siemens Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Tjena! Har precis inhandlat ett uad 1 kort och tänkte sätta igång ock mixa direkt. Problemet som då dök upp var att det börjar hacka och knastra även fast kortets DSP står på 56% och de MEM på 60%. Det konstiga är att mätarn inne i cubase på asio time usage går upp... Det borde den väl inte göra? Hela grejen med uad kort är ju att det ska ta på kortets cpu, inte datans... Någon som vet vad detta kan bero på?
ake Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 (redigerat) Tjena! Har precis inhandlat ett uad 1 kort och tänkte sätta igång ock mixa direkt. Problemet som då dök upp var att det börjar hacka och knastra även fast kortets DSP står på 56% och de MEM på 60%. Det konstiga är att mätarn inne i cubase på asio time usage går upp... Det borde den väl inte göra? Hela grejen med uad kort är ju att det ska ta på kortets cpu, inte datans... Någon som vet vad detta kan bero på? Kortet drar nog lite datorcpu för att administrera dataöverföring. Kan påverkas av vilken latency du har inställd, tror jag. Det står lite om effekten på uad-2 kortet här http://www.uaudio.com/products/uad/_review..._SOSNOV2008.pdf Åke Redigerat 27 januari 2009 av ake
siemens Postat 28 januari 2009 Trådstartare Postat 28 januari 2009 Kortet drar nog lite datorcpu för att administrera dataöverföring. Kan påverkas av vilken latency du har inställd, tror jag. Det står lite om effekten på uad-2 kortet här http://www.uaudio.com/products/uad/_review..._SOSNOV2008.pdf Åke ok...men va kan jag göra för att förbättra detta? Inte särkskilt kunnig om inställningar och sådant....för just nu e ja jäkligt besviken på mitt köp av ett uad kort, eftersom det aldrig kommer att funka när jag mixar en hel låt..
Gilbert Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Låter som du har en hårdvarukonflikt i din dator. Vad kör du för moderkort (chipset), GPU, ljudkort (FW-krets om FW-ljudkort) o s v? Kolla in UAs forum och se om du kan få någon hjälp där.
drloop (oregistrerad) Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Kan det vara en gammal version av Cubase? Kolla efter uppdateringar. Sedan är det väl så at du måste ställa upp latencyn när du kör UAD kortet. Du kanske har låg latency nu?
ake Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Vilket moderkort har du ? NVIDEA nforce4 chipset är ett välkänt problem med UAD-1. Åke
bakke Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Kolla också så att UAD-kortet inte delar IRQ med någon annan enhet, det ställde till det ordentligt för mig en gång i tiden.
siemens Postat 30 januari 2009 Trådstartare Postat 30 januari 2009 Kolla också så att UAD-kortet inte delar IRQ med någon annan enhet, det ställde till det ordentligt för mig en gång i tiden. hur kolar man det?
DieHard (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Som allt annat, i enhetshanteraren om du kör pc.
Lundin Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 (redigerat) Hur ser din datorspec ut? ( Minne, CPU, hårddisk, ljudkort ) Version på Cubase? uppdaterat Cubase till senaste versionen + Syncrosoftmjukvaran i hårdvarulåset Uppdaterat alla drivrutiner och kollat ( som Gilbert skrev ) att du inte har någon hårdvarukonflikt? Har du tankat hem nya UAD-mjukvaran 5.2 och samtidigt uppdaterat alla authorizations för pluggarna? Redigerat 30 januari 2009 av Lundin
siemens Postat 30 januari 2009 Trådstartare Postat 30 januari 2009 Hur ser din datorspec ut? ( Minne, CPU, hårddisk, ljudkort )Version på Cubase? uppdaterat Cubase till senaste versionen + Syncrosoftmjukvaran i hårdvarulåset Uppdaterat alla drivrutiner och kollat ( som Gilbert skrev ) att du inte har någon hårdvarukonflikt? Har du tankat hem nya UAD-mjukvaran 5.2 och samtidigt uppdaterat alla authorizations för pluggarna? 1 gb minne, intel ® pentium® 4 CPu 3.0ghz, ljudkortet är ett focusrite saffire LE...Cubase studio 4 (dock inte tankat några nya uppdateringar, visste icka att man kunde de..) Syncrosoftmjukvaran i hårdvarulåset? Såg inte ut att vara någon hårdvaru konflikt....Datorn har dock runt 4 år på nacken....
KillwithSkill Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Syncrosoftmjukvaran i hårdvarulåset? HAHAHA!!!! 😛
Exil Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 När jag läser sånt här är jag så otroligt glad att jag gick över från PC till MAC för tre år sedan. Hårdvarukonflikter existerar knappt och jag använder i princip enbart UAD-pluggar när jag mixar utan några som helst problem. Förutom när kortens processor tar slut då, dags att uppdatera till UAD 2 snart tror jag 😉 Nä men jobbigt att du ska ha problem. Då jag kör mac kan jag tyvärr inte hjälpa dig men det låter uppenbarligen som någon hårdvarukonflikt eller inställning i Cubase. Kontakta Universal Audio eller kolla på deras forum. Ge inte upp, när du väl fixat problemet kommer du inte mixa med något annat!
Lundin Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 1 gb minne, intel ® pentium® 4 CPu 3.0ghz, ljudkortet är ett focusrite saffire LE...Cubase studio 4 (dock inte tankat några nya uppdateringar, visste icka att man kunde de..) Syncrosoftmjukvaran i hårdvarulåset? Såg inte ut att vara någon hårdvaru konflikt....Datorn har dock runt 4 år på nacken.... Alltså, hårdvarulåset du satt i en USB-port på datorn, som innehåller licensen för Cubase Studio 4. Nya uppdateringar finns hos Steinberg att tanka hem gratis
Gilbert Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 När jag läser sånt här är jag så otroligt glad att jag gick över från PC till MAC för tre år sedan. Hårdvarukonflikter existerar knappt och jag använder i princip enbart UAD-pluggar när jag mixar utan några som helst problem. Förutom när kortens processor tar slut då, dags att uppdatera till UAD 2 snart tror jag 🙂 Om man "glömmer" de G5:or som inte kunde köra UAD-kort fullt ut p g a inkompabilitetsproblem, och problemen med Logic och UAD-2 som nu är lösta tack vare uppdateringar... 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.