gibsonmatte Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Tjenare! Jag är semi-ny här på forumet och varit medlem sen i Januari. Eller ja, det är nog inte semi-ny utan riktigt ny. Struntsumma... Jag har spelat gitarr i 15 år ca men har den senaste tiden, senaste året egentligen, bestämt mig för att utvecklas ordentligt då jag tidigare fullständigt hatat att öva och spela hemma. Men så för ett år sen snubblade jag över en komplett sida för gitarrister som vill utvecklas oavsett förmåga. Detta ledde vidare till att jag blev mer och mer intresserad av att spela in mina saker för att lättare kunna öva. Jag har alltid skrivit låtar men aldrig spelat in det jag gjort utan bara skrivit ner det på papper vilket oftast leder till nästan ingenting, i mitt fall i alla fall... Så nu ska jag då försöka lära mig att spela in mina gitarrer, bas, sång, trummor och övriga pålägg. Och det är detta som är den enorma utmaningen för mig. Jag har alltid tyckt att spela in känts för tekniskt och tråkigt, det faktiska spelandet är kul men ratta på grejer och dra i reglar var inte min sak. Men! Efter att ha införskaffat lite budget prylar till hemmet har jag upptäckt att det är enormt kul och lärorikt! Och nu har jag, snart i alla fal, möjlighet att spela in mina låtar. Mitt syfte med detta är dels att presentera nytt material för bandmedlemmar men även försöka producera egen musik på egen hand. Det jag till en början kommer använda mig av är: - Cubase LE (vet faktiskt inte om jag behöver köpa en full version, eller?) - EMU Ljudkort - Shure SM57 - Kondensator mic (riktigt billig och kommer inte ihåg namnet. Förmodligen kass men får duga för nu) - POD 2 - AD Drums Vad jag behöver köpa är: Ja... vad behöver jag mer? Jag har kikat runt på mic-preamps, kompressorer, delays, micar, effekter/pluggar men vet faktiskt inte vad jag behöver nu... Och eftersom jag är gitarrist i grunden så gör jag alltid en förmodligen rätt barnslig jämförelse som funkar så här: - Om ett pre-amp/mic kostar 5-6000 så kan jag ju få en skaplig gura till ju! - Om ett pre-amp/mic kostar 10-15000 så kan jag ju få en grym gura eller 2 skapliga! Löjligt va? Japp, det var nog min presentation det. Hör gärna av er om ni är nyfikna på något och ni kommer med all säkerhet stöta på mig i forumet där jag till en början kommer fortsätta ställa frågor om de allra mest simpla och kanske pinsamma saker 😳
Opus99 Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 (redigerat) Välkommen 😳 Är man musiker så är inspelning och rattande riktigt tråkigt och tröttande. Det är inte konstnärligt arbete, så ... jag kan förstå hur du menar. Är man ny, så är nog Cubase LE eller Cubase Studio fullt dugligt. Det finns även ett riktigt bra program från Steinberg som heter Sequel. Cubase har ett mer "studio" liknande arbetssätt, det är mer rent tekniktänkande där, och ett arbetssätt där flexibilitet är högt prioriterat, medans Sequel går mer pang på rödbetan och får fram bra resultat fort, med lite mindre "onödig" flexibilitet. Det finns ett flertal program att kika på och välja mellan. De mest populära - förutom cubase - är nog Apple Logic (finns bara för macintosh), Protools, Sonar och Ableton. De flesta musikprogram i dagsläget är riktigt mogna och kompetenta, och alla klarar i princip att göra samma saker, så det viktigare är nog att man hittar ett program där man känner sig "hemma" så spontant som möjligt. Det jag saknade på din inköpslista är lyssning - högtalare och/eller lurar. Förslagsvis bör du kanske sikta på att inhandla både lurar och högtalare. När man spelar in, t.ex. sjunger eller spelar gitarr via mic, så brukar man lyssna till musiken - som man spelar/sjunger till - genom hörlurar, för annars måste man lyssna genom högtalare, och då kommer musiken från högtalarna med på inspelningen med, det hörs tydligt i bakgrunden. Aktiva högtalare är enklare, än passiva. Aktiva betyder att förstärkaren är inbyggd, annars måste du ha en förstärkare separat. Effekter kan vara ett plus i kanten, men med datorn som inspelningshjälp är det nog vanligare att man använder datorn för att lägga till effekter efter att inspelningen är gjord. Vissa kan använda kompressor direkt på sångmicken vid inspelning, för att skydda ljudnivån från att slå över, så det distar. Vår röst - när den spelas in nära en mikrofon - har ett jäkla starkt volymomfång, stor skillnad mellan svagt och starkt. Ibland vill man kräma på i sjungandet och en del tycker det känns tryggt att det finns en kompressor som ligger där och dämpar ner de allra värsta topparna, och hindrar inspelningen från att dista. Men många kör även helt rent, så .. prova båda sätten och känn vilket som passar dig. Kompression på sång brukar man i slutändan tillföra efter inspelningen är gjord, om sången är för vild i volymen. Hoppas du kommer igång snart, så vi får höra lite sköna toner. Och på detta förum, som alla andra, så får man många tips. En del är riktigt bra, andra tips man får kan vara förvirrande, och i många fall måste man välja bort andras rekommendationer och köra på det man känner passar en själv - oavsett om det anses vara bättre eller sämre av den stora massan. Så, välkommen till helvetet .. mooaaahahah Redigerat 28 januari 2009 av Opus99
gibsonmatte Postat 28 januari 2009 Trådstartare Postat 28 januari 2009 Välkommen 🙂 Är man musiker så är inspelning och rattande riktigt tråkigt och tröttande. Det är inte konstnärligt arbete, så ... jag kan förstå hur du menar. Är man ny, så är nog Cubase LE eller Cubase Studio fullt dugligt. Det finns även ett riktigt bra program från Steinberg som heter Sequel. Cubase har ett mer "studio" liknande arbetssätt, det är mer rent tekniktänkande där, och ett arbetssätt där flexibilitet är högt prioriterat, medans Sequel går mer pang på rödbetan och får fram bra resultat fort, med lite mindre "onödig" flexibilitet. Det jag saknade på din inköpslista är lyssning - högtalare och/eller lurar. Förslagsvis bör du kanske sikta på att inhandla både lurar och högtalare. När man spelar in, t.ex. sjunger eller spelar gitarr via mic, så brukar man lyssna till musiken - som man spelar/sjunger till - genom hörlurar, för annars måste man lyssna genom högtalare, och då kommer musiken från högtalarna med på inspelningen med, det hörs tydligt i bakgrunden. Aktiva högtalare är enklare, än passiva. Aktiva betyder att förstärkaren är inbyggd, annars måste du ha en förstärkare separat. Hoppas du kommer igång snart, så vi får höra lite sköna toner. Och på detta förum, som alla andra, så får man många tips. En del är riktigt bra, andra tips man får kan vara förvirrande, och i många fall måste man välja bort andras rekommendationer och köra på det man känner passar en själv - oavsett om det anses vara bättre eller sämre av den stora massan. Så, välkommen till helvetet .. mooaaahahah Tjenare! Tack för tipset angående lyssning! Jag har ett par gamla lurar som jag skaffade till någon inspelning vi gjorde och jag tror inte de är de bästa. Inte om man kollar priserna på lurar som finns därute 🙂 Jag kommer inom kort att flytta till en större lya och ska då, till min flickväns enorma förtjusning 🙂, inreda ett större rum som "studio" och måste antagligen då köpa mig ett par skapliga högtalare. Jag har kollat på genelec (heter dom så?) och ADAM men jösses va dyra! Måste man verkligen lägga en mindre förmögenhet på detta? (jag tror redan jag vet svaret dock... 🙂) Helvetet känns varmt och mysigt och jag har redan fått massa feedback och hjälp 🙂
Opus99 Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Ja, flickvän och hemstudio går inte alltid ihop så bra. De två brukar stjäla tid ifrån varandra, men man får köra lite på lagom-gränsen så ... kan det funka. Högtalare kostar lite, men glöm inte att högtalarna är ditt enda sätt att höra hur det som finns i burken låter. Så det kan vara värt det. Som med all elektronik så är det väl i princip så att pris och kvalitet hänger ihop någorlunda, men inte helt och hållet. Många här på studioforumet sitter och lyssnar i relativt små rum, och då är det ingen större poäng att använda sig av t.ex. stora kostsamma högtalare. I små rum är det ofta bättre att lyssna på en måttlig volym och använda små till medelstora högtalare, för då påverkas inte ljudet av rummets klang så mycket. Små rum kan inte återge basen så bra heller, och då är det ännu mindre idé att köra stora kraftfulla högtalare. Så, priset behöver inte bli så våldsamt. 🙂
gibsonmatte Postat 28 januari 2009 Trådstartare Postat 28 januari 2009 Ja, flickvän och hemstudio går inte alltid ihop så bra. De två brukar stjäla tid ifrån varandra, men man får köra lite på lagom-gränsen så ... kan det funka. Högtalare kostar lite, men glöm inte att högtalarna är ditt enda sätt att höra hur det som finns i burken låter. Så det kan vara värt det. Som med all elektronik så är det väl i princip så att pris och kvalitet hänger ihop någorlunda, men inte helt och hållet. Många här på studioforumet sitter och lyssnar i relativt små rum, och då är det ingen större poäng att använda sig av t.ex. stora kostsamma högtalare. I små rum är det ofta bättre att lyssna på en måttlig volym och använda små till medelstora högtalare, för då påverkas inte ljudet av rummets klang så mycket. Små rum kan inte återge basen så bra heller, och då är det ännu mindre idé att köra stora kraftfulla högtalare. Så, priset behöver inte bli så våldsamt. 🙂 Bra tips om rummet och typ av högtalare!! Stort tack för det. Det är ju typiskt sådana saker som jag inte har en aning om....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.