Jump to content
Annons

Inkoppling av MIDI till Cubase

Recommended Posts

Joelit (oregistrerad)
Postat

Heej! 🙂

Igår köpte jag ett MIDI Interface (MIDI Sonic 2x2) med tanken att jag skulle kunna spela in MIDI-ljud från min keyboard till Cubase. Jag kopplade in allting rätt. I interfacet ser jag att den har kontakt med keyboarden, och i enhetshanteraren i datorn ser jag att datorn har känt igen interfacet. Tyvärr så får inte Cubase någon kontakt med interfacet eller keyboarden.

Min fråga är: Hur får jag cubase att få kontakt med interfacet? Kan det finnas det några inställningar jag måste ändra? Eller kan det vara något jag måste ändra på min keyboard (Casio CTK671)?

Tack för svar/ Joel

Annons
Postat

midi är inget ljud utan bara data vad du spelar(vilka noter och hur starkt mm)

om du vill spela in midi, skapa ett midispår i cubase och välj rätt input- du har ju 2olika midi in

har du satt i kabeln rätt? från keyboardens midi ut till interfacets midi in.

och för att få ljud måste du skapa ett vst instrument och välja detta som output

eller om du vill använda keyboardens egna ljud koppla även kabel från midi in från keyboarden till interfacets midi out.

och välj rätt kanal som output i cubase...

det är ett vanligt fel att sätta kablarna fel!

om du vill spela in ljudet från ditt keyboard måste du koppla en audiokabel från keyboarden till ljudkortets audio in och skapa ett audio spår i cubase och spela in...

Joelit (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret!

Men jag vet vad MIDI är, jag har kopplat allt rätt för jag ser i interfacet att MIDI-signalen kommer fram. Grejen e att de inte händer nåt i mätaren i Cubase när ja spelar på keyboarden. Jag vet hur man gör med MIDI, o hur man spelar in det, men cubase vägrar se mitt interface.

Postat
Tack för svaret!

Men jag vet vad MIDI är, jag har kopplat allt rätt för jag ser i interfacet att MIDI-signalen kommer fram. Grejen e att de inte händer nåt i mätaren i Cubase när ja spelar på keyboarden. Jag vet hur man gör med MIDI, o hur man spelar in det, men cubase vägrar se mitt interface.

och har du valt rätt input på midikanalen i cubase?

eller finns inte intefacet med i listan under input?

Joelit (oregistrerad)
Postat
och har du valt rätt input på midikanalen i cubase?

eller finns inte intefacet med i listan under input?

Det är just det som e problemet: Interfacet finns inte med i listan under input.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.