Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en liten fråga jag undrar över, vad exakt gör artister som Daft Punk, SebastiAn och andra på scen, när de uppträder live? Låtarna är ju skrivna och förberedda i förhand. Leker de bara runt med olika EQ inställningar eller vad exakt gör de? Nu pratar jag inte om vanliga DJs som samplar och beatmixar, utan de uppträdande musikproducenterna. Om man nu kan kalla dem det. Tänk Daft punk.

Annons
Postat (redigerat)

Justice är ju ett ganska bra exempel. De använder Ableton Live också, som Daft Punk, för att starta klipp osv. De ändrar i låtarna live och kan få det att låta hur de vill. De har även en microKorg som de spelar lite skit på live. Du skulle ju kunna lyssna på deras skiva Cross, sen lyssna på "A Cross The Universe", som är deras liveskiva och höra skillnade på låtuppbyggnaden etc. De står inte enbart och fifflar med EQn.

Utrustning:

3 x Jazzmutant Lemur

2 x MacBook Pro

1 x Korg MicroKorg

1 x Korg ZERO8 Live Control

1 x Pioneer DJM800

Software: Ableton Live

justice3.jpg

justice4.jpg

SebastiAn DJar för tillfället bara. Vilket han är jävligt kass på. Men han är skicklig producent 😆

Redigerat av beariksson
  • 2 veckor senare...
Postat
Justice är ju ett ganska bra exempel. De använder Ableton Live också, som Daft Punk, för att starta klipp osv. De ändrar i låtarna live och kan få det att låta hur de vill. De har även en microKorg som de spelar lite skit på live. Du skulle ju kunna lyssna på deras skiva Cross, sen lyssna på "A Cross The Universe", som är deras liveskiva och höra skillnade på låtuppbyggnaden etc. De står inte enbart och fifflar med EQn.

Utrustning:

3 x Jazzmutant Lemur

2 x MacBook Pro

1 x Korg MicroKorg

1 x Korg ZERO8 Live Control

1 x Pioneer DJM800

Software: Ableton Live

SebastiAn DJar för tillfället bara. Vilket han är jävligt kass på. Men han är skicklig producent 😳

Justice är också asdåliga på att DJa! De kan inte ens beatmixa! Iaf enligt det jag sett/hört på youtube..

Postat
Justice är också asdåliga på att DJa! De kan inte ens beatmixa! Iaf enligt det jag sett/hört på youtube..

Då är det väl tur att Ableton Live gör det åt dem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.