Jump to content
Annons

Ännu en hörlursfråga

Tjongan

Recommended Posts

Tänkte höra lite med folk som vet om det finns hörlurar som är speciella för studioarbete och inspelning likaså som det finns monitorer istället för hi-fi högtalare. Om det är så, hur vet man det isåfall när man kikar på dem i butik etc?

Jag kan ju ioförsig tänka mig att man luras lite av basen i ett par hörlurar, men still, vill få lite kunskap om detta 🙂, så väldigt tacksam för svar!

Dela på andra sajter

Annons

Claes har ju sin testsida och var precis där och läste själv.

lurar

I övrigt gäller väl samma sak som med monitorköp. Ta med musik du vet hur det ska låta, ta kanske även med en CDspelare eller mp3spelare så slipper du att deras anläggning färgar ljudet ( om den nu skulle göra det ) på ett sätt som du inte är bekant med.

Dela på andra sajter

ok toppen, ska kolla in den sidan!

Bra tips också angående köp osv, men min fråga står fortfarande kvar litegrann, är det så att vissa hörlurar ämnar sig åt studio och andra åt hi-fi upplevelser, precis som det finns monitorer och vanliga högtalare?

Hoppas jag gör mig förstådd 🙂

Dela på andra sajter

Jodå, även om det finns en armé med folk som säger att man inte ska mixa i lurar. Men om man inte har ekonomi, eller helt enkelt så fruktansvärt dåliga förutsättningar för bra monitorlyssning så finns det väldigt bra lurar att tillgå för just monitorlyssning.

Dela på andra sajter

Om man måste mixa i lurar, så fungerar det som regel bättre med ett par öppna lurar - men till sånginspelning vill man ha dämpning för att slippa läckage från lurarna till micen, så då vill man ha ett par slutna... Många lurar blir det... 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.