Jump to content
Annons

DIY-projekt med studio i källaren


cborg

Recommended Posts

Hej!

Jag har, precis som med många andra byggtrådar, följt det här lite på avstånd och har egentligen bara en sak att säga: vilket fantastiskt bygge!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Cruncher o CHAE!

Lister vete fasen, det får komma senare men efter lite korrigering av monitorerna började jag faktiskt använda rummet. Fick göra om lite iofs under tiden men det blev inte förrän nu som jag tog tag i det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för lite plottar!

Jag testade att ändra på inställningarna till monitorerna och subben eftersom de stod i och nära en vägg.

Och eftersom det är enkelt att testa. Tyvärr har jag ju redan gjort åt min chans att flytta runt monitorerna nu.

Så här började det utan inställningar (jag mäter nu med båda monitorer och sub):

08a-lrs_spl.png

Därefter 6dB roll-off på monitorerna, 4 dB roll-off och -4dB SPL på subben:

09_lrs_spl_-6-4-4.png

Nu är det 6dB roll-off på monitorerna, 4 dB roll-off, -6dB SPL samt 180 graders fasvridning på subben:

09_lrs_spl_-6-4-6_ph180.png

Det där var intressant!

Kolla på min jäkla dipp vid 100. Den är kraftigt reducerad.

Hur reflektioner eller diffraktion spelar in här kan jag bara spekulera om. Om nån har en kvalificerad gissning varsågod. Jag fortsätter sökandet.

6dB roll-off på monitorerna, 6 dB roll-off, -6dB SPL samt 180 graders fasvridning på subben:

09_lrs_spl_-6-6-6_ph180.png

Samma som ovan fast en titt på vattenfallet istället.

09_lrs_waterfall_-6-6-6_ph180.png

Så, det var allt jag hade att erbjuda idag. Den där 100Hz-dippens beteende är en nöt att knäcka.

Likaså att kunna fixa till den väldigt viktiga regionen 200Hz till 1kHz. Den är alldeles för yvig (kan man säga så om ljudtryck ??) 🙂 Mellan 15-20 dB skillnad. Det är 10 dB SPL för mycket det, i alldeles för breda frekvensregioner.

Ha det gott folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tackar Martin! Det kommer mer tester från studion när jag får tid o fixa till bilder o så. Från teori till verklighet. Med lite hjälp o idéer från alla som gillar det hoppas jag.

edit: stava

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara jag som är helt fascinerad av att slänga in en sub och vrida på fasen nästan helt kan bota en jättedipp i basen? Det är emot alla som helst råd jag någonsin fått. Men ändå gjorde det stor skillnad. Nåja. 🙂

Dags att kolla upp den här tidiga reflektionen som dyker upp vid 2ms som vi såg innan.

2ms motsvarar ca 67 cm längre väg som det reflekterade ljudet tar jämfört med direktljudet.

Jag tar ett snöre, mäter upp avståndet från högtalare till mätposition, markerar, lägger till 67 cm och markerar igen. Sen försöker jag kolla var någonstans jag kan få snöret att träffa något yta på sin väg från högtalarna till mätposition.

Jag misstänker mina fina rack och eventuellt skärmarna på detta korta avstånd och testar med att göra mätningar på både frekvenssvar och etc med vänster högtalare och sub.

Först med rack:

SPL:

10_ls_spl_rack.png

ETC:

10_ls_etc_rack.png

Och så utan rack:

SPL:

10_ls_spl_norack.png

ETC:

10_ls_etc_norack.png

Vi kan se att det faktiskt gör skillnad både på ETC och SPL. En hel del skillnad.

Sämre SPL med rack. Sämre ETC utan rack dvs fler enstaka reflektioner tidigt. Jag vet inte hur jag ska kompromissa så de får vara kvar så länge.

Tyvärr är reflektionen vid 2ms kvar.

Testar med rack fast utan skärmar och utan bänken skärmarna står på.

SPL:

10b_ls_spl_noscreen.png

ETC:

10b_ls_etc_noscreen.png

Marginell skillnad där och heller ingen skillnad vid 2 ms.

Fortsättning följer ... (i verkligheten var det en hel del svordomsfyllda uttryck med egenförnedrande karaktär som pågick ett tag vid detta laget men jag har censurerat bort dom!)

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

bordet brukar ju påverka som sagt så det bör man ta med i den akustiska desigen av rummet.

exemeplvis rack bör racken vinklas, om det stor yta åvan på, så reflektionener på översidan går upp mot taket.

det du skulle kunna göra är att såga hål i bordet och vinkla raken så dom blir lägre i bakkant.

så här:

post-19551-0-06287300-1313363180_thumb.png

angående bildskärmarna så rekomenderas det att dom monteras så lågt det går. såg ju iofs inte ut att påverka så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit en snygg lösning adrumdrum!

Precis som du säger, bordet är så pass viktigt att det måste vara en del av designen i sin helhet.

Det var det ju inte riktigt i min utgångspunkt.

Skulle gärna vilja se mätningar med olika bord och design.

Ditt förslag tror jag faktiskt hade kunnat hjälpa i denna situationen. Får se om jag kommer få möjlighet/energi till att ändra framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

bordet brukar ju påverka som sagt så det bör man ta med i den akustiska desigen av rummet.

exemeplvis rack bör racken vinklas, om det stor yta åvan på, så reflektionener på översidan går upp mot taket.

det du skulle kunna göra är att såga hål i bordet och vinkla raken så dom blir lägre i bakkant.

post-19551-0-06287300-1313363180_thumb.png

angående bildskärmarna så rekomenderas det att dom monteras så lågt det går. såg ju iofs inte ut att påverka så mycket.

Det är något sånt jag försöker åstadkomma i mitt bordsbygge

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsättning:

Jag missade att säga det innan men vid detta laget hade jag även tagit bort min helmholtz i fronten.

Jag hade tagit ett borr som var lika tjockt som radien jag räknat med på hålen och det var ju fel!! Whealys kalkyl räknar med radie men borrstorlek mäts i diameter. Klantigt. Ta ner och gör om.

SPL med felbyggd helmholtz monterad:

09_lrs_spl_-6-6-6_ph180.png

SPL med felbyggd helmholtz borttagen:

10_lrs_spl.png

Men frekvensen som helmholtzen var tänkt för var inte längre ett stort problem. Dessutom tyckte jag att kurvan såg bättre ut med den borttagen.

Akustik är spännande saker tydligen. Borttagen får den vara i alla fall tillsvidare.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag babblar på, hoppas ingen misstycker. 😄

Så efter en del funderande så fanns det ju bara undertaket kvar. Jag hade förväntat mig att en hel del absorberades eftersom det enbart var en tunn plastfilm över takplattorna men det verkade som om den mesta energin, i alla fall över 1 kHz, reflekterades.

Och i min lilla kalkyl över avstånd och värden hade jag ju avståndet till det verkliga innertaket endast vilket inte passade in med den reflekterande tiden.

Så jag slet bort en av plattorna i undertaket, där reflektionen troligtvis träffade, så att glasullen exponerades och kunde absorbera ett bredare frekvensspektrum istället.

Jag har tyvärr bara tagit mätningen med båda högtalare + sub när jag gjorde detta så vi får nöja oss med det.

SPL:

10c_lrs_spl_noroofstrip.png

ETC:

10c_lrs_etc_noroofstrip.png

Voila! Där var den!

(eller ja, där var den inte!)

Så efter testerna har jag, som en jämförelse, gått från att fixat inställningarna på monitorerna,

Vattenfall:

09_lrs_waterfall_-6-6-6_ph180.png

Till att plockat bort helmholtz samt en takplatta och ersatt med bredbandsabsorption.

Vattenfall:

10c_lrs_waterfall_noroofstrip.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lagt upp några bilder på tak-fixeriet och hur det såg ut när jag mätte utan helmholtz.

no_helmholtz.jpg

no_roofstrip.jpg

Jag stod ett tag och ångrade bittert att jag inte hade kört designen fullt ut med vinklat tak ett tag innan jag körde igång med ett absorberade undertak. Ett moln helt enkelt!

Improviserade lite genom att bygga en egen takplatta med hjälp av en ram av mdf-bitar jag sågade till av restmaterial. En fleece-filt tänkte jag fästa över som höll glasullen på rätt sida också.

roofstrip1.jpg

Snickra snickra … skruva skruva ….

roofstrip2.jpg

Passade på att även måla hyllplanen till de billiga begagnade hyllorna jag hade köpt till loungen.

roofstripandshelves.jpg

Häftade fast fleecen på ramen och fjepplade upp den i taket. Centrerade så gott jag kunde. Sidorna bredvid stripen fick perforerad board med tyg på ovansidan.

roofstrip4.jpg

Målade även de synliga delarna i fronten.

roofstrip5.jpg

Testmätning efter att den egna absorberande takplattan var byggd:

11a_ls_etc_newroofstrip.png

Blev bättre och funkade hyfsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj igen!

Finns väl inget bättre en söndagsförmiddag än att skriva lite foruminlägg.

Så, nu är de tidiga reflektionerna under kontroll energimässigt ser det ut som men mellan 100 - 1000Hz lämnar fortfarande mycket att önska

Jag vet inte riktigt hur jag skall tackla det men de idéer jag har är att det nu kan vara på grund av skrivbordet och rack/syntar samt reflektioner från bakre väggen.

Så jag började med att testa att höja skrivbordet 10-12 cm från 69cm till 80cm.

Dels för att jag tänkte att reflektionerna tidigare skulle reflekteras upp i taket och dels för att jag då kund bygga en utdragbarhylla under skrivbordet att ställa synthen på i framtiden. I varje fall var det min tanke.

SPL

Ljusblå - mätt direkt efter takstrippen var klar, Mörkblå - 69 cm, grön - 80 cm

11a_ls_spl.png

Vattenfall

Höjd: 69cm

11b_ls_waterfall_table69cm.png

Höjd: 80cm

11b_ls_waterfall_table80cm.png

ETC

Höjd: 69cm

11b_ls_etc_table69cm.png

Höjd: 80cm

11b_ls_etc_table80cm.png

ETC är mindre förändringar, inget drastiskt. Eventuellt är det lite mer tidig energi som dyker upp.

Vattenfallet och SPL visar faktiskt riktiga förändringar i vissa register även om skillnaden i bordshöjd bara är ca 10cm. Märk särskilt området 700-900Hz!

Men inget jag vete fasen om det ena är bättre än det andra. Jag behåller bordet på höjden 80cm så länge och testar att behandla bakre väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en bra start på söndagen Cborg. Spännande mätexperiment du gör. Det ser ut som det skulle behövas spridas ut jämnare upp till 1 k och att höjden på bordet inte påverkar annat än efterklangstiden med i stort sett oförändrad spridning. Jag tror du är helt rätt ute med att kolla bakre väggen ev. sidorna. Har du provat med att ta bort bordet alt. lägga en vinklad masonit över med isolering och se vad som händer?

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Björn!

Jag har har faktiskt gjort lite sådana tester nu här på semestern (edit: ta bort bordet alltså, även någon mätning med filtar o liknande över bordet och racken), får ladda upp dem lite senare när jag kommit ifatt.

Har börjat fixa i ordning alla bilder och plottar jag spridit ut på datorerna efter datum (såg att jag nästan hade 1 gig mätningar .... ).

Sen har jag inte kunnat mäta klart allt för jag har gjort lite andra projekt och varit tvungen att stuva undan mätgrejerna.

Men det kommer så fort jag får lite tid över för det.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Jag tror att sidoväggarna med fördel skulle varit så kallade väggar med slats som John L Sayers brukar använda. De absorberar en hel del i området 200-1000Hz. Mina är ju enkla samt dubbla gipsväggar.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Så en hel del problem kvar från 100Hz upp till 1-2kHz någonstans.

Och min tanke är att nu måste jag behandla bakre väggen. Helmholtz! 🙂 tänker jag.

Det finns några klurigheter med Helmholtz-resonatorer som man bör vara lite uppmärksam på:

- Hur kontrollerar man att den verkligen fungerar i rätt frekvensområde.

- Kan man vara säker på att det är rätt yta man placerat den mot.

- Hur stor yta måste den täcka för att ha effekt.

Dessutom är det så ibland att stora objekt påverkar oavsett om de är avsedda att ha en viss verkan eller inte.

Så antingen är man en erfaren helmholtz-konstruktör eller så har man lite experimentlusta för att kasta sig in i det. Och jag har det andra!

Jag har lite mätningar som jag även gjorde under tiden jag byggde men de får komma i senare inlägg. Först själva bygget:

Jag tänkte göra en hylla vid bakre väggen och under den skall den perforerade helmholtzarn husera.

Eftersom jag hade lagt golvet och lådan måste vara hyfsat tät så gjorde jag bottenplattan först och jag tänker vara så fräck att jag använder väggen som bakstycke!

(EKO-ägg)

backhh1.jpg

Bottenplattan förbereds för att fästa reglarna på.

backhh2.jpg

Reglarna passas och skruvas på plats för att därefter fästas mot väggen.

backhh4.jpg

Faktum är att jag gjorde en version först som jag aldrig mätte upp. Men jag skruvade loss, målade om, utökade och tätade bättre senare. Bilden nedan är version 1.0.

backhh5.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa tidigare finns det lite klurigheter med perforerade paneler.

Så dels på grund av det och dels på grund av det frekvensområde jag ville behandla (100hz-1kHz) så tittade jag på att göra en bredbandig helmholtz.

Och jag var inte särskilt sugen på att borra en miljard hål heller!

Så jag kollade om perforerad board kunde hjälpa mig. Måtten är 1200 x nånting vilket var en OK höjd. Perforeringarna är 5mm i diameter (= 2,5 mm i radie viktigt att inte blanda ihop när man räknar sen!!) och de sitter 13mm från varandra i ett rutnät. Tjocklek 3 mm.

Jag experimenterade med lite värden för att se om det kunde funka.

Först ett test hur absorptionen blev teoretiskt med enbart glasull:

---

backwall_broadband.png

---

Därefter med den perforerade panelen:

---

backwall_broadbandhh.png

---

Det är intressant att notera att med den perforerade varianten jämfört med enbart glasull har liknande värden förutom att den förstnämnda har en kurva som liknar ett lågpassfilter som börjar vid ca 2kHz. Och det intressanta tycker jag är för att jag även har en rapport där perforerad panel kan förutspås verka som ett sådant filter även fristående.

Jag testade även teoretiskt om den perforerade boarden skulle verka som en panel eller membran vilken effekt det då skulle ha:

backwall_hhasmembrane.png

Jag tyckte att detta kunde duga för mitt syfte.

lite mer konstruktionsbilder kommer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe roligt att se någon mer än jag gillar det det. Jag har ju inte i närheten av din konstruktionsvana men jag kan i alla fall läsa rapporter och räkna på papper. O mäta! 🙂

Så här kommer lite fler bilder från version 2.0 som jag också har mätt upp. Längst till vänster och längst till höger är det inte helmholtz utan enbart glasull med perforerad board utanpå. Där är det heller inte lika djupt som i mitten. Den "riktiga" perforerade panelen är 1,2m hög och ca 2,5 m bred i mitten av hyllan.

Så efter att ha målat om så förlängde jag själva hyllan så att den gick längs med hela väggen.

backhh13.jpg

Fick skarva på en anpassad bit och täta ordentligt.

backhh7.jpg

Den anpassade delen är vinklad eftersom dörren öppnas inåt här. Och så gjorde jag ett utrymme så att inte ett av eluttagen täcks utan är tillgängligt. Det syns inte här men den har en egen liten "hylla" fritt från glasull.

backhh9.jpg

Glasullen skall ligga mot panelen i min design så jag gjorde det enkelt för mig och fäste lite tjockare snöre och drog sicksackmönster. Det såg till att trycka ut isoleringen mot panelen. Till vänster skymtar ni en skiva som isolerar och avgränsar själva helmholtz-sektionen i mitten som måste bli tät.

backhh8.jpg

Jag häftade på ett tunnare tyg helt enkelt för att hålla glasfibrerna på plats innan jag skruvade panelen.

backhh11.jpg

Såg återigen till att täta för säkerhets skull innan panelen åkte på.

backhh12.jpg

Har lite mätningar till nästa gång.

Tjong! (edit: stava .. gaaaah )

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mätningar!

Detta är vattenfall under olika faser vid monteringen av Helmholtzaren. Bas och mellanregister är det jag kollar på.

Först som referens, bakre väggen utan någon slags behandling:

11b_lrs_waterfall_table80cm.png

Därefter med hyllan klar men endast glasullen har monterats (kommer inte ihåg om det var med eller utan det tunna tyget men det ska inte ha någon som helst betydande inverkan)

12a_lrs_waterfall_porousback.png

Vid 150 Hz har vi fått bort en dipp. Bra. Jämnare i den regionen. Tycker mig se något färre dippar totalt men det är ändå rätt stora regioner kvar. Intressant att se 2-4kHz där det kommer tillbaka energi. Min gissning är att de direkta reflektionerna (dvs interferensen) dödar mer ljud än om de returneras med mindre energi (dvs absorbenter på bakre väggen). Någon med liknande erfarenhet? Detta är alltså 20-22cm isolering med 13-15 cm luftspalt.

Nu med perforeringen framför men det är inte isolerat som det skall vara för en perforerad/helmholtz-resonator.

12b_lrs_waterfall_perfback.png

Intressant, ingen större skillnad i den regionen jag tittar på jämfört med bara glasull.

Eftersom hyllan är 1,20 m så kommer vissa reflektioner träffa ovanför hyllan så jag gjorde en mätning med en 22cm tjock absorbent snett lutad på hyllan (55cm hög, 220 cm bred). Den bör dämpa de övriga reflektionerna som inte tas hand om av konstruktionen under hyllan.

13_lrs_waterfall_porousonbackshelf.png

Det kanske är marginellt men den slätar ut svaret lite grann. Jag kollar särskilt området 250 och 300 Hz.

Detta är med Helmholtzaren tätad och monterad.

14_lrs_waterfall_hhback.png

Svaret upp till 400Hz är ok även om det är en smal dipp som ibland dyker upp runt 250Hz. Ovanför är det tre viktiga regioner som egentligen behöver fixas till och jag skall experimentera vidare. Men jag måste också göra lite musik emellanåt!!

Nästa test: med eller utan matta, med eller utan fluff! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snällt sagt! Roligt att det uppskattas. Försöker tänka på det även om det inte alltid blir så.

Och även om vissa bilder kommer flera gånger i olika beskrivningar kan det nog vara bra för att man skall kunna se skillnaden och vad det är jag vill jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp!

Hela tiden återkoppla!

Det var det stora trubblet i min gamla tråd.

När det blir teoretiskt så är det precis som du gör, bra att backa upp med bilder från tidigare skede!

Värsta pedagogen i dig cborg!

Sen instämmer nog Slejnard med mig... Alldeles för lite kaffe på bilderna i detta "brygge"!!!

Bra jobbat!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Mojje!

Hela tanken är så klart att alla skall kunna ta del av det, lära, ifrågasätta eller dra egna slutsatser. Precis som jag gjorde med din "lilla" tråd.

Sen instämmer nog Slejnard med mig... Alldeles för lite kaffe på bilderna i detta "brygge"!!!

Oops... Vågar knappt kommentera detta med rädsla för att tråden ballar ur men ...... jag dricker inte kaffe ...... 😳😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Så matta eller inte matta, hur är det egentligen?

Jag skulle själv inte lägga in någon heltäckningsmatta i min studio, ett trä eller laminatgolv tycker jag är mycket smidigare att sköta. Men det är ju skönt för fötterna med en matta och ser lite mer hemtrevligt ut.

Efter helmholtzaren fixade jag lite så att studion var jobbvänlig och köpte en matta samt två barstolar. Barstolarna att användas även vid sång eller gitarrspelning och jag tyckte det passade till den bakre hyllan dessutom. (Soffa/fåtölj får inte riktigt plats)

Mattan täcker ca 1/3 av golvet.

Utan matta:

norug2.jpg

Med matta:

withrug2.jpg

Barstolar är ju lite hårda och självklart måste det vara lite lyxigt så jag har var sin fårskinnsfäll som dyna till dem. Fluff alltså. 🙂

fluff.jpg

Frågan är, gör det nån större skillnad i en studio som min?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...