2theGspot (oregistrerad) Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Hej! Har ett ganska lustigt problem. Mitt grafikkort ger ljudstörningar till mitt externa ljudkort. Kör ju med vista och har ett ATI grafikkort. När jag avinstallerar alla ATIs drivrutiner fungerar mitt ljud helt utmärkt. Inga störningar när jag lyssnar på musik eller gör musik. När jag installerar ATIs drivrutiner får jag störningar igen på en gång. Har en fruktansvärt dålig upplösning på min skärm nu för att kunna lyssna på musik. Finns det nåt som kan lösa detta? Det börjar bli lite drygt åt mina ögon.
KillwithSkill Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 (redigerat) Förmodligen en irq-konflikt! Prova att flytta ljudkortet till en annan pci-slot! Edit: Ah såg att du skrev "externa" Men ändå, Om det nu är samma som i vista? i XP= Högerklicka på "den här datorn" /egenskaper/maskinvara/enhetshanteraren/visa/resurser efter anslutning/ klicka på plustecknet framför IRQ och kolla så att det inte står samma nummer på nåt konstigt ställe, att grafikkortet har egen irq och ljudkortet likaså. Redigerat 1 februari 2009 av KillwithSkill
freddie Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 (redigerat) Edit: KillwithSkill omformulerade sitt inlägg vilket gjorde mitt inlägg överflödigt. Redigerat 4 februari 2009 av freddie
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Det är ju känt att ATI ger problem med ljudkort. Jag skulle byta grafikkort till nViDIA om jag var du. 😱
Gilbert Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Det är ju känt att ATI ger problem med ljudkort. Jag skulle byta grafikkort till nViDIA om jag var du. 😱 Jag har hört raka motsatsen och levt efter detta. Hittills så har de burkar jag byggt rullat väldigt fint (inga problem att köra lägsta buffersize på ljudkortet). Jag tror nog att det viktigaste är moderkortet (chipset) och om detta är ”rätt” så kan man nog köra vilket grafikkort som helst (dedikerat).
2theGspot (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 har kollat lite med irq och hittar inte vet inte riktigt vart mitt ljudkort är men det finns några som har samma nummer men inte samma pci nummer. Jag kanske kan installera gammla drivrutiner?
Theeoo Postat 6 februari 2016 Postat 6 februari 2016 Jag bumpar den här tråden. Har precis samma problem. Mitt externa ljudkort och grafikkortet bråkar och det "hackar" i ljudet från och till. Någon som hittat en lösning?
peterT Postat 6 februari 2016 Postat 6 februari 2016 Prova en äldre drivrutin om du kan hitta någon, eller om det finns generic driver som följer med Windows installationen.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 6 februari 2016 Postat 6 februari 2016 Jag tror det är lättare att hjälpa till om du ger lite info om vad du har för hårdvara, ljudkort, version av os och musikprogram. När du säger hackar så tycker jag det låter som överbelastning av något slag. Kanske du har ett usb ljudkort och usb bussen/bussarna om du har ett sånt moderkort man kan aktivera/välja port på har för många enheter anslutna så det blir trångt i kanalen så att säga. Kanske du har för låga inställningar för latencyn i ditt musikprogram et etc.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.