Jump to content
Annons

Hur jämnar man ut inspelad sång bäst?

Recommended Posts

deiweed (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hur brukar man "jämna" ut den inspelade sången på bästa sätt så att det blir en jämn volym på den?

Mvh

David

Annons
Postat

Kompressor, men även mycket automatation blir det för mig. Tycker hellre om att automatisera än att trycka ihop ljudet för mycket.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Tre steg:

1. Gainsteg. Se till att varje tagning/klipp som ska vara med upplevs vara inspelade med samma gainnivå på preampen. Är de inte det, justera tills e blir det.

2. Jobba med kompressor för att minska dynamiken, jämna ut nivåer och limma ihop det hela.

3. Hitta ett utgångsläge där sången ligger bra mot musiken och jobba med automation för att få den stabil genom hela låten.

Edit: T9

Redigerat av joachime
Postat

Trotts att jag använder kompressor så måste jag sitta och klippa och dra ner volymen lite här och var.

Det funkar, men tar tid.

Ska nämna att jag precis börjat spela in sång. Dock inte min, flickvännens 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.