Tormentor Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 Vad har ni för workflow när ni re-ampar i PT ? Kör HD på Mac pro. Jag har en mapp med clean filer och skulle vilja dra in alla i en session efter varann och bara trycka rec. Går det i PT? ( I LE kör jag wavelab via VST där den funktionen finns) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 vad i all sin dar betyder re-ampa? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 vad i all sin dar betyder re-ampa? 😄 Att man tex spelar in di gitarr och sen i efterhand skickar ut signalen till förstärkare och spelar in den. Man kan alltså ändra ljudet i efterhand då om man inte är nöjd med gitarrljudet. Man kan även re-ampa andra signaler än gitarrer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 Vad har ni för hw för reamp? Någon form av converter borde väl vara nödvändig för riktigt bra ljud. I alla fall om man har tänkt sig reampa via gitarringånge. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 Vad har ni för hw för reamp? Någon form av converter borde väl vara nödvändig för riktigt bra ljud. I alla fall om man har tänkt sig reampa viagitarringånge. Jag använder en Radial X-amp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 Nu har jag inte gjort det själv, men lättast vore väll att göra en template för re-amping. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tormentor Postat 27 januari 2009 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2009 Radial X amp är det enda vettiga om man är ute efter kvalite. Tja, template.. det är ju nya ljudfiler att dra in varje gång iaf. och jag behöver bara 2 monokanaler L & R. med 5 timmar gitarr blir det lite filer att lägga upp eftervarann... Går det att lösa med att dra alla filer direkt från audiopolen med hjälp av shuffle/Spot eller liknande så att de lägger sej efter varann? Så här är mitt önskescenario. 1. Ctrl A på alla ljudfiler i mappen clean Gtr. 2. Välja "Import all wav files to ONE new audio track". 3. Trycka Rec. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aolsson Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 (redigerat) Tar det fritt från huvet ,men... Du måste nog dra in alla ljudfiler i en tom session först.. Längst ner i regions listan finns "timeline drop order", sätt den till "Left to Right" så får du dom i alla fall på ett spår.. Markera sedan alla filer å dra in dom... fungerar det tro? Radial X amp är det enda vettiga om man är ute efter kvalite. Tja, template.. det är ju nya ljudfiler att dra in varje gång iaf. och jag behöver bara 2 monokanaler L & R. med 5 timmar gitarr blir det lite filer att lägga upp eftervarann... Går det att lösa med att dra alla filer direkt från audiopolen med hjälp av shuffle/Spot eller liknande så att de lägger sej efter varann? Så här är mitt önskescenario. 1. Ctrl A på alla ljudfiler i mappen clean Gtr. 2. Välja "Import all wav files to ONE new audio track". 3. Trycka Rec. Redigerat 27 januari 2009 av aolsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 27 januari 2009 Dela Postat 27 januari 2009 Att man tex spelar in di gitarr och sen i efterhand skickar ut signalen till förstärkare och spelar in den.Man kan alltså ändra ljudet i efterhand då om man inte är nöjd med gitarrljudet. Man kan även re-ampa andra signaler än gitarrer. Aha, återinspela ett ljud då via extern förstärkare/högtalare . . . det är nåt vi brukar göra med alla synthar; förutom gitarrer och basar. Det tar en jävla tid, men är värt jobbet. Jag gör så med ljudeffekter ibland för att få lite mer rumsljud i dem. bara ut med ljudet från PT's kortet in i en stärkare, mick tillbaks till PT's kortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 30 januari 2009 Dela Postat 30 januari 2009 Aha, återinspela ett ljud då via extern förstärkare/högtalare . . .det är nåt vi brukar göra med alla synthar; förutom gitarrer och basar. Det tar en jävla tid, men är värt jobbet. Jag gör så med ljudeffekter ibland för att få lite mer rumsljud i dem. bara ut med ljudet från PT's kortet in i en stärkare, mick tillbaks till PT's kortet. Inte riktigt så enkelt, man bör omvandla signalen till instrumentnivå, line ut ger en för stark signal och förstärkaren kan bete sig underligt och låta lite fel. Går att bygga en egen reampbox ganska billigt, bara trafon som kostar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 2 februari 2009 Dela Postat 2 februari 2009 Radial X amp är det enda vettiga om man är ute efter kvalite. Det är väl inte helt sant. Finns fler än Radial som gör vettiga boxar. Little Labs t.ex. X-amp är ju nice eftersom den tillåter två outs. Jag kör den själv och diggar, men det finns alternativ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tormentor Postat 3 februari 2009 Trådstartare Dela Postat 3 februari 2009 Tar det fritt från huvet ,men...Du måste nog dra in alla ljudfiler i en tom session först.. Längst ner i regions listan finns "timeline drop order", sätt den till "Left to Right" så får du dom i alla fall på ett spår.. Markera sedan alla filer å dra in dom... fungerar det tro? Bodre funka om man döper filerna rätt så att du får all 4 kompgitarrer från samma låt efter varan osv, tack för tipset, ska testa detta nästa produktion! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.