den dagen.

tablestand8.jpg

Dags att måla lite, eller ja, lägga på lite vit lasyr i detta fallet.

tablestand9.jpg

Mycket bättre! Lättare att komma åt och lättare att se värden.

tablestand10.jpg

Det var förra veckans minibygge det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gjorde en test häromdan med långa USB3-kablar. Det får hamna här under studiobygge också eftersom jag använder en del kontrollers och datorn står i rummet bredvid.

USB3 har en specifikation med max 3m kabel. Det går att förlänga dessa med strömförsörjda hubbar och s.k. repeater kablar. Jag hittade en 5m eMagic USB3 repeater kabel, lite utanför spec alltså, utan egen strömförsörjning som då skulle fungera.

Jag testade med:

- WD MyPassport hårddisk på 1 TB

- USB3 hub Sunsway/STLab 4 portars

- eMagic USB3 repeater kabel 5m

Och fick följande resultat när jag testade att kopiera flera stora filer, ca 20st på 350 MB var, från hårddisken till datorn:

Kopplad direkt till datorn (USB3):

Till dator: ca 65 MB/sec - 75 MB/sec

Från dator: ca 44 MB/sec - 46 MB/sec

Kopplad via USB3 Hub

Till dator: ca 68 MB/sec - 72 MB/sec

Från dator: ca 41 MB/sec - 45 MB/sec

Kopplad via USB3 Repeater Cable

FUNKADE EJ! Hårddisken verkar inte få tillräckligt med ström.

Kopplad via USB Repeater Cable därefter USB3 Hub

(anteckning, datorn rapporterar att den kör i High Speed endast dvs nedgraderar kopplingen till USB2)

Till dator: ca 36 MB/sec - 36 MB/sec

Från dator: ca 28 MB/sec - 32 MB/sec

Kopplad via USB2 hub (PlexGear USB2 7P, powered)

Till dator: ca 18 MB/sec - 20 MB/sec

Från dator: ca 14 MB/sec - 20 MB/sec

Så repeater-kabeln fungerar inte på egen hand. Men med en bra strömförsörjd hub kan man få upp hastigheten trots USB2.

Att jämföra hastigheter med:

MIDI:                    0,0039 MB/s
24 bit 44,1 kHz stereo:  0,26 MB/s
LowSpeed USB:            0,19 MB/s (1,5 Mbit/s)
FullSpeed (USB1.1):      1,5  MB/s (12 Mbit/s) 
HighSpeed (USB2.0):     60,0  MB/s (480 Mbit/s) 
Super Speed (USB3.0):  625,0  MB/s (5 Gbit/s) 

Så hastigheten borde räcka gott och väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...