DivineCo Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Absolut inte. Däremot är det få förunnat att kreativt använda sin halll.
slejnard Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Absolut inte.Däremot är det få förunnat att kreativt använda sin halll. nja men det var ju så omedvetet....folk som har lyssnat där dom sitter hos mig tror verkligen att det ringer! hur kommer det sig? högtalarna är ju framför men det låter fan som att telefonljudet kommer bakom....skitlurigt!
Opus99 Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 (redigerat) är jag helt ute å cyklar nu tro? Det finns ingen plugin som kan få ut pan. mer utan att det enbart är karaktären (ge ljuden olika karaktär) som kan få det att verka mer stereo...? Har jag missförstått? Känner mig lite småvilsen på detta just nu. Det yrar i huvudet 😱 Du är nog inte så blind som du kan få uppfattningen av. Vi människor är ju lite så, att vi kan säga "jamen vadå, det är ju skitenkelt ju", vi vill briljera lite, när vi i verkligheten var precis lika förvirrade själva i början. Sanningen är nog den att det finns nästan inga tekniker som riktigt ser hur det här funkar framför sig i fullständig detalj. De som varit med längre, har lärt sig, med tiden, från några böcker, och en massa experimenterande, vad som ger vilken effekt panoreringsmässigt, och det finns några få grundprinciper som man kan ha i huvet, hjälpa en att förstå vad som funkar bättre än annat. Men annars ser/förstår vi inte så mycket mer än så, och vi får trixa och testa precis som du. Så är det för alla, även för superstjärne-ljudkillar. Mono betyder 1, stereo betyder 2. Om du tar ett spår med inspelad sång, gör en kopia av det (så du nu har två precis lika sångspår) och panorerar originalspåret fullt vänster och kopian fullt höger, då får man inte stereo, utan man får mono likafullt. Tekniskt sett är det stereo, men det låter likafullt mono. Det beror på att båda spåren är exakt likadana, man kan säga att de tar ut varandra, och då bildas inget såndär "fantom-bild" i hjärnan. Slutsatsen borde bli att ju mer olika de två spåren är, desto bredare blir stereoeffekten. Om du lägger en basig tuba i vänster kanal, och en kvittrande flöjt i höger, då får du nästan så bred stereobild som man kan få, för att skillnaden i ljudet mellan kanalerna är så olika. Om du står i naturen och hör en fågel, så kan du peka på vilket träd den sitter i, för om den sitter i trädet till vänster, så är ljudet som kommer in i ditt vänstra öra lite högre och lite annorlunda än ljudet som kommer in i ditt högra öra. Så hör man "riktining" och "bredd" ... så funkar stereo. Om två ljud däremot är ungefär lika starkt i båda öronen, och inte har några större skillnader mellan sig, då upplevs det som ljudet kommer rakt framifrån, i en smal riktning. Mycket därför blir det "mono" om man panorerar ut två exakt likadana ljud åt sidorna. Men det du försöker göra, är att använda dig av två nästan likadana spår (inte helt lika, men nästan) och få en riktigt bred stereobild av dom. Som jag hoppas du förstår så försöker du åstadkomma något som rent fysiologiskt nästan är motsatser: jättebred stereo, av 2 nästan lika spår. Om du panorerat ut dem max till vänster och höger, så har du i princip så bred stereobild man kan få - ifrån det grundmaterial du använder dig av. Vill du få ännu större stereobild, så kommer du inte undan: du måste öka skillnaden mellan spåren, eller tillföra mer material som ökar skillnaderna. Du måste öka skillnaden mellan spåren på ett sånt sätt som behåller intrycket av att man lyssnar på ett ljud. Det är en svår balansgång, och det finns inte alltför många "standard"-trick man kan göra, utan man får ofta testa och trixa. De flesta som pysslar med ljud såhär, har ofta väldigt egna och särartade idéer och trix om att bredda - liksom små älsklings-idéer som de gärna berättar om, men utan att egentligen berätta exakt varför det funkar. Att öka pannoreringen, genom att använda sig av stereobreddare funkar nog bara halvtaskigt här. Och det är det här som dom inspelningar du vill efterlikna har lyckats med. De har hittat ett sätt göra skillnad på spåren, förmodligen med flera olika verktyg, som riktigt får sångspåren att fylla upp hela universum. Ett sätt du kan börja prova med, är att lägga ett mycket milt mono-chorus på ett av spåren (inte stereochorus, mono chorus). Det som händer om du gör det är att det blir aningen mer skillnad mellan de båda spåren, tack vare den svajande chorus effekten. Då ökar upplevelsen av stereo. Andra saker man kan göra är att lägga ett kort reverb på båda spåren, ett reverb med tydlig stereo-separation, man kan använda korta ekon, man kan använda sterechorus, stereofaser, flanger, passiv effektläggning, man kan använda fas-tricks, man kan använda M/S tricks .. viss mängd EQ osv. Man kan även använda sig av en tredje sångtagning och lägga den i mitten osv osv. Använd små diskreta medel, inte tydliga saker. Det är i princip lätt att få ut stereo-bredden på det här sättet, men konsten är att få det brett utan att låta konstigt. Det är oftast det man lyckas med när man experimenterar: man får ut bredden, men samtidigt låter det konstigt. Lyssna gärna i hörlurar när du experimenterar med det här, för lurar avslöjar stereo och fas bättre än högtalare. Hoppas det här hjälper lite 🙂 Redigerat 1 februari 2009 av Opus99
slejnard Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Ännu ett tummen-upp inlägg Opus 99! Bra skrivet å intressant att läsa!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Ännu ett tummen-upp inlägg Opus 99! Bra skrivet å intressant att läsa! Det var finns ju inget konkret i nåt i det han skrev... Det var ju bara löst svammel... 🙂
Bluemoon Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 Voxengo MS pluginen är asssssssgryyym rent ut sagt. Tusen tack! Nu vet jag äntligen svaret på min fråga. Tack tack alla! 😆😉😄😎
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Voxengo MS pluginen är asssssssgryyym rent ut sagt. Tusen tack! Nu vet jag äntligen svaret på min fråga. Tack tack alla! 😆😉😄😎 M-S är hemligheten ju 😎 Läs om M-S recording ifall du är intresserad av att göra stereotagningar med 2st mickar i M-S konfiguration. 😎
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Experimentera gärna med att förskjuta en kanalen i förhållande till den andra med ett delay ett par millisekunder innan du skickar in dom genom voxengopluggen så märker du vad som händer med M-S signalen. 😆
Bluemoon Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 Experimentera gärna med att förskjuta en kanalen i förhållande till den andra med ett delay ett par millisekunder innan du skickar in dom genom voxengopluggen så märker du vad som händer med M-S signalen. 😆 Tack för alla tips! M-S is the shit 😄 Jag upplever steget från mono till stereo all over again. Dubbelstereo!! 😉
creel (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 En tjej som håller på mixa? 😮 Det var som fan. 😆 Självklart kan man inte panorera något mer än 100% åt vänster/höger, som redan sagts. Men det verkar du vara med på nu ? 😛 Det som är tricket för att få det så "brett" är själva inspelningen från början. En gitarr t.ex. kan aldrig låta lika stort och breddat som två. Har man två gitarrer kan man lägga ena i vänster kanal och andra i höger kanal. Har du en kan man bara kopiera samma spår och fasförskjuta det, och sedan panorera dessa, men det blir aldrig lika bra. Det är ju just det att man har två unika ljud i vänster och höger kanal som gör ljudet så stort. Så om man ska panorera mycket måste man tänka på det redan vid inspelningen. Trummor är kul, där kan man göra massor.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 En tjej som håller på mixa? 😮 Det var som fan. 😆 Varför är det så konstigt att en tjej tycker om att mixa? Jag tycker att det är så mycket fördomar mot kvinnor. Det kanske finns tjejer som mixar bättre än du! 😛
Bluemoon Postat 2 februari 2009 Trådstartare Postat 2 februari 2009 Varför är det så konstigt att en tjej tycker om att mixa? Jag tycker att det är så mycket fördomar mot kvinnor. Det kanske finns tjejer som mixar bättre än du! 🙂 Är en mansdominerad bransch, men man klarar sig. Alla har vi öron 😱
DieHard (oregistrerad) Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Det finns tjejer som fattar att det finns mer till musik än att bara vara sångerska. 😱 Behövs lite fler såna.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Är en mansdominerad bransch, men man klarar sig. Alla har vi öron 😱 Exakt och du har ett lika brinnande intresse som vilken annan som helst... 🙂
creel (oregistrerad) Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Varför är det så konstigt att en tjej tycker om att mixa? Jag tycker att det är så mycket fördomar mot kvinnor. Det kanske finns tjejer som mixar bättre än du! 😎 Konstigt och konstigt, det är ju utan tvekan väldigt väldigt ovanligt. Det var därför jag reagerade. Menade inget negativt, jag tycker det bara är kul att tjejer får upp intresset för att mixa. Det finns det garanterat (tjejer som mixar bättre än jag). Hur vet du att jag är kille? Jag tycker det är fördomar! 🙂 Hursomhelst så var min reaktion positiv. Är en mansdominerad bransch, men man klarar sig. Alla har vi öron 😉 Absolut, kör hårt! Ju fler tjejer som mixar, desto mer "normalt" yrke blir det eller vad man ska säga. Just nu blir man ju sedd som en nörd om man diskuterar ljudteknik med en kompis på bussen. Men sen tycker jag det är kul att tjejer får upp intresset för sånt här som annars är så mansdominerat som du säger. Tjejer är varken bättre eller sämre än killar, det är beror på individen hur man är.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.