Mordoroth (oregistrerad) Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Hej allihopa! Här ibland alla forumtrådar kommer jag tillbringa mycket tid känner jag redan nu. Sedan två år tillbaka i tiden plockade jag upp guran på allvar och började lira några goa metalriff. Efterhand fanns behovet av att kunna spela in alla idéer och ett billigt ljudkort inhandlades EMU 0202. Till detta har jag CUBASE SE och några andra pluggar som t.ex. EZ Drummer DFH, vilket jag gillar skarpt. I början var jag överlycklig över att få till inspelningarna på ett hyfsat sätt. Men för ca 3-4 månader sedan började jag fördjupa mig i konsten att mixa och använda mig av olika effekter. Och det är riktigt kul, men svårt så in i h-e än så länge... har liksom inte hittat en röd tråd ännu. Har påbörjat en universitetsutbildning i ljudteknik där man kommer gå igenom akustik, mickningstekniker, effekter, filter bl.a. Och göra en del laborationer med proffs på plats... Problemet är att jag arbetar heltid och kursen går dagtid så det blir mycket arbete hemmavid... Har också beställt en del böcker om mixning/mastering och mickar samt hemmastudioinspelningar. Får se vad det ger... Känner dock att det är genom att låta andra lyssna och kommentera som ger dom bästa resultaten, har prövat det förut på an amerikansk site som liknar denna, och det var mycket givande. Det jag behöver lära mig ordentligt är egentligen allt inom mixning EQ, Reverb, Delay, Kompressor, Limiter, Gate, Kamfilter Kommer inom kort ladda upp nån låt här och då är det dödsmetal som gäller :-) Om ni inte kan vänta tills dess kan ni kolla in Mordoroth på myspace. Ha det gott alla o ställ gärna frågor
wonderboy Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Kul! Ge oss gärna skvaller från ljudutbildningen efterhand som den fortlöper. Det finns säkert en massa Du får lära Dig där som även kan hjälpa oss. Här finns uttömmande svar i redan befintliga trådar kring alla de ämnen Du tar upp. Bekanta Dig med sökfunktionen. När Du behärskar den kan Du få upp massor med relevanta (och irrelevanta) trådar. Ett tips är att kopiera/ skriva ut de inlägg som ger Dig mest. Till slut sitter Du med en fantastisk handbok i inspelandets och mixandets ädla konst!
Emulator Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 ja fanken, det vore ju kul med en bloggtråd 🙂 hejhej!
Mordoroth (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Absolut ska jag dela med mig när jag väl känner att jag kan fylla på med något... har hunnit söka runt lite redan och funnit, skrivit ut o ögnat igenom en hel del och MYCKET finns redan här... Tack för välkomnandet!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.