Jump to content
Annons

ez drummer i protools

Recommended Posts

MorpH75 (oregistrerad)
Postat

Har idag inköpte ett ezdrummer och försökt instaler det i mitt protools. Ett problem uppstår som ja ldrig tidigare varit med om. Programmet är instalerat men går inte att finna i instruments menyn. Någon som vet va detta kan bero på ?

daniel

Annons
MorpH75 (oregistrerad)
Postat
Har idag inköpte ett ezdrummer och försökt instaler det i mitt protools. Ett problem uppstår som ja ldrig tidigare varit med om. Programmet är instalerat men går inte att finna i instruments menyn. Någon som vet va detta kan bero på ?

daniel

beror det på vart man lägger det?

Postat

Med AD är det så att man måste skapa ett stereo Instrument track, om man tar mono så kommer inte AD upp. Kanske samma med EZ?

I övrigt tror jag att ProTools (till skillnad från VST-hostar som Cubase) använder sig av fasta sökvägar för plugins så man ska inte kunna "lägga pluggen fel" vid installation.

• 2 veckor senare...
MorpH75 (oregistrerad)
Postat

Så enkelt var det alltså. Jag glömde tacka.

tack 😉

daniel

• 8 månader senare...
Postat (redigerat)

Jag har installerat EZ Drummer men hittar inte ens någon Instruments-meny? Har skapat ett Stereo Instrument Track, hur gör jag sen? Ska tilläggas att jag är nybörjare Deluxe i Pro Tools 🙂

Redigerat av amb01
Postat (redigerat)

Jag lyckades fixa så att det fungerar. 🙁

Nu undrar jag istället lite mer om hur jag gör ett "eget" trumspår, allstå så man själv placerar ut bassdrum, snare m.m. Ungefär som man gjorde i de gamla trackerprogramen förr i tiden. Undrar också om man ska lägga varje trumma i olika spår? D.v.s snare i ett spår och bassdrum i ett. Om ja, hur gör jag det på bästa sätt?

EDIT: Har lyckats ändra i de befintliga trumspåren genom att öppna med MIDI-editorn i Pro Tools efter att jag dragit över ett beat från EZ Drummer. Efter att jag lagt till litegrann så blev beatet dock lite för långt. D.v.s den slutade inte på rätt ställe sen när jag hade stängt MIDI-editorn. Det är lite "blank" information i Spåret. Försökte trimma det men det verkar vara svårt att trimma på exakt rätt ställe?

NI får gärna skriva lite om hur ni brukar gå tillväga när ni gör trumspår. Finns det helt enkelt något annat smidigt program så man kan göra färdigt hela trumspåret och sen importera det i Pro Tools?

Redigerat av amb01

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.