Bluemoon Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Hej! Har klurat på detta ett tag. När man panorerar exempelvis körer 100% left /right så låter det ju finfint. Men nu till min fundering, kan man panorera ut körer och instrument ytterligare? Jag har fått upplevelsen i vissa låtar att det låter mer än 100% panorerat. Detta i samma hörlurar (tycker jag hör pan. bäst i lurar). Är det jag som lurar mig själv att detta är möjligt, eller är det så??
SyntaxError Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Det går ju inte att panorera mer än 100% i stereo. Eller det går ju iofs aldrig men i tex en 5.1 anläggning skulle man ju kanske kunna säga att ett ljud är mer panorerat (om man tänker i grader) men det går ju aldrig att lägga ett ljud mer i en kanal än 100%?
Bluemoon Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 (redigerat) Det går ju inte att panorera mer än 100% i stereo. Eller det går ju iofs aldrig men i tex en 5.1 anläggning skulle man ju kanske kunna säga att ett ljud är mer panorerat (om man tänker i grader) men det går ju aldrig att lägga ett ljud mer i en kanal än 100%? Nä va det jag tänkte. När något låter väldigt mycket stereo så beror det nog främst på att ljuden är mer unika i varje öra. t.ex två cymbaler med olika klang låter mer stereo än två cymbaler med nästan lika klang. Möjligt? Fast jag har hört talas om att det ska gå? En sägnen kanske? Redigerat 27 januari 2009 av sandraML
Opus99 Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 (redigerat) Det är fullt möjligt. Panoreringsreglagen är som volymreglagen. 100% left/right panorering innebär helt enkelt att allt ljud i den ena kanalen hamnar i vänster högtalare, och allt ljud i den andra kanalen hamnar i höger högtalare. Ifrån det här så bildas en full stereobild - förutsatt att ljudet på de båda panorerade kanalerna är någorlunda lika. Det blir en full stereobild, och inte bara "en i vänster och en i höger" på grund av ett psykoakustiskt fenomen. Man kan säga att hjärnan "slår samman" de båda ljuden till att bli "ett ljud". Det här brukar tekniker kalla fantom-mitten, eller fantom-center. Det låter, för öronen, som det finns ljud rakt framför en, mitt framför en, medan det i verkligheten inte kommer något ljud därifrån. Det är en illusion. Om man ökar stereobredden ytterligare, vilket man enklast gör med plug-ins, så förändrar man ljudets karaktär så att det låter bredare, snarare än att själv panoreringen ökar - för det går inte att ordagrant "panorera" mer än 100% höger/vänster. Man tillför en effekt till ljudet som gör att hjärnan "uppfattar" ljudet som bredare; man ökar skillnaden mellan vänster och höger kanal. Då blir det snarare så att fantom-mitten blir lidande och man upplever det ibland som ett "hål i mitten", om det är för hårt panorerat. I vissa fall (beroende på högtalarna placering) så kan extrem panorering ge upphov till oanade psykoakustiska effekter. Ibland låter det nästan som ljudet kommer bakifrån en själv, eller inifrån själv huvudet, eller långt långt utanför högtalarna. Det är skillnader i fas som blir extra tydliga som orsakar såna effekter. Men oftast låter det mest märkligt. Musik som låter så bred som jag tror att du menar, låter väldigt stor, massiv och fylligt bred. Det är mixning, och ibland även ett fåtal små trick, som gör att man kan få musiken att låta så stor. Det kräver en mixning för att få fram den effekten och det är sällan man kan tillföra den efteråt - t.ex. genom mastring. Att få musiken att låta så bred, är lite av en konst i sig själv, som allt annat, och beror på många och små detaljer som måste samverka. Det är en illusion 🙁 Redigerat 27 januari 2009 av Opus99
Demonproducenten Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Det är fullt möjligt. - för det går inte att panorera mer än 100% höger/vänster. 😄🙁 bestämma sig? alltså - nej det går inte att panorera mer 100% ja - det går att med fastrick uppnå en effekt som gör att ljud kan låta som dom kommer från lite alla möjliga konstiga håll men det är inte panorering och det var väl det du egentligen sa opus? 🙂
SyntaxError Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Det är fullt möjligt. - för det går inte att panorera mer än 100% höger/vänster. 😆😆 bestämma sig? alltså - nej det går inte att panorera mer 100% ja - det går att med fastrick uppnå en effekt som gör att ljud kan låta som dom kommer från lite alla möjliga konstiga håll men det är inte panorering och det var väl det du egentligen sa opus? 😉 Vad jag vid några tillfällen har försökt att göra är att panorera ett visst ljud 100% höger/vänster och totalcentrera ett kontrasterande ljud för att öka effekten av det som är panorerat. Har fungerat bra ibland.
Opus99 Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Det är fullt möjligt. - för det går inte att panorera mer än 100% höger/vänster. 😆😆 bestämma sig? alltså - nej det går inte att panorera mer 100% ja - det går att med fastrick uppnå en effekt som gör att ljud kan låta som dom kommer från lite alla möjliga konstiga håll men det är inte panorering och det var väl det du egentligen sa opus? 😉 Jag har fått upplevelsen i vissa låtar att det låter mer än 100% panorerat. Är det jag som lurar mig själv att detta är möjligt, eller är det så?? Det var hennes uttryck jag svarade på, märker jag nu 🙂
Bluemoon Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 Tack, nu känner jag mig lite klokare. Nä, det där hålet i mitten är ju inte trevligt. Men är snyggt att ha vissa efftekter som t.ex. hihat långt långt ut. Även vissa körer. Sen beror det väl också på förhållandet till hur de övriga instrumenten ligger i mixen förstås. - därmed att vissa ljud upplevs ligga extra långt ut.
base10 Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Inte för att det blir mer än 100%, men rätt läckert om man överdriver med stereobräddning oxå!
Bluemoon Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 Musik som låter så bred som jag tror att du menar, låter väldigt stor, massiv och fylligt bred. Det är mixning, och ibland även ett fåtal små trick, som gör att man kan få musiken att låta så stor. Det kräver en mixning för att få fram den effekten och det är sällan man kan tillföra den efteråt - t.ex. genom mastring. Att få musiken att låta så bred, är lite av en konst i sig själv, som allt annat, och beror på många och små detaljer som måste samverka. Det är en illusion 😆 Illusioner gillar vi 😆
Bluemoon Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 Jo, ingen som har nå bra tips på vst plugins som ökar stereobredden? Voxengo?
maart (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Jo, ingen som har nå bra tips på vst plugins som ökar stereobredden? Voxengo? min favorit är Nomad Factory Stereo Imager (från Blue Tubes-bundlen)
DieHard (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Jo, ingen som har nå bra tips på vst plugins som ökar stereobredden? Voxengo? http://www.fluxhome.com/products/
Neosus Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 http://www.fluxhome.com/products/ Japp! Den använder jag oxå. Fonkar bra! 😱 Flux stereotool
Opus99 Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 (redigerat) Waves S1, Brainworx BX Digital, BX Hybrid och BX Digital, Sonalksis har en bra, och Izotope Ozone har en 4 bands breddare Redigerat 27 januari 2009 av Opus99
Bluemoon Postat 31 januari 2009 Trådstartare Postat 31 januari 2009 (redigerat) Om man ökar stereobredden ytterligare, vilket man enklast gör med plug-ins, så förändrar man ljudets karaktär så att det låter bredare, snarare än att själv panoreringen ökar - för det går inte att ordagrant "panorera" mer än 100% höger/vänster. Man tillför en effekt till ljudet som gör att hjärnan "uppfattar" ljudet som bredare; man ökar skillnaden mellan vänster och höger kanal. Då blir det snarare så att fantom-mitten blir lidande och man upplever det ibland som ett "hål i mitten", om det är för hårt panorerat. I vissa fall (beroende på högtalarna placering) så kan extrem panorering ge upphov till oanade psykoakustiska effekter. Ibland låter det nästan som ljudet kommer bakifrån en själv, eller inifrån själv huvudet, eller långt långt utanför högtalarna. Det är skillnader i fas som blir extra tydliga som orsakar såna effekter. Men oftast låter det mest märkligt. Jag laddade hem Flux stereo tool vilket skall kunna öka skillnaden mellan vänster/höger kanal ??(jag använder denna på redan 100% utpanorerade hihats - detta med hjälp av "Voxengo stereo touch") men jag kan inte förstå hur jag ska få denna Flux att kunna "panorera" (illusionera) ut panoreringen ytterligare, är det verkligen möjligt? Har provat allt jag kan med denna Flux tool, men min panorering blir ej överdriven. Om denna ej kan fixa detta, vilken plugin kan det då? Edit:är jag helt ute å cyklar nu tro? Det finns ingen plugin som kan få ut pan. mer utan att det enbart är karaktären (ge ljuden olika karaktär) som kan få det att verka mer stereo...? Har jag missförstått? Känner mig lite småvilsen på detta just nu. Det yrar i huvudet 🙂 Redigerat 31 januari 2009 av sandraML
Analogfreak (oregistrerad) Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Du ska ha M-S decoder. ☺️ http://www.voxengo.com/product/msed/
hegobald Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 (redigerat) Orkar inte läsa alla inlägg.. Men visst kan man skapa en panorering som låter mer panorerat än 100%.. Du behöver en plugin som skapar en fasskilland mellan ljuden.. Sök efter nåt som heter "stereoexpander" finns med i alla fall i Steinberg Wavelab så jag är förvånad om den inte ingår i Cubase också.. ☺️ EDIT: Googlade lite och hitta hur mycket som helst.. Check out http://www.google.se/search?q=Stereo%20exp...sa=N&tab=iw Redigerat 31 januari 2009 av hegobald
Bluemoon Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 (redigerat) Men om jag har två stycken körer (inspelad mono) som är utpanorerad åt varsitt håll, funkar detta på dessa med? Hur Blir det då, min hjärna har svårt att koppla hur detta funkar i praktiken. Tack på förhand! Redigerat 1 februari 2009 av sandraML
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Men om jag har två stycken körer (inspelad mono) som är utpanorerad åt varsitt håll, funkar detta på dessa med? Hur Blir det då, min hjärna har svårt att koppla hur detta funkar i praktiken. Tack på förhand! Om du har 2st exakt likadana monospår och panorerar ut dom åt varsitt håll så uppstår ju ingen stereoeffekt. Men om du förskjuter ena spåret lite några millisekunder (tiden kan du experimentera med) så kommer du uppleva stereobredd. Om du sen skickar båda dom spåren till en stereobuss som du lägger M-S pluggen som insert effekt så kommer de 2 spåren att bli en mid-signal och en side-signal. Du ska välja "encoding" i voxengopluggen jag länkade till för att göra de 2 Left-Right till Mid-Side. Väljer du "decoding" så konverterar du från Mid-Side till Left-Right. ☺️
Bluemoon Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 Om du har 2st exakt likadana monospår och panorerar ut dom åt varsitt håll så uppstår ju ingen stereoeffekt. Men om du förskjuter ena spåret lite några millisekunder (tiden kan du experimentera med) så kommer du uppleva stereobredd. Om du sen skickar båda dom spåren till en stereobuss som du lägger M-S pluggen som insert effekt så kommer de 2 spåren att bli en mid-signal och en side-signal. Du ska välja "encoding" i voxengopluggen jag länkade till för att göra de 2 Left-Right till Mid-Side. Väljer du "decoding" så konverterar du från Mid-Side till Left-Right. ☺️ Nejnej jag menar så klar två unika körer (men supertajta) som panoreras 100% left och den andra right, men att jag vill få ut dessa ÄNNU mer. Det är vad jag vill.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Nejnej jag menar så klar två unika körer (men supertajta) som panoreras 100% left och den andra right, men att jag vill få ut dessa ÄNNU mer. Det är vad jag vill. Jag använder ofta M-S som är en välbeprövad och uppskattad teknik. Den förekommer ofta i professionella produktioner. Prova... 😱 Waves har en plugg som heter S1 där du väljer L/R eller M/S som in och ut. http://www.waves.com/Content.aspx?id=275
Bluemoon Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 Jag använder ofta M-S som är en välbeprövad och uppskattad teknik. Den förekommer ofta i professionella produktioner. Prova... 😱Waves har en plugg som heter S1 där du väljer L/R eller M/S som in och ut. http://www.waves.com/Content.aspx?id=275 Tack för all hjälp! När jag vaknar till liv imorgon så skall jag prova detta på mina låtar. Denna dag(natt)har jag inte haft möjlighet att arbeta i min studio, då får jag lätt huvudbry när jag har nått nytt jag vill åstadkomma, men nu kan jag nog få mig sömn ändå, då jag vet att möjligheten finns:) tusen tack! 😎 Återkommer om jag inte fattar vad jag håller på med
Niiles Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Om du har 2st exakt likadana monospår och panorerar ut dom åt varsitt håll så uppstår ju ingen stereoeffekt. Men om du förskjuter ena spåret lite några millisekunder (tiden kan du experimentera med) så kommer du uppleva stereobredd. Om du sen skickar båda dom spåren till en stereobuss som du lägger M-S pluggen som insert effekt så kommer de 2 spåren att bli en mid-signal och en side-signal. Du ska välja "encoding" i voxengopluggen jag länkade till för att göra de 2 Left-Right till Mid-Side. Väljer du "decoding" så konverterar du från Mid-Side till Left-Right. 😱 Spännande får testa när jag kommer hem från work. Hur funkar detta på lead vocals?
slejnard Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 en läcker steroeffekt är om du pannar körerna 97% å lägger ett delay som åker mellan. annars testa stereobreddarn som nån sa.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Tack för all hjälp! När jag vaknar till liv imorgon så skall jag prova detta på mina låtar. Denna dag(natt)har jag inte haft möjlighet att arbeta i min studio, då får jag lätt huvudbry när jag har nått nytt jag vill åstadkomma, men nu kan jag nog få mig sömn ändå, då jag vet att möjligheten finns:) tusen tack! 😎Återkommer om jag inte fattar vad jag håller på med 😱 Det är skitkul att jobba med M-S. När man sen experimenterar med tidsförskjutningen mellan kanalerna så får man en känsla av att man själv förflytas mellan olika positioner som tex bakom trummorna eller vid sidan om. Det blir en helt ny dimension att jobba med. Utsläckningarna som uppstår pga förskjutningen (fasfelen) sker i mid-kanalen generar ny signal i side-kanalen. Observera att Mid-Side kanalerna inte panoreras fullt L-R. Då får man en väldigt konstig och onaturlig stereobild.
DivineCo Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Man kan inte panorera ut mer än 100% när man mixar om man inte har tillgång till andra system. Trots detta kan man skapa ett rumsligt ljud utan att panorera genom att använda EQ. Panorera gärna men min uppfattning är att fas och eq är viktigare. Ändå lyckas dom somär bra att skapa 3D.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Man kan inte panorera ut mer än 100% när man mixar om man inte har tillgång till andra system.Trots detta kan man skapa ett rumsligt ljud utan att panorera genom att använda EQ. Panorera gärna men min uppfattning är att fas och eq är viktigare. Ändå lyckas dom somär bra att skapa 3D. 😱
slejnard Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Man kan inte panorera ut mer än 100% när man mixar om man inte har tillgång till andra system.Trots detta kan man skapa ett rumsligt ljud utan att panorera genom att använda EQ. Panorera gärna men min uppfattning är att fas och eq är viktigare. Ändå lyckas dom somär bra att skapa 3D. Jäkligt skumt det där. Jag gjorde en sångtagning här hemma en gång åsså ringde telefonen på slutet. Låter exakt som att ljudet kommer från hallen! ( vilket det iofs gjorde), men det hörs på inspelningen. måste ha att göra med fas som ni pratar om!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Med M-S så har man hela tiden kontroll på fasen och tappar den aldrig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.