Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är ny på inspelningsområdet. Nu har jag köpt två kondensatormikrofoner och inspire 1394. Jag har installerat programmvarorna och kopplat in allt. Men när jag har spelat och ska lyssna på resultat finns inget ljud.

Det ända jag ska göra är att spela in "live", cello och piano. Jag har en vanlig pc, ingen mac. Vad kan det vara för fel, ska jag få någon kontakt mellan cubase och det extärna ljukortet på något sätt?

Tack på förhand!

Mvh

/Alex

Annons
Postat

har du valt rätt asio-drivrutin.

ser du om det finns signal in i cubase när du spelar?

har du valt rätt input på audiospåret du försöker spela in på?

finns det ljudkurvor på audiospåret efter att du spelat in eller är det en rak linje?

rör sig mätaren på masterregeln?

Postat

Kanske kan bero på en sån enkel sak som att line-in i playcontroll är ibockad dvs, ljudet avstängt 😕 Kan ju vara värt att kolla innan du börjar bena i mer invecklade lösningar...

Postat
Kanske kan bero på en sån enkel sak som att line-in i playcontroll är ibockad dvs, ljudet avstängt 😕 Kan ju vara värt att kolla innan du börjar bena i mer invecklade lösningar...

Okej, tack. Jag har ingen aning om hur man ändrar det, var man hittar playcontroll... Sen så står det i manuallen att jag skall gå in i controll panel och turn on 48 V phantom power, vilket jag inte hittar i Cubase (Le). Stoppar jag in en girarr i line-in så får jag utslag på skärmen men när jag ska spela upp det kommer inget ljud. Mycket märkligt.

Postat
har du valt rätt asio-drivrutin.

ser du om det finns signal in i cubase när du spelar?

har du valt rätt input på audiospåret du försöker spela in på?

finns det ljudkurvor på audiospåret efter att du spelat in eller är det en rak linje?

rör sig mätaren på masterregeln?

Svaret är ja på nästan alla frågorna när jag stoppar in en gitarr. Dock är svaret nej ang. micarna, vilket jag tror beror på att jag inte hittar inställningen för att sätta på 48 V fantommatning.

Signalen in i cubase vet jag inte, masterregeln rör sig om jag spelar på gitarren, (om det är den gröna pelaren som rör sig). Ljudkurvor blir det av gitarren som jag sen inte kan spela upp.

Jag vet inte vad rätt input på audiospåret betyder?

Tusen tack för hjälpen.

Postat
Svaret är ja på nästan alla frågorna när jag stoppar in en gitarr. Dock är svaret nej ang. micarna, vilket jag tror beror på att jag inte hittar inställningen för att sätta på 48 V fantommatning.

Signalen in i cubase vet jag inte, masterregeln rör sig om jag spelar på gitarren, (om det är den gröna pelaren som rör sig). Ljudkurvor blir det av gitarren som jag sen inte kan spela upp.

Jag vet inte vad rätt input på audiospåret betyder?

Tusen tack för hjälpen.

kan du höra ljudet från tex winamp eller andra program genom ljudkortet.

kolla software-mixert till ljudkortet om du mutat ngn utgång...

eftersom du har signal in i cubase har du rätt input.

du måste stänga av monitorknappen på det audiospår du spelar upp annars hör du bara insignalen!

Postat

ja just det.. den lilla högtalaren på audiospåret, en orange högtalare (måste ju vara på för att du ska få medhörning) har du den intryckt hör du inte ljudet sen när du spelar upp det. Sen det här med 48V. Kräver mickarna det ska du väl ha en medföljande dosa för det? Vad det nu heter 🙂 På min preamp finns en knapp för 48V med..

Klurigt att stå i startgroparna och inte veta varken ut eller in, been there done that.

Alla dessa termer för allt ställer ju till det med 🙂

Postat

Tack tack för alla goda tips. Jag har bytt kortet och ska köpa ett annat, har gjort en ny tråd för det. Kommer ha användning för era råd när det nya förhoppningsvis ska funka.

Ja, det är mycket nytt att lära...En helt ny värld öppnar sig.

Mvh

Alexander

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.