Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har precis skaffat Logic 8 (använde Cubase förut) och kör en setup hemma med eltrummor och en keyboard som går till varsin port i ett midiinterface.

Har inte hittat något smidigt sätt att få det att funka så att man lätt kan ställa in vilken midi-kontroller (keyboarden eller trummorna) som ska styra det mjukvaruinstrument som man skapar. Till en början så blev det ju så att båda kontrollerna styrde alla instrument samtidigt, vilket inte var så kul. 😎

Efter en del justeringar i Environment så fick jag till det en stund men vägen dit var krånglig å sen när jag stängde projektet så försvann visst alla såna inställningar. 😄

Är det nån som kan upplysa om ett smidigt sätt att få det att funka? Tyckte det var väldigt enkelt när man körde Cubase. 🙂

/ Pat

Redigerat av PatKramer
Annons
Postat

Det är lite meckigt faktiskt..

Dels måste du klicka i en ruta i Recording settings. "demix midi if multichannel recording" (eller något i den stilen, har inte logic här på jobb)

Då är det egentligen bara att record enabla flera instrumentspår. Då bör du ju ha ditt trumset på midikanal10 samt ställa trumspåret i logic på samma midikanal (De flesta eltrumset sänder från början på midikanal 10 har jag för mig). Då fungerar det. Alltså genom att ge olika midikanaler till olika spår/hårdvarukontrollers så kan du lägga olika ljud på olika midikeyboards/eltrumset.

Det som STÖR en sen är att så fort du markerar ett nytt instrumentspår så kontrolleras det spåret helt plötsligt av alla dina kontrollenheter INKLUSIVE eltrummor. Inte kul när hårdrockstrummisen trummsolo helt plötsligt börjar liras med bassynten som givetvis är 1000dB starkare.😕

För att lösa det i enviroment:

starta ett nytt session.

Öppna enviroment och gå till clicks and ports-layer och skapa ett instrumentspår där. Där ska du redan se physical input-objektet och dess olika portar.

ta bort kabeln som går från SUM vidare till monitorn och sedan seq input

dra en kabel från porten (som ditt elkit är kopplat på) till instrumentspåret

dra en kabel från den ANDRA porten till monitorn och vidare till seq input

Nu har du hårdkopplat ditt elkit till just det instrumentspåret:) Spara som template.

(Har inte själv kopplat det så ännu)

• 3 veckor senare...
Postat

Update:

Kom på att jag skulle testa detta.. och det funkar skitbra!!

Mitt elkit är alltid kopplat till ett visst spår (som jag laddar in superior2 på) och det går alltid att spela på kitet oavsett vilken kanal som är markerad i arrange eller rec-enablat... skitbra!🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.