cborg Postat 16 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 16 oktober 2011 (redigerat) Länkar upp tidigare bild som referens. Här ser ni var absorbenten stod (där vinklade väggen slutar bakom syntarna och micken). Och här med spånskiva: (edit: Va fasen, förvirrad....) Redigerat 16 oktober 2011 av cborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 16 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 16 oktober 2011 Nu ska vi se. Det jag tänkte visa var jämförelser för extra sidoväggar/absorbent. Det är alltså enligt följande: 1. Utan extra vägg (absorbent/spånskiva) 2. Med absorbent utåt 3. Med vinklad vägg - spånskiva utåt Och mätningarna visade följande: SPL enligt följande, vänster plus sub: Blått med extra väggar, Röd utan några extra väggar, Gul med absorption utåt Vattenfall med båda högtalare och sub Med vinklad vägg: Med absorption: Utan vägg/absorption: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 16 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 16 oktober 2011 Vi kan se på SPL-mätningen att det förändras en hel del från 200 och uppåt. Så jag tar och tittar på vatten fallen igen fast denna gång enbart vänster högtalare (+sub men jag visar kollar inte riktigt låga frekvenser nu) Med extra väggar: Med absorption: Utan väggar/absorption: Runt 250-300 är det en ganska drastisk förändring. Syns kanske tydligast på SPL:en. Men förändringarna och mätningarna verkar ha olika bra och dåliga områden så det är lite klurigt att avgöra vilken väg jag skall gå. Också märkligt att se hur det ser ut med absorptionen utåt. Trodde det skulle bli mycket bättre där men det ser ut att vara det sämsta valet just här. ETC Med extra väggar: Med absorption: Utan väggar/absorption: Tja vad ska jag säga om ETC:n? Som förväntat är det mer energi utan väggar alls jämfört med absorptionen utåt. Energin i reflektionerna ser ganska lika ut annars. Efter detta slet jag bort bordet. Men är inte klar med alla plottar runt det än. Ha det! (med förhoppningar om att detta är nya bilder iallafall! .... haha ... ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nixpix2 Postat 18 oktober 2011 Dela Postat 18 oktober 2011 Hallå, Cborg! Det var länge sedan sist! Kul att du kommit igång med bygget igen. Mitt eget bygge börjar ta sig, och nu är det dags att börja ta tag i mitt kontrollrum. Jag har varit sugen på att, som du, bygga in högtalarna i väggen och köra en RFZ-historia i fronten. Mitt rum är ganska likt ditt, men med lite andra mått. Vet ej än vilka vinklar jag ska köra med, och har lite svårt att begripa mig på din excelfil. Finns det någon bra sida på nätet man kan kolla? Förresten, hur upplever du ljudet i din studio just nu? Låter det gött? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 19 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 19 oktober 2011 Tjena nixpix! Gött att se att du är igång igen också! Har inte allt fräscht i huvudet men när jag började så använde jag mig av en av BBCs rapporter. Det var om CID-design (av Walker tror jag) och där stod det lite om vinklar. Excelarket använde jag mig för att pröva mig fram till vad jag trodde var bäst. Vinklarna är beroende av högtalarna men oftast så behöver man inte tänka på vinklar större än +/- 60 grader jämfört med högtalarnas riktning. Och det gäller för frekvenser över ca 1kHz. Om det finns tid och pengar skulle jag välja någon slats-variant istället för hela gipsväggar. Ljudet är helt OK. Jag tycker så klart det låter gött men det är fullständigt subjektivt och för att jag gillar att krana på syntarna! 😄 Inte alltid jag tycker det låter bäst där mätningen visar bäst resultat heller faktiskt, så ... vem vet. Du är välkommen ner o lyssna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 20 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2011 Efter att irriterat klurat på de något otillfredsställande resultaten med sidoväggarna och med lite hjälp av ikea beslöt jag mig för att slita bort det stora skrivbordet. Istället köpte jag två mindre bord (bara 49kr/st ju!) som jag placerade till vänster och höger. Ett litet bord för bildskärmarna längst fram. Tanken var att, om detta funkade, bygga eller köpa ett litet ställ för piano/synt och en kontroller att ha vid mixposition bara. Tyvärr hade jag begränsad tid för att testa så det var tempo som gällde (inte lika noggrann alltså) och det var ett gäng med sladdar att hantera! I den tidigare mätningen så såg jag att när jag hade absorbenten utåt så blev det en stor dipp runt 250-300Hz. Därför beslöt jag att endast testa med extra sidoväggar eller inga extra sidoväggar alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 20 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2011 Samtliga mätningar gjordes med vänster högtalare och sub. Jag börjar först med SPL-mätningarna. Jämför med de extra sidoväggarna uppställda; gul utan skrivbordet, blå med skrivbordet. Med skrivbordet en rejäl dipp precis innan 300Hz och stor topp vid 400Hz. Utan skrivbordet rejäl dipp innan 600Hz och några till vid 700 resp 900Hz. Jämför utan några extra sidoväggar alls (varken skiva eller absorbent); blå utan skrivbord, lila med. Med skrivbord rejäl dipp vid 300 Hz men även lite dipp utan skrivbord vid samma frekvens. Utan skrivbord en stor dipp vid 900Hz. Annars går de om varandra däremellan. Skillnaden max-min är +/- 10dB. Mitt mål är +/- 5dB. Jämför utan skrivbord; gul med extra väggar, blå utan. De verkar följa varandra ganska bra men som det ser ut här tycker jag att de extra väggarna inte gör mycket nytta utan det funkar lika bra utan i detta scenariot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 20 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2011 ETC, energi Tidigare med skrivbord och med väggar Nu utan skrivbord och med väggar Tidigare med skrivbord och utan väggar Nu utan skrivbord och utan väggar Vi ser tydligt reflektionen från golvet efter ca 5 ms. Innan det är det utan skrivbordet lite lägre nivåer än med skrivbordet. Dock verkar det inte vara nån större skillnad efter dessa 5 ms fram till ca 16-20ms. Kanske t.o.m. lite omvänt. (Jag tyckte med skrivbord och utan väggar ser bra ut. Jämn och fin decay iaf) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 20 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 20 oktober 2011 Då ska vi se om vi orkar med några vattenfallsgrafer också. Jag jämför endast intervallet 100Hz - 2kHz här då det är där det verkar ske störst skillnad samt är störst ojämnheter. Med skrivbord och extra väggar: Utan skrivbord med extra väggar: Mitt första intryck är att problemområdena bara flyttar på sig. Kanske lite bättre utan skrivbord men marginellt i detta fallet. Med skrivbord utan extra väggar: Utan skrivbord utan extra väggar: Den enda slutsats är att extra väggar/inga väggar samt skrivbord/inget skrivbord till största delen bara flyttar om problemen. Några mätningar ser förstås bättre ut än andra men i många frekvensområden byts ett problem mot ett annat. Så för mig handlar det egentligen bara om vilka problem man vill behandla och framför allt balansen mot att ha en inspirerande och lättarbetad "arbetsplats". Mitt beslut blev i slutändan "Va fasen! Lika bra att slänga dit skrivbordet igen och plocka bort de där extra väggarna." I princip: Gör om! 😄 Och jag har faktiskt inte hunnit med att göra fler mätningar även om jag byggt om lite. Men lite fler byggbilder kan jag nog få upp om ett par dagar. Tills dess, ha det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 21 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 21 oktober 2011 Pga en kommande inspelning blev det lite bråttom med både beslut och bygge. Jag tog iallafall beslutet att skippa sidoväggarna och behålla skrivbordet. Skrivbordet pga det blev trevligare och smidigare att sitta där och komponera, arra och mixa. Utan extra sidoväggar pga att det blev luftigare och förändringen med extra väggar tyckte jag inte var tillräckligt bra för att ha dem kvar. Så jag tänkte att eventuella reflektioner (diffraktion) mot väggen i fronten tänkte jag denna gången dämpa med vanlig hemmagjord absorbent. Och vid sidoväggarna, där det med absorption från golv till tak gav en dipp och utan absorption gav en topp, tänkte jag ta medelvägen med ett par mindre absorbenter istället. Jag gjorde exakta mått till ramen för absorbenten i fronten att passa in. Jag började också med ramarna de mindre absorbenterna. Konturskar något för att få glassullen att passa exakt i ramen. Baksidan är tunt tyg för att det inte skall trilla igenom. Istället för att sy så vek jag in de klippta kanterna för då såg det snyggare ut. Jag häftade därefter fast tyget i ramen. Lite "paketvikning" av tyget gjorde också att det satt bra och såg bra ut. Absorbenternas ram fästes mot väggen via ett litet gångjärn. Detta gjorde att jag kan vika ut dem vid behov. Frontabsorbenten fästes på plats med ett par målade brädor. Jätteglesa slats! 🙂 Ingen annan tanke där än att jag vill hänga lite ramar ovanför skärmarna. Jag har inte gjort några mätningar på denna förändring utan det får bli när tid finns. Nästa steg blir att visa lite enkelt poly-bygge! Man hinner en del när man sitter på en buss! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 22 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 22 oktober 2011 Det var ju som sagt lite bråttom så jag körde vidare utan att i denna stund göra mätningar. Jag ska dock ordna om lite så jag kan säkert göra några referensmätningar senare. Dags att behanlda bakre väggen med lite diffusion. Jag valde polys (polycylindrical diffuser) eftersom jag hade en idé om hur jag snabbt kunde montera ihop några (qrd och poly diskussionen får bli senare). Plus att jag kunde använda det jag hade. Behövde bara göra ett inköp och det var följande lister: Ni kan se att vinklarna blir 45 grader om jag monterar dessa lister på bakstycket vilket gör att de kan hålla en masonitskiva som jag böjer. Jag gjorde en exceluträkning för att räkna ut och översätta mellan verklig cirkelradie och den bredd och det djup jag behövde. Därefter räknade jag ut botten och topp lite större än själva diffusorn för jag tänkte nämligen inte fästa den böjda skivan mot dessa. Utan de fungerar endast som "lock" och stöd. Jag mätte ut radie och höjd och tog en ytterligare skiva till hjälp för att märka ut radien. Ja det är nog lättare att se på bilderna hur jag menar. Jag satte en liten spik i centrum på cirkeln och fäste ett snöre där. Sen tog jag en blyertspenna och fäste den i snöret så att den kan rita ut omkretsen. (finns ju anordningar för detta men jag kör diy! 🙂 ) Därefter blev det såga. Måla synliga delar. Därefter fäste jag topp och botten samt listerna så att jag kunde böja in masonitskivan där. Tog lite glasull och fyllde med för att inte få resonanser. Virade in i lite filt för att hålla fibrerna på plats. Därefter tog jag masonitskivan som är 3mm tjock och därför enkel att böja och fäste in under listerna. Inget lim eller skruvar där. Jag gjorde också två små som jag tänkte göra lite avvikande för skojs skull. Sen visade det sig att den stora blev den fulaste! Ser ut som en jäkla sommarstuga! 😄 Men får fixa det senare. Kanske. Här är de på bakre hyllan: Som sagt, inte snyggast i världen men jäkligt billigt och går snabbt att göra! Och så ser det ut idag! Så nu är jag nästan ikapp med rapporteringen. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 22 oktober 2011 Dela Postat 22 oktober 2011 Inspirerande, seriöst och spännande! Ska bli kul och se hur de påverkar mätningarna. Snyggt jobbat Cborg! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 23 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 23 oktober 2011 Tack så mycket! Ja jag är också nyfiken på hur mätningarna blir. Hoppas få tid att göra några kommande vecka och veckan därpå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MartinÖjes Postat 23 oktober 2011 Dela Postat 23 oktober 2011 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 30 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2012 Äh, varför inte väcka en tre år gammal tråd till liv en gång om året! 😄 Jag har en massa mätningar och ingen jäkla ordning på dom så kanske jag slänger upp dom senare men annars blir det lite bilder bara. Det positiva i det hela är att numera är det massor mer musik och komposition än akustik och bygg. Som det ska vara helt enkelt! Nu i sommar hade jag några dagar över till att testa QRD golden horn, poly och slatspoly mot bakre väggen. Så jag tänkte börja med att slänga upp lite bilder på när jag byggde den nya slatspolyn. Och den gillar jag skarpt för man kan stå relativt nära och det låter bra. Smidigt för mig som har ett litet rum och spelar in sång o sånt i samma rum. Jag tog min gamla poly och lät topp och botten vara kvar och byggde runt den cirkeln/ellipsen. Sen köpte jag helt enkelt lister, för dom är ju färdigmålade, vita, och kapade upp. Duttade lite färg på ena snittet, det som sitter uppåt, ifall nån skulle gå och glutta där. Lite på baksidan som sticker upp men det är special för mitt rum då luften kommer ner där från taket (ni ser det senare). Därefter skruvade jag dit dessa lister enligt ett enkelt mönster jag hade tagit fram lite fritt som tänkte kunde passa mitt rum. Större glipor desto längre ut på sidan pga att den kommer att hamna bredvid en annan poly och då ville jag absorbera lite mer där de hamnar närmast varandra. (Annars kan man använda någon lämplig serie 5-4-3 t.ex.) Därefter använde jag en vit fleece-filt för att hålla inne fibrerna. Häftade fast den mot kanterna på listerna på fri hand. Här kanske man skulle lägga mot något som spänner ut ordentligt för det ska gå ännu enklare och snabbare. "Inuti": Därefter la jag först isolering (isover piano 45mm) i ett stycke längs med hela insidan så att den jämnt och fint trycker mot fleecen och slatsen. Därefter fyllde jag upp. Fördelat så att trycket var jämnt och lite extra så att trycket behålls. Därefter skruvade jag dit bakstycket och diffusorn var klar. Med en öppen topp i mitt fall för att släppa ut luften från fläkten i taket. En slatspoly! 🙂 Sen skulle den upp på bakre väggen i rummet. Återkommer med det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 30 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2012 Skönt att jag gör saker "därefter" varandra ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 augusti 2012 Dela Postat 30 augusti 2012 Snyggt! Ser fram emot mätningar på den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 30 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2012 Tack! Ska försöka skaka fram det. Tar bara sån jäkla tid för mig att kolla mätningar i rew, spara bilder, ladda upp och fjeppla in i inlägg. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 augusti 2012 Dela Postat 30 augusti 2012 Ja, det är fjepplandet som tar kål på en. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 30 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2012 Lite fjeppel kommer här. Börjar med de vanliga poly-diffusorerna. Dessa är alltså placerade mot bakre väggen. Mätningarna är gjorda på 1. Tom vägg, 2. Enbart mittenpolyn, 3. Alla tre polysar enligt bilden. Börjar med frekvenssvaret: Frekvenssvaret är det i princip ingen som helst skillnad på i de tre mätningarna som synes. Inte heller i vattenfallsgraferna kunde jag se någon större förändring. Låt se på energin i ETCn: Med tom bakre vägg: Med en poly Och med alla tre Det är tydligt iallafall att reflektionen från bakre väggen (15-16 ms) smetas ut redan med en enda stor poly. Tre polys gör ingen större skillnad tycker jag, både plus och minus. Plus kanske att det är något jämnare energidistribution vid 20 ms med de tre uppställda på just det sättet. Färdigfjäpplat för ikväll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 31 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2012 Tusen inlägg!! ohwiiiiiiiii ....... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 31 augusti 2012 Dela Postat 31 augusti 2012 Grattis! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 31 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2012 (redigerat) Upptäckte igår att det var något skumt med jämförelsemätningarna för poly, slatspoly och 2D diffusor. Men jag får väl lägga upp dom ändå och så kan vi jämföra inbördes på de mätningarna lite senare. Men först, en experimentell poly. 🙂 Generellt brukar det sägas att en poly sprider ljudet nästan idealiskt geometriskt men i tid är fördröjningen och därmed fasen kontinuerlig. 1D och 2D diffusorer av QRD typ har däremot olika djupa fack och har därför olika fördröjningar och olika fas. Något som verkar vara bra för att undvika interferens eller kanfiltereffekter som det ibland heter. Så jag experimenterade friskt och tänkte, kan jag göra en poly med olika fördröjning. Ja fasen vet för jag har inte möjlighet att mäta sådant men jag byggde dom ändå. Så här: Jag tog mina två mindre polysar (det får heta polysar nu) där topp och botten-kanterna är på ett annat avstånd jämfört med den böjda masoniten. Olika avstånd = tidfördröjning. Jag tog några av listerna/slatsen och satte dämpning på baksidan för att träet inte skulle resonera så mycket när det sitter fritt. Lämnade lite i över och underkant för skruvhål så klart. Därefter monterade jag på dessa fristående slats. En till med samma mönster fast omvänt (så det blir en höger och en vänster modul). Om det nu funkar som tänkt, ja det är som sagt en helt annan fråga. Men om jag får frågan vad det är så är svaret självklart "Jo, det är en experimentell diffusormodul som jag själv har tagit fram." Det låter ju avancerat det. 😆 Redigerat 31 augusti 2012 av cborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 31 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2012 Grattis! 😄 Haha. Tack tack. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 31 augusti 2012 Dela Postat 31 augusti 2012 Tack för tabeller och grafer. Det är sånt jag och Lorangas pappa Dartanjang uppskattar. 🙂 Jag kan se skillnaden på första reflektionen från bakre vägg. Ska bli intressant att se vad dina experimentella polys gör för skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 2 september 2012 Trådstartare Dela Postat 2 september 2012 Hehe. Tusen korvar tack! Har faktiskt inte mätt dom experimentella för sig. Plus att jag kan ju bara mäta som jag gör i studion och inte reverbtider och spridning och sånt. Men eftersom det blev nån liten bugg i min a senaste mätningar (kommer strax) kanske jag gör en studiomätning med dem bara dom. Lovar inget dock! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 2 september 2012 Trådstartare Dela Postat 2 september 2012 Mätningar på följande uppsättningar mot bakre väggen: 2D diffusorer uppsättning 1st 800-16000Hz Golden horn i mitten och 3st 2000-16000Hz Golden horn moduler runt om. Bild: En ensam Slatspoly. Bild: Slatspoly, polys av böjd masonit (ej dämpat bakom dessa) och experimentella polys. Bild: Jag upptäckte det tyvärr inte då, eftersom jag hade väldigt kort om tid, men det blev något fel när jag gjorde dessa mätningar. Så jag jämför inbördes bara istället för mot tidigare poly-mätningar också. Jag har studerat felet och tror att det kan vara att dörren till studion stod öppen. Vissa delar har samma karaktär som tidigare mätningar med öppen dörr. Och jag var som sagt lätt stressad när mätningarna gjordes. Det kan eventuellt också ha blivit något fel när jag kopplade in det billiga usb-ljudkortet. Eller en kombination. Nåväl. Frekvenssvaret visar i alla fall ingen större skillnad mellan de olika uppsättningarna. Frekvenssvar med tom bakre vägg denna omgången och. Ni ser skillnader vid t.ex.100 ms och att utklingningstiden har ökat alldeles för mycket. Det skulle (i princip) sett ut som förra mätningen med tom vägg. Vi kör på. 2D diffusor. Slatspoly Slatspoly i polyarray Både 2D diffusorerna och den ensamma slatspolyn slätar ut den starka första-reflektionen från bakre väggen. 2D diffusorerna har lite jämnare svar. Polyarrayen har visserligen hyfsat jämnt svar men returnerar mer av bakre väggens första-reflektion. Får kanske ta och testa att ordna om det där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 8 september 2012 Trådstartare Dela Postat 8 september 2012 Några bilder på en uppsättning av absorbent. Denna satte jag i den lilla betong-mini-hallen och jag vill kunna ta ner den för att eventuellt justera med när man ska spela in något instrument. Eftersom det är just betong, och svårborrad betong dessutom, körde jag "sätt upp en stadig list"-tricket. Funkar bra i denna lokalen. Skulle väl satt upp en som täckte hela vägen egentligen men va fasen, ibland tänker man inte riktigt till. Två krokar i listen. Och två öglor i absorbenten. Sedan var det bara att ta en liten pall, vinkla in öglorna i krokarna och så kunde jag förvara absorbenten i hallen när den inte behövs. Plus att hallen blir mycket mjukare och trevligare att komma in och prata i. Ha det gott folk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 8 september 2012 Dela Postat 8 september 2012 Smart med flexibla lösningar Christian!! Blir det till att göra musik nu då?? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 8 september 2012 Trådstartare Dela Postat 8 september 2012 Tack. Jadå! Det har gjorts musik hela kvällen. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.