Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har bestämt mig för att köpa nytt ljudkort. Från början var prio 1 att det skulle vara minst 8 in/ut då det ska funka att spela in trummor med det. Kollade först lite på Focusrite Saffire Pro 40 och Motu 8Pre och andra liknande kort i 6-7.000 kronorsklassen.

Har nu efter lite övervägande tänkt att investera i så bra ljudkvalitet som möjligt. Rubrikens två ljudkort verkar ju ha får bra omdömen av både användare och i recensioner så just nu känns det som att det är mellan dom det står. Att jag jagar FW-kort beror på att jag använder en Frost-laptop som studiodator.

Är det nån av er där ute som vill dela med sig av era erfarenheter av dessa korten så vore jag oerhört tacksam!

Annons
Postat

jag känner igen detta...

stod och vägde en hel vecka mellan rme och tc, men till slut blev det TC 48.

kanske är mickpreampar inte lika briljanta som RME, men vi har tillräckligt med outboard i studion... och vi är jättenjda med de DSp effekter och noll latency som TC erbjuder: både limiter och framfrallt reverbet är ENORMA!

en till plus och bonus är den lilla fjärkontrollen. vår ljudkort sitter i rack, och det är väldigt praktiskt och ergonomisk att kunna styra i stort sett allt från kontrollen. inte direkt ditt problem när du har laptop!

Postat

Då TCs kort är nyare och kan ganska mycket mer så skulle jag nog satsa på det. Prisskillnaden är ju inte stor. FF800 är däremot väldigt beprövat och om man inte behöver de extra funktionerna hos Konnekt48 så är det ju dumt att betala för mycket.

Postat
en till plus och bonus är den lilla fjärkontrollen. vår ljudkort sitter i rack, och det är väldigt praktiskt och ergonomisk att kunna styra i stort sett allt från kontrollen. inte direkt ditt problem när du har laptop!

Just därför kanske han behöver volymkontrollen (som dessutom är äkta analog men digitalt styrd till skillnad från vissa andra...).

Postat

Tackar för svar, zagor och Gilbert.

Jo, TC´n har ju en hel del sköna funktioner med remoten och dsp-effekter och så. RME har man ju å andra sidan alltid hört gott om när det gäller AD-omvandlare osv. Fast TC´n kanske är väl så bra, eller vad tror ni? Det är ju som du säger Gilbert, FF800 har ju 5-6 år på nacken nu..

Postat
jag känner igen detta...

stod och vägde en hel vecka mellan rme och tc, men till slut blev det TC 48.

kanske är mickpreampar inte lika briljanta som RME, men vi har tillräckligt med outboard i studion... och vi är jättenjda med de DSp effekter och noll latency som TC erbjuder: både limiter och framfrallt reverbet är ENORMA!

Att kalla RME:s preamps i FF800 för brilljanta är lite av en överdrift. Det finns betydligt roligare grejer än så på marknaden.

Postat
Att kalla RME:s preamps i FF800 för brilljanta är lite av en överdrift. Det finns betydligt roligare grejer än så på marknaden.

javisst, helt rätt.

det finns också betydligt tråkigare grejer än så på marknaden.

Postat

Hm, just nu lutar det åt TC-kortet. Nån som har testat preamparna i Konnekt 48? Inköp av extra outboards får vänta några månader så under tiden är jag tvungen att använda mig av kortets preamps och komplettera med preamparna från ett Presonus Firepod vid t.ex truminspelning.

Postat

jag är tycker att de är ok, mycket bättre än billigare modeller, men inget särskilt.

cleana och tysta, men matchar inte riktigt alla mina mickar... men smaken är som...

Postat
jag är tycker att de är ok, mycket bättre än billigare modeller, men inget särskilt.

cleana och tysta, men matchar inte riktigt alla mina mickar... men smaken är som...

Okay. Well, jag tror som sagt att det blir ett TC Konnekt 48, det har ju en hel del features som känns användbara för min lilla "projektstudio". Trevligare mikpreamps får komma efter hand 🙂

Tackar för input!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.