Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har precis inhandlat ett uad 1 kort och tÀnkte sÀtta igÄng ock mixa direkt. Problemet som dÄ dök upp var att det börjar hacka och knastra Àven fast kortets DSP stÄr pÄ 56% och de MEM pÄ 60%. Det konstiga Àr att mÀtarn inne i cubase pÄ asio time usage gÄr upp... Det borde den vÀl inte göra? Hela grejen med uad kort Àr ju att det ska ta pÄ kortets cpu, inte datans... NÄgon som vet vad detta kan bero pÄ?

Annons
Postat (redigerat)
  siemens sa:
Tjena!

Har precis inhandlat ett uad 1 kort och tÀnkte sÀtta igÄng ock mixa direkt. Problemet som dÄ dök upp var att det börjar hacka och knastra Àven fast kortets DSP stÄr pÄ 56% och de MEM pÄ 60%. Det konstiga Àr att mÀtarn inne i cubase pÄ asio time usage gÄr upp... Det borde den vÀl inte göra? Hela grejen med uad kort Àr ju att det ska ta pÄ kortets cpu, inte datans... NÄgon som vet vad detta kan bero pÄ?

Kortet drar nog lite datorcpu för att administrera dataöverföring. Kan pÄverkas av vilken latency du har instÀlld, tror jag.

Det stÄr lite om effekten pÄ uad-2 kortet hÀr

http://www.uaudio.com/products/uad/_review..._SOSNOV2008.pdf

Åke

Redigerat av ake
Postat
  ake sa:
Kortet drar nog lite datorcpu för att administrera dataöverföring. Kan pÄverkas av vilken latency du har instÀlld, tror jag.

Det stÄr lite om effekten pÄ uad-2 kortet hÀr

http://www.uaudio.com/products/uad/_review..._SOSNOV2008.pdf

Åke

ok...men va kan jag göra för att förbÀttra detta? Inte sÀrkskilt kunnig om instÀllningar och sÄdant....för just nu e ja jÀkligt besviken pÄ mitt köp av ett uad kort, eftersom det aldrig kommer att funka nÀr jag mixar en hel lÄt..

Postat

LÄter som du har en hÄrdvarukonflikt i din dator. Vad kör du för moderkort (chipset), GPU, ljudkort (FW-krets om FW-ljudkort) o s v? Kolla in UAs forum och se om du kan fÄ nÄgon hjÀlp dÀr.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kan det vara en gammal version av Cubase?

Kolla efter uppdateringar.

Sedan Àr det vÀl sÄ at du mÄste stÀlla upp latencyn nÀr du kör UAD kortet. Du kanske har lÄg latency nu?

Postat

Vilket moderkort har du ? NVIDEA nforce4 chipset Àr ett vÀlkÀnt problem med UAD-1.

Åke

Postat
  bakke sa:
Kolla ocksÄ sÄ att UAD-kortet inte delar IRQ med nÄgon annan enhet, det stÀllde till det ordentligt för mig en gÄng i tiden.

hur kolar man det?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Som allt annat, i enhetshanteraren om du kör pc.

Postat (redigerat)

Hur ser din datorspec ut? ( Minne, CPU, hÄrddisk, ljudkort )

Version pÄ Cubase? uppdaterat Cubase till senaste versionen + Syncrosoftmjukvaran i hÄrdvarulÄset

Uppdaterat alla drivrutiner och kollat ( som Gilbert skrev ) att du inte har nÄgon hÄrdvarukonflikt?

Har du tankat hem nya UAD-mjukvaran 5.2 och samtidigt uppdaterat alla authorizations för pluggarna?

Redigerat av Lundin
Postat
  Lundin sa:
Hur ser din datorspec ut? ( Minne, CPU, hÄrddisk, ljudkort )

Version pÄ Cubase? uppdaterat Cubase till senaste versionen + Syncrosoftmjukvaran i hÄrdvarulÄset

Uppdaterat alla drivrutiner och kollat ( som Gilbert skrev ) att du inte har nÄgon hÄrdvarukonflikt?

Har du tankat hem nya UAD-mjukvaran 5.2 och samtidigt uppdaterat alla authorizations för pluggarna?

1 gb minne, intel Ÿ pentiumŸ 4 CPu 3.0ghz, ljudkortet Àr ett focusrite saffire LE...Cubase studio 4 (dock inte tankat nÄgra nya uppdateringar, visste icka att man kunde de..)

Syncrosoftmjukvaran i hÄrdvarulÄset?

SÄg inte ut att vara nÄgon hÄrdvaru konflikt....Datorn har dock runt 4 Är pÄ nacken....

Postat

NĂ€r jag lĂ€ser sĂ„nt hĂ€r Ă€r jag sĂ„ otroligt glad att jag gick över frĂ„n PC till MAC för tre Ă„r sedan. HĂ„rdvarukonflikter existerar knappt och jag anvĂ€nder i princip enbart UAD-pluggar nĂ€r jag mixar utan nĂ„gra som helst problem. Förutom nĂ€r kortens processor tar slut dĂ„, dags att uppdatera till UAD 2 snart tror jag 😉

NÀ men jobbigt att du ska ha problem. DÄ jag kör mac kan jag tyvÀrr inte hjÀlpa dig men det lÄter uppenbarligen som nÄgon hÄrdvarukonflikt eller instÀllning i Cubase. Kontakta Universal Audio eller kolla pÄ deras forum. Ge inte upp, nÀr du vÀl fixat problemet kommer du inte mixa med nÄgot annat!

Postat
  siemens sa:
1 gb minne, intel Ÿ pentiumŸ 4 CPu 3.0ghz, ljudkortet Àr ett focusrite saffire LE...Cubase studio 4 (dock inte tankat nÄgra nya uppdateringar, visste icka att man kunde de..)

Syncrosoftmjukvaran i hÄrdvarulÄset?

SÄg inte ut att vara nÄgon hÄrdvaru konflikt....Datorn har dock runt 4 Är pÄ nacken....

AlltsÄ, hÄrdvarulÄset du satt i en USB-port pÄ datorn, som innehÄller licensen för Cubase Studio 4.

Nya uppdateringar finns hos Steinberg att tanka hem gratis

Postat
  Exil sa:
NĂ€r jag lĂ€ser sĂ„nt hĂ€r Ă€r jag sĂ„ otroligt glad att jag gick över frĂ„n PC till MAC för tre Ă„r sedan. HĂ„rdvarukonflikter existerar knappt och jag anvĂ€nder i princip enbart UAD-pluggar nĂ€r jag mixar utan nĂ„gra som helst problem. Förutom nĂ€r kortens processor tar slut dĂ„, dags att uppdatera till UAD 2 snart tror jag 🙂

Om man "glömmer" de G5:or som inte kunde köra UAD-kort fullt ut p g a inkompabilitetsproblem, och problemen med Logic och UAD-2 som nu Ă€r lösta tack vare uppdateringar... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.