Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Förr har jag spelat in nylongitarr med en ADK 51, men det blev aldrig så bra, jag fick alltid efteråt höja bra nog i övre mellan och diskanten. När jag spelade in stålsträngad fick jag riktigt bra ljud, men nylongitarren blev murrigare än vad jag tycker den låter på riktigt.

Nu har jag lite fler mickar att välja på NT2-A och CM3 bla. Har även en AKG C1000S. Men man kanske ska göra på nåt helt annat vis med nylongitarr?

Svara till undrande 55:a i Ljusne.

Om man lägger in en eller två, tre stycken SM58 inne i gitarren, blir det bra?

Skoja bara. Hehe. 😛

Annons
Postat

Hejsan

Jag spelade in nylonsträngad gitarr med CM2:orna en gång och la ut här för lite respons. Du kan ju kolla den tråden också och se vad folket tyckte om det. Filen finns inte kvar, men jag kan skicka den till dig om du vill höra vad jag fick fram med dessa två mickar. Annars tycker jag att CM2:orna gjorde ett väldans bra jobb på just gitarr, och det lät väldigt naturligt. Mycket mick för pengarna i mina ögon.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55336&hl=

MVH

Anders

Postat
Hejsan

Jag spelade in nylonsträngad gitarr med CM2:orna en gång och la ut här för lite respons. Du kan ju kolla den tråden också och se vad folket tyckte om det. Filen finns inte kvar, men jag kan skicka den till dig om du vill höra vad jag fick fram med dessa två mickar. Annars tycker jag att CM2:orna gjorde ett väldans bra jobb på just gitarr, och det lät väldigt naturligt. Mycket mick för pengarna i mina ögon.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55336&hl=

MVH

Anders

Jaha, då går det säkert bra med CM3 i x/y också. Det har jag provat på stålsträngad och häpnat. Hade då även en NT2-A som jag skruvade fast småmickarna på. Det kan nog vara så att min gamla ADK 51 missar lite i övre registren.

Det är härligt om man kan spela in ett akustiskt inatrument så det verkligen låter som det gör. Om en elgitarr låter lite annorlunda i mixen spelar mindre roll.

Orkar du skicka filen vore det kul. 😮

gitarrnilsson@hotmail.com

Pm kanske går lika bra?

Postat
Förr har jag spelat in nylongitarr med en ADK 51, men det blev aldrig så bra, jag fick alltid efteråt höja bra nog i övre mellan och diskanten. När jag spelade in stålsträngad fick jag riktigt bra ljud, men nylongitarren blev murrigare än vad jag tycker den låter på riktigt.

Nu har jag lite fler mickar att välja på NT2-A och CM3 bla. Har även en AKG C1000S. Men man kanske ska göra på nåt helt annat vis med nylongitarr?

Svara till undrande 55:a i Ljusne.

Om man lägger in en eller två, tre stycken SM58 inne i gitarren, blir det bra?

Skoja bara. Hehe. 😄

har en del olika mikrofoner, bl.a. en adk 51 och akg c1000s, men när det gäller valet av mikrofon så tycker jag att det verkar som att månens fas påverkar lika mycket. det som fungerar ena gången funkar inte alls nästa gång.

men, det skiljer ju en del i upptagningsområde mellan olika mickar och jag har inget emot en stormembransmick om det finns hyfsad dämpning.

tror att placeringen och dämpningen är lika avgörande som mickvalet, det kan ju fungera med en dynamisk mick i sitt sammanhang. vet ju inte vad du spelar för stil, men adk 51 är en bra mikrofon och c1000 lika så.

du borde kunna lösa detta med de grejer du har. (för du har väl tillgång till en eq?)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.