Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har länge oroat mig för att förlora all information och material vid en eventuell dataförlust på min MBP. Sedan har jag även ett väldigt aktivt schema för hur jag reser och förflyttar mig med min PC och Mac som båda fyller olika funktioner i mitt arbete och musikproduktion.

Att jag förlorar informationen på min PC kan jag leva med, men med min Mac är det däremot helt otänkbart.

Jag har Logic Studio installerat på en stationär såväl som den bärbara - båda med "samma" licens.

Nu när jag reser och förflyttar mig så mycket i Nordamerika så har det inte varit möjligt att bära med mig alla skivor för programvarorna jag använder - och tanken slog mig att det skulle innebära rena helvetet om jag skulle förlora data på min Mac eller om jag rentav blir bestulen på datorn.

Så min fråga är följande; vad är det bästa sättet att göra en backup (ghost) på det befintliga så att jag kan återställa informationen och innehållet om något skulle hände?

Är det möjligt att lägga in en ghost på en annan Mac om jag förlorar den här datorn? Vet inte riktigt hur licensieringen fungerar, men om jag förstått det rätt så gäller det att man har registrerat samma namn på både datorn och Logic - stämmer det?

Skulle verkligen uppskatta lite tips på hur jag kan säkerställa att kunna "gå tillbaka" om något skulle hända, både om jag skulle formatera den här datorn, och om jag skulle vilja lägga över samma information på en annan MBP.

Annons
Postat
Jag har länge oroat mig för att förlora all information och material vid en eventuell dataförlust på min MBP. Sedan har jag även ett väldigt aktivt schema för hur jag reser och förflyttar mig med min PC och Mac som båda fyller olika funktioner i mitt arbete och musikproduktion.

Att jag förlorar informationen på min PC kan jag leva med, men med min Mac är det däremot helt otänkbart.

Jag har Logic Studio installerat på en stationär såväl som den bärbara - båda med "samma" licens.

Nu när jag reser och förflyttar mig så mycket i Nordamerika så har det inte varit möjligt att bära med mig alla skivor för programvarorna jag använder - och tanken slog mig att det skulle innebära rena helvetet om jag skulle förlora data på min Mac eller om jag rentav blir bestulen på datorn.

Så min fråga är följande; vad är det bästa sättet att göra en backup (ghost) på det befintliga så att jag kan återställa informationen och innehållet om något skulle hände?

Är det möjligt att lägga in en ghost på en annan Mac om jag förlorar den här datorn? Vet inte riktigt hur licensieringen fungerar, men om jag förstått det rätt så gäller det att man har registrerat samma namn på både datorn och Logic - stämmer det?

Skulle verkligen uppskatta lite tips på hur jag kan säkerställa att kunna "gå tillbaka" om något skulle hända, både om jag skulle formatera den här datorn, och om jag skulle vilja lägga över samma information på en annan MBP.

Det enklaste måste väl vara att bara ha en extern HD och göra en backup/avbild på din dators HD, på den?

Postat
Det enklaste måste väl vara att bara ha en extern HD och göra en backup/avbild på din dators HD, på den?

Jo, det är klart. Men så du menar att det inte kommer innebära något problem med systemfiler som (möjligen) Logic och drivrutinerna använder? Då menar jag om backup'en skulle vara själva Logic katalogen som sitter på hårddisken och inte hela datorns innehåll.

Det är ju t ex inte så stabilt när man tar en manuell backup på en PC.

Postat
Jo, det är klart. Men så du menar att det inte kommer innebära något problem med systemfiler som (möjligen) Logic och drivrutinerna använder? Då menar jag om backup'en skulle vara själva Logic katalogen som sitter på hårddisken och inte hela datorns innehåll.

Det är ju t ex inte så stabilt när man tar en manuell backup på en PC.

Kör med Acronis TrueImage, så får du med alla systemfiler, trots att Windows är igång och normalt skulle ha haft låsta filer som inte gick att kopiera. Du får alltså med precis allt på systemdisken om du gör en image-backup på den. 😕

Om du däremot vill köra en backup enbart på en specifik katalog, så är det en annan fråga - och då måste du förstås ha lagt allting som hör till, i samma katalog - men problemet är att vissa pluggar och många program installerar parametrar i Windows-registret också - så då får du tillbaks programfilerna och allt som ligger i samma katalog, men det är inte säkert att allt är körbart utan att köra en omistallation på det aktuella programmet/pluggen. Enklast om du inte vet var alla filer finns, är alltså att göra en backup på hela C:-disken.

Postat

Ok. Men om det nu gäller en Mac, och i absolut första hand, dom logic-projekt som inte får försvinna, så skulle då jag göra backup på enbart "projekt-mappen" eller vart man nu väljer att lägga sina prylar. Så har man iaf inte tappat nåt arbete, möjligtvis endel tid, då man står utan själva Logicprogrammet.

Om jag fattat det rätt, så vill du helst spara hela "Logic-paketet" med program, inställningar, projekt och hela klabbet. Det vet jag dock inte hur man skulle praktiskt gå till väga.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Kopiera låtarna genom att köra ett vanligt spara som till extern HD och kopiera ljudfilerna dit oxå eller spara till en DVD skiva eller flera. Licenserna har du väl reggade på dig ändå så det blir det ju inga problem ens om du blir av med hela datorn. Ja det kan ta tid men det är det väl värt?

Postat
Kör med Acronis TrueImage, så får du med alla systemfiler, trots att Windows är igång och normalt skulle ha haft låsta filer som inte gick att kopiera. Du får alltså med precis allt på systemdisken om du gör en image-backup på den. 😱

Om du däremot vill köra en backup enbart på en specifik katalog, så är det en annan fråga - och då måste du förstås ha lagt allting som hör till, i samma katalog - men problemet är att vissa pluggar och många program installerar parametrar i Windows-registret också - så då får du tillbaks programfilerna och allt som ligger i samma katalog, men det är inte säkert att allt är körbart utan att köra en omistallation på det aktuella programmet/pluggen. Enklast om du inte vet var alla filer finns, är alltså att göra en backup på hela C:-disken.

Tack för tipsen. Som jag ser så är Acronis TrueImage enbart för PC, vilket inte kommer lösa mina Mac-problem. Däremot så kommer jag antagligen att ladda ner trial-versionen för min PC... så tack för tipset!

Om vi förutsätter att jag vill göra en disk-backup på min Mac, skulle ditt sistnämnda förslag vara ett säkert kort om jag lägger över all backup-data från en extern hårddisk till Mac?

Ok. Men om det nu gäller en Mac, och i absolut första hand, dom logic-projekt som inte får försvinna, så skulle då jag göra backup på enbart "projekt-mappen" eller vart man nu väljer att lägga sina prylar. Så har man iaf inte tappat nåt arbete, möjligtvis endel tid, då man står utan själva Logicprogrammet.

Om jag fattat det rätt, så vill du helst spara hela "Logic-paketet" med program, inställningar, projekt och hela klabbet. Det vet jag dock inte hur man skulle praktiskt gå till väga.

Ja, att göra regelbundna backups på projekten är en del av min veckorutin. Men det är ju som sagt det här med att göra en fullt fungerande backup på hela logic-paketet (med sina 50Gb eller vad det nu är) som jag har funderat på. Jag har ingen riktig möjlighet att experimentera nu när jag inte har tillgång till skivorna.

Kopiera låtarna genom att köra ett vanligt spara som till extern HD och kopiera ljudfilerna dit oxå eller spara till en DVD skiva eller flera. Licenserna har du väl reggade på dig ändå så det blir det ju inga problem ens om du blir av med hela datorn. Ja det kan ta tid men det är det väl värt?

Ja, det är som sagt det enklaste att göra. Men frågan är om det kommer att fungera? Behöver bekräftelse från någon som prövat detta.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Alla låtar jag gjorde i PC versionen av Logic ligger på en extern hårddisk och det är bara att klicka på låtarna så startas dom i min mac. Iom att många pluggar från PCn inte funkar i macen så säger Logic givetvis ifrån iom att dom för det första inte hittas och för det andra ändå inte funkar. Det tyder ju på tycker i alla fall jag på att allt som ska slinka med faktiskt gör det jag menar iom att Logic reagerar och säger att "nu är det nåt konstigt här". Givetvis så måste ju jag tala om var ljud och midifilerna ligger iom att mina låtar ligger kvar på PCns original hårddisk men har man bara koll på var man sparar filerna så gör det ju ingenting det är bara att dirigera Logic till rätt katalog så hämtas dom in.

Kör du istället ett spara som så får du ju precis som med vilket ordbehandlingsdokument som helst en chans att tala om var allt ska hamna och om du vill kopiera filerna som ingår. Tex en av demolåtarna från democontent skivan kan ju vara ett bra exempel att testa med. Dom går ju att köra från skivan men bara nästan och det är ju givetvis bättre att dra in dom på hårddisken. Så ska man kunna leka med dom "på riktigt" så åker man ju på att göra det. Men du måste ju givetvis ha alla program och pluggar installerade på den datorn du laddar in projekten i.

Jag tror du är ute efter nåt typ Carbon Copy Clooner eller liknande program som kopierar hela hårddisken. Men även om du gör det så kommer programmen att fråga efter installationskoderna iom att programmen verkar känna att dom inte sitter kvar i samma dator, det är väl nåt med hårdvaran som är unikt för varje moderkort. Det händer i alla fall för mig om jag flyttar hårddiskar mellan datorer och speciellt med Logic och Final Cut.

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.