Jump to content
Annons

preamp till min nya studio?

Recommended Posts

spacefriend (oregistrerad)
Postat

skulle verkligen behöva hjälp att välja preamp till min nya studio.

min studio kommer att bestå utav en KORG D16XD + ett par EVENT 20/20 Bas V2 studiomonitorer + diverse mikrofoner, gitarrer och övriga instrument. både akustiskt och elektriskt. problemet just nu är att jag inte hittar någon lämplig preamp!

jag är ute efter ett krispigt och varmt ljud. gärna rör. behöver bara 1 eller 2 kanaler. helst med ställbart låg- och högfilter.

tidigare hade jag en BEHRINGER Ultragain Pro 2200 som jag var ganska nöjd med, men skulle vilja gå upp något steg i ljudkvalité!

väldigt tacksam för snabba svar!!

och just ja, den får inte vara alltför dyr heller *haha*

Annons
Postat

Art har ju några varianter som Behringer nog har kikat på när dom byggde sina. Kostar inte så jättemycket mer. Fast dom kanske inte låter bättre heller... Studio Projects VTB-1 är ju en som man ofta ser rekommenderad annars, ligger väl på runt 1300:- någonting?

Postat (redigerat)

mmm jag har kollat på Studio Projects VTB-1 men den har inga ställbara hög- eller lågfilter.

är det någon som har erfarenhet utav den och kan rekommendera den ändå?

Joemeek är jag lite skeptisk till. har ägt en Tfpro P2 (släkting med joemeek) och den var lite kall för min smak.

och sen färgen... *hmmm*

men SM Pro TB202 verkar intressant! är det någon som har använt den och kan rekommendera eller??

en annan jag har tittat på är Phonic T8100.

någon som kan uttala sig om den? den verkar ha fått fina recensioner i alla fall. och har ett bra pris.

annars tänkte jag på TL Audio PA-1, visst ett par steg högre pris, men den verkar suverän!

är det någon som kan säga någonting om den??

eller nån som har någon annan rekommendation?

Redigerat av spacefriend
Postat
Studio Projects VTB-1 är ju en som man ofta ser rekommenderad annars, ligger väl på runt 1300:- någonting?

VTB-1 är en mycket trevlig preamp - men listpriset är 1799:-... 😉

Joemeek ThreeQ ligger på 2495:- och är också en trevlig transistorpreamp som dessutom innehåller en kompressor och en eq...

SM PRo Audio TB101 är en rörpreamp med kompressor och eq - och den ligger på 1795:-. TB202, som Kenny har tittat på är en 2-kanalig modell av TB101.

Ytterligare en som kanske kan vara intressant, är Line Audio Design DMP, som är en ren och ofärgande 2-kanalig preamp från Sverige (!). Den ligger på 2750:-.

Postat
men SM Pro TB202 verkar intressant! är det någon som har använt den och kan rekommendera eller??

Jag räknar med att hinna lyssna lite mer kritiskt på den under den kommande helgen - men första intrycket är positivt. 😉

En annan modell - om man har lite mer pengar att spendera - är Summit Audio 2BA-221. Den är en helt underbar preamp som jag kan rekommendera utan att tänka efter ett dugg. Det är helt enkelt den bästa preamp med rör som jag har testat - som ligger i ett vettigt prisläge. 6995:- är listpriset...

Postat

någon som kan uttala sig om följande?

PHONIC T8100

PRESONUS Digitube

PRESONUC Acousti-Q

TL Audio PA-1

Postat

ah Summit Audio 2BA-221 verkar riktigt skön!

den ska jag absolut kolla närmare på...

Postat

Får väll rekomendera Samson C-valve igen då.

Ställbarrörkaraktär, ställbart högpassfilter, S/PDF-utgång, och kostar ca. 1600 kr.

Mycket bra.

Postat (redigerat)

mmm den Samson verkar också intressant!

men har den ställbart högpassfilter? ser inte ut så på bilderna...

men verkligen perfekt storlek och rätt utseende.

ingen som har testat Phonic, TL Audio eller Presonus preamps?

Redigerat av spacefriend
Postat
Får väll rekomendera Samson C-valve igen då.

Ställbarrörkaraktär, ställbart högpassfilter, S/PDF-utgång, och kostar ca. 1600 kr.

Innebär S/PDIF-utgång att man enkelt kan koppla den till den digitala ingången på t.ex. ett EMU 0404 eller ESI Juli@, eller behövs det nån dyr mellankopplingsmojäng?

Postat

ingen som testat TL Audio eller Presonus?

skulle uppskatta om nån kunde säga någonting om dessa märken, både positivt och negativt är välkommet.

eller Phonic?

men det kanske känns som ett mer budget-val?

jag vill ha en preamp med kvalitékänsla och krispigt men ändå varmt ljud!

Postat

Jag har nyligen köpt en Presonus Blue Tube. Inte hunnit testat den fullt ännu men det verkar bra - inga problem med brus/hiss, röret låter bra och kan ge ganska stark effekt.

Det jag läst om den innan köpet var att en del tyckte den gjorde sig framför allt bra som bas/gitarr-DI men även utmärkt som mic pre, även om en del andra (Studio Projects, Joemeek) kanske är lite klarare/renare.

Om du förstår franska (eller kör babbelfisken 🙂 ) kan du testa http://fr.audiofanzine.com/produits/index,idcat,5809.html med massor av användarrecensioner av preamps, bland annat Presonus.

Postat

Jag kör med en Focusrite voicemaster, en skön mickstärkare som gör det den ska. En beggad sådan kan du väll få för 3000, kanske värt att kolla på i alla fall?

Postat

Samson C-valve kopplas direkt till S/PDIF ingången till ljudkortet (kör själv med ett M-Audio Delta Audiophile), funkar skitbra. Bilderna som ligger ute på Internet är faktiskt felaktiga. Den har fler rattar och knappar än vad som syns på bilden, varför dom gjort på det viset har jag ingen aning om, kan skicka en bild på min till den som är intresserad.

Postat (redigerat)

---> Musiker: skicka GÄRNA en sån bild till mig! (spacefriend@hotmail.com)

och tack mannex! låter som om Presonus är helt ok. jag hade tänkt mig antingen DigiTube eller TubePre i så fall...

Focusrite har ingen rörvärme eller? fast den e säkert bra den med, ska absolut kolla upp den!

Redigerat av spacefriend
Postat

Nej den har inget rör tyvärr. Men den har detta istället:

Vocal Saturator

Adds character to the sterile digital recording process. Creates tape/valve style saturation from the original signal and adds compressed, harmonic-related, second order artifacts to the vocal. Get a valve mic sound without owning an expensive valve mic or outboard unit. This unique effect is achieved through a dedicated discrete mosfet circuit which is designed to act in a valve-like state.

Funkar faktiskt riktigt bra.

Postat
Samson C-valve kopplas direkt till S/PDIF ingången till ljudkortet (kör själv med ett M-Audio Delta Audiophile), funkar skitbra.

Tack, då vet man det...

Postat (redigerat)

fick tag i ett test utav Summit Audio 2BA-221 i musikermagasinet. nu har jag bestämt mig. det blir att spara ihop till en sådan!

om nu inte någon snäll forumläsare har någon begagnad att sälja till bra pris...

mejla mig i så fall på spacefriend@hotmail.com

Redigerat av spacefriend
Postat (redigerat)

Spacefriend, skicka din E-mail via ett PM till mig så ska jag skicka bilden på C-valven.

MVH Musiker

/såg inte inlägget ovan (läste slavigt). hoppas du blir nöjd.

Redigerat av Musiker

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.