Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle behöva en equalizer som gör sitt jobb (skär jag under 30hz så skall det inte finnas någonting under 30hz)

Den skall vara simpel och cpu-snål. Behöver den för att endast skära bort frekvenser.

MVH Martin

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja och då duger den inbyggda i ditt sequenserprogram utmärkt till det.

Postat

alla digitala eq's gör EXAKT samma sak. Även om du köper en fet API EQ eller kör den inbyggda så låter dom exakt likadant och gör exakt samma sak. Handlar bara om hur du vill att grafiken ska se ut!

rock it

Postat
alla digitala eq's gör EXAKT samma sak. Även om du köper en fet API EQ eller kör den inbyggda så låter dom exakt likadant och gör exakt samma sak. Handlar bara om hur du vill att grafiken ska se ut!

rock it

jaha....intressant....vad baserar du detta uttalande på? bara väldigt nyfiken 😮

Postat
Skulle behöva en equalizer som gör sitt jobb (skär jag under 30hz så skall det inte finnas någonting under 30hz)

Den skall vara simpel och cpu-snål. Behöver den för att endast skära bort frekvenser.

Endast för att skära bort frekvenser, och om du skär så ska inget ljud bortom den frekvensen höras?

Det du beskriver är vad jag kallar Brickwall filter, om jag inte tolkar dig för bokstavligt.

Jag känner till 2 st EQ pluggar som erbjuder brickwall: UAD Cambridge EQ och Wave Arts Trackplug 5

Om det är hög och lågpass filter i övrigt tycker jag att Fabfilter Simplon är bra, och överlag tycker jag Sonnox Oxford EQn skär riktigt stabilt och pålitligt.

Postat
Missade du den här tråden?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208

🙂

ja, det har jag tydligen gjort....orkar inte riktigt läsa hela tråden.....

det går med andra ord inte att programera en eq att jobba på ett annat sätt än en annan digital eq? eller? jag förstår inte....helt allvarligt, jag ifrågasätter inte, utan förstår inte....vad är det som gör att man inte kan programera en eq att jobba på ett annat sätt än en annan eq? 😛

Postat (redigerat)

Kan vi inte hålla oss till saker som hjälper, snarare än förvirrar istället?

Om jag ställer in en EQ att sänka 6 db vid 2000 hz med en bandbredd på 1 oktav, och spektrumkurvan visar att jag får ut exakt den effekten, då tycker jag att det är en bra EQ. Det är väldigt få EQ pluggar som sänker precis 6 db vid 2000 hz med 1Q om man ställer in den att göra det; det är faktiskt ganska tydlig skillnad mellan olika märken och modeller på det sättet. Så pass "exakt samma sak" är alla EQ pluggar.

Man kan flytta 40 ton gods med en långtradare eller en flakmoped. Det är fullt möjligt på båda sätten. Men att säga att det spelar ingen roll om man använder en flakmoppe eller en långtradare .. då förvirrar man ganska rejält.

Redigerat av Opus99
Postat
ja, det har jag tydligen gjort....orkar inte riktigt läsa hela tråden.....

det går med andra ord inte att programera en eq att jobba på ett annat sätt än en annan digital eq? eller? jag förstår inte....helt allvarligt, jag ifrågasätter inte, utan förstår inte....vad är det som gör att man inte kan programera en eq att jobba på ett annat sätt än en annan eq? 🙂

Läs hela tråden och ställ frågan där om det fortfarande är oklart... 😛

Postat

Det var det jag tänkte, EQ är inte så jävla "standardiserade".

Dom skär helt olika pga typ och det vet jag av personlig erfarenhet.

pme (oregistrerad)
Postat
Alla icke faslinjära digitala EQ:s...

Det samma gäller helt säkert de faslinjjära. En faslinjär är en icke faslinjär eq plus en eq med inverterad fasförskjutning men med flat frekvenskurva.

"allpass filter". Och allpassfilter har samma egenskaper som andra digital filter.

Postat

Jag har en fråga; varför spelar det roll om en EQ skär exakt där det står att den ska skära? Man EQar väl inte med synen, man lyssnar efter när det låter bra och när det låter bra så är man nöjd. Eller har jag missat något?

Jag är alltså inte på något sätt sur utan jag har en genuin undran var all den här "måste ha en EQ som är exakt" kommer ifrån. 😆

Postat (redigerat)
Jag har en fråga; varför spelar det roll om en EQ skär exakt där det står att den ska skära? Man EQar väl inte med synen, man lyssnar efter när det låter bra och när det låter bra så är man nöjd. Eller har jag missat något?

Jag är alltså inte på något sätt sur utan jag har en genuin undran var all den här "måste ha en EQ som är exakt" kommer ifrån. 😆

Känner mig träffad 🙂

Det är väl bara mitt sätt att säga att .. liksom sätta emot, att jag tycker att verktyg är olika, även om man skulle kunna använda alla EQ till att åstadkomma samma effekt. Att en EQ som får mig att omedelbart åstadkomma en effekt som är bättre, är ett bra verktyg, för mig, och att andra inte är lika bra på samma sätt, för mig.

Jag brukade testa det, testade att använda bara Waves gråa pluggar, bara waves rennesans-pluggar, bara nomad factory, bara sonnox .. osv. Mixade samma låt med enbart en viss serie, blev 5-6 mixar av samma låt, och så såg vilka val jag valde beroende på vilken serie jag använde. Skillnaden av vilka inställningar jag valde var ganska stor, och skillnaden mellan mixarna blev relativt hörbar, och då är jag ändå riktigt vaken angående att mixa med öronen och inte ögonen.

Så jag tycker det känns mer stjälpande än hjälpande att tänka att alla verktyg kan åstadkomma samma sak. Det är för svart/vitt tänk för mig, och den som tar med sig det och predikar att det är så kommer ju att bli sedd på som en kuf av den stora massan - åtminstone som det är idag.

Sen att en EQ måste vara exakt .. tja .. det måste den kanske inte. Men jag tycker det känns som en väldigt bra egenskap. För mig känns det som att det vittnar om att tillverkaren verkligen har testat igenom och fixat sin plugg riktigt bra.

Redigerat av Opus99
Postat
Det samma gäller helt säkert de faslinjjära. En faslinjär är en icke faslinjär eq plus en eq med inverterad fasförskjutning men med flat frekvenskurva.

"allpass filter". Och allpassfilter har samma egenskaper som andra digital filter.

Bra, då är vi på det klara med det! (Synd att du inte var lika rak på sak [övertygande] i en annan tråd.)

DieHard (oregistrerad)
Postat
Dom skär helt olika pga typ och det vet jag av personlig erfarenhet.

Jaså? Och det var därför som du startade tråden efterfrågande en EQ för hp-ändamål?

• 2 månader senare...
Postat

Min favorit i det stora hela när det gäller EQ är heeelt klart Wave Arts Trakplug 5. löjligt bra.

Sen inte att förglömma så har man ju alltid Waves prylar som är fantastiskt bra !

/Perrra

Postat
Min favorit i det stora hela när det gäller EQ är heeelt klart Wave Arts Trakplug 5. löjligt bra.

Bra? Hur då "bra"?

*host host*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.