Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ni någon standard Kompressor inställning på basljud som ni kan dela med er. Eller är det olika beroende på bastyp. Jag hittar bara bas gitarr som färdig preset i min Waves Rcomp.

Annons
Postat

Försök lyssna dig till det.. Dra i attack och release och lyssna på vad som händer. Jag brukar komprimera ganska hårt, men det är ju helt beroende på vad du vill åt för sound och vad det är för typ av bas..

Testa dig fram, det lär man sig ofta mest av..! 🙂

Postat (redigerat)

Attack-tiden reglerar ju hur länge kompressorn ska vänta innan den börjar afbeta efter det att signalen överskridit threshhold-nivån.

Generellt kan man väl säga att, vill du ha mycket attack i ljudet så ska du välja en längre attack-tid (ca 15-16 ms) eftersom själva anslaget då komprimeras mindre och en kortare release-tid (ca 10-15 ms).

Är du ute efter ett jämnare basljud så väljer du en kort attack, så att inte lika mycket av anslaget slipper igenom okomprimerat, (ca 3-4 ms) och en längre release-tid (ca 70-80 ms).

Testa med lite olika threshold-värden och lyssna efter vad som låter bäst.

Det går egentligen inte att sätta upp några generella regler eftersom varje basinspelning är individuell och olika kompressorer låter olika så man får helt enkelt (?) lyssna sig till ett bra resultat. De inställningar jag angav var mer en fingervisning om vilka tider det ungefär kan röra sig om i "normalfallen", för att skruva till "normalljudet".

Redigerat av Henke
Postat
Finns det några saker som man bör undvika att komprimera?

Allting ska komprimeras hårt och vårdslöst! 🙂

Speciellt trummor.

Postat
Finns det några saker som man bör undvika att komprimera?

Allting ska komprimeras hårt och vårdslöst! 🙂

Speciellt trummor.

Word! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.