Jump to content
Annons

Problem med medhörning i lurar

Pilot (oregistrerad)

Recommended Posts

Pilot (oregistrerad)

Hej!

Har precis börjat leka med en behringer 6-kanals mixer, audiophile 2496 och cubase sx, frid och fröjd så långt.

När jag t.ex. lägger ett gitarrspår (akustisk mikad med stormembransmik) och sedan vill lägga ett sångspår ovanför och efteråt vill lyssna på resultatet, så upptäcker jag att ljud från gitarrspåret "läckt" in på sångspåret trots att jag använder lurar. Om jag använder metronome när jag lägger gitarren så läcker det också in.

Grymt irriterande! Misstänker att problemet ligger i mixern, men kan inte komma på hur, var och varför. Någon som känner igen detta problem? Skulle bli mycket glad om någon kunde komma med lite tips!

Mvh

/Pilot

Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

skaffa ett par bättre tätslutande lurar och kanske sänk volymen en aning så blir det nog bättre, och på det hela byt metronome-ljud till nåt som läcker mindre...

"spotta aldrig i ett glas som nån annan ska dricka ur"

Dela på andra sajter

Mitt hetaste tips heter Sennheiser HD-280 Pro. De dämpar bättre än vissa som säljs som "extremt dämpande". Dämpningen mot omgivningen är imponerande 32dB med dem, så de är perfekta för sångålägg.

Som Lasse säger, så är det också en bra idé att använda ett mindre genomträngande metronomljud - eller varför inte en lugn trumtakt i stället för ett intensivt klick...? 🙂

Dela på andra sajter

Pilot (oregistrerad)

Tack för tipsen! Jag ska dubbelchecka läckaget i lurarna. Såg att det redan fanns inlägg om det här problemet (jag är ny på forumet 😉 ) som jag ska läsa igenom också. Någon nämde något om att man skulle ändra någon inställning i Cubase eller ljudkortsinställningarna. Får kolla det också.......

/pilot

Dela på andra sajter

Det kan också vara mixern som du säger. Dels har alla mixerbord viss överhörning mellan närliggande kanaler, vilket innebär att går datorns utljud på en kanal och den gitarr du spelar in på en annan kanal så kommer det finnas ett viss läckage av datorljudet på gitarrkanalen. Oftast brukar det vara så svagt att det inte ställer till problem.

Men det kan också vara ett fabrikationsfel, att just ditt exemplar läcker så pass mycket att det blir märkbart.

Du kan testa om det är (elektroniskt) läckage i inspelnigskedjan genom att upprepa samma procedur som tidigare, bara att du inte kopplar in hörlurarna. Om du fortfarande hör klick och gitarr osv, så har du ett elektroniskt läckage (eller har glömt att dra ned monitorlyssningen 😎 ).

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Pilot (oregistrerad)

Hej! Har fortfarande inte fått bukt med problemet med läckage, har inte försökt konstant sen sist iofs men,men......

Om det finns någon annan som har en bra idé så är det mycket välkommet!!

Tack på förhand!

Dela på andra sajter

Pilot (oregistrerad)

Jo, jag har ju kopplat utgångarna via mixern eftersom hörlursuttaget ligger på mixern. Så här har jag kopplat:

Mic in på kanal 1

Från "mainmixdown" på mixern till ljudkortets ingång

Från ljudkortets utgång till "tape in" (eller motsvarande) på mixern.

Hörlurarna är sedan inkopplade via hörlursuttaget helt enkelt.

Jag har ingen separat hörlursutgång på ljudkortet.

??????

Dela på andra sajter

StudioBrus (oregistrerad)

Ett tips som du inte bör ha som ljudreferens men som är jäkla tysta utåt är Koss - The Plug för 150 spänn. Helvärt pengarna och du kan spela in tysta prylar utan att lurarna läcker in. Har du öronproppsvänliga öron så är det bara att slå till. Du får dessutom mycke bas för inga penga alls. Rätt eller fel typ av bas kan man ju diskutera under annan thread.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.