Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon (jag) trodde nog att du skulle märka mer skillnad.. Hmm.. Som grön tuschpenna runt CD-skiva då 😛.. Men min erfarenhet från tvär-ribban var från en gammal 4x10 Marshall låda från 70-talet som började leva skröder helt plötsligt på en livespelning.. Jag som ljudtekniker skyndade dit och analyserade problemet och insåg att detta kräver mer än gaffatejp..... Hmm testade med ett avsågat kvastskaft som skuvades fast mellan bak och front och voila.. Problemet försvann..

Men det är nog stabilare låda du har ser jag.. 😛

Grejen är den att det vart ingen skillnad. Men efter att någon skrev att jag borde stoppa dit en tvär emellan så gjorde jag det när jag ändå skruvade upp den igen för att koppla om elementen från 4ohm till 8ohm.

Men det gjorde ingen märkbar skillnad för ljudet.

Men jag ville ändå nämna det för att klargöra hela bygget.

Annons
Postat
Någon (jag) trodde nog att du skulle märka mer skillnad.. Hmm.. Som grön tuschpenna runt CD-skiva då 🙂.. Men min erfarenhet från tvär-ribban var från en gammal 4x10 Marshall låda från 70-talet som började leva skröder helt plötsligt på en livespelning.. Jag som ljudtekniker skyndade dit och analyserade problemet och insåg att detta kräver mer än gaffatejp..... Hmm testade med ett avsågat kvastskaft som skuvades fast mellan bak och front och voila.. Problemet försvann..

Men det är nog stabilare låda du har ser jag.. 🙂

Ja just det det var du ja! 😄

Tror helt enkelt det var så att lådan var redan tillräckligt stabil. Men det lär ju inte skadat med extra stöd.

Postat
Cruncher:

Här kommer måtten på DrHans 2x12:an:

Yttermått

L 74cm

H 46.5 cm

D 36 cm

Tjocklek på skivmaterialet 18mm

Jag bockar och bugar Dr.Hans!

Alltid velat ha en dubbel tolva!

Nu blir jag ju tvungen att bygga en...

...damn!

Men du pratade om att du ville ha gjort den något djupare!?

Fanns det någon matematik bakom detta eller gasade du bara på?

/Cruncharn'

Postat
Tjo,

Vad menas med DIY???

efter 15år inom cadvärlden trodde jag att jag var proffs på trestavigheter, men här går jag bet....

Tjohopp!

Do It Yourself 🙂

Postat

Nu så!

Liten update på bygget här!

En kollega visade sig vara en hejjare på detta med gitarrkabinett och framför allt förståelsen och kunskapen att kunna överföra de idéer jag har i min skalle om det "perfekta" gitarrljudet till en genomförbar kreation.

Han har byggt flera lådor genom åren och har därför en hel del ståendes.

Kommer låna in dessa i de närmaste för att börja göra lite tester.

Det ska ju fungera i min isobox är tanken så där i ligger "min" sanning!

Återkommer med mer info när jag börjat testa lite då det bör gå ganska fort att bygga när jag väl fått informationen samlad.

Peace!

/Cruncharn'

Postat
Jag bockar och bugar Dr.Hans!

Alltid velat ha en dubbel tolva!

Nu blir jag ju tvungen att bygga en...

...damn!

Men du pratade om att du ville ha gjort den något djupare!?

Fanns det någon matematik bakom detta eller gasade du bara på?

/Cruncharn'

Så lite..

Matte? Näääääääääää

Bara gas!

Postat
Inga kymmer!!!

Fråga folk vad CAD står för så jämnar det ut sig!!

/Cruncharn'

Geed Additcs Designtool. Eller om det va nåt annat.

Vill du ha nåt ritat i ovanstsående så skriker du bara till så får vi en liten 3D-bild på kabinettet 😱

Postat

Så en liten men ändock någon, update på byggandet!

Det visade sig att en kollega är en mycket erfaren byggare när det kommer till gitarrlådor.

Helt fantastiskt!

Sagt och gjort och efter en hel del pratande om ämnet så beslöt vi oss för att pröva.

Han hade två stycken lådor hemma redan som låter helt fantastiskt!

crunchcab_proto1.jpg

Den ena har ett Celestion V-30 element i sig och den andra ett klassiskt Greenback 25.

Jag fastnade direkt för Greenbacken!

Dessa lådor har något större volym internt än till exempel en Engl eller Mesa-låda.

Tillika hade denna fantastiska människa klara ritningar för både enkel, dubbel samt fyrtolv-lådor.

Kommer bli kul det här!

Ska lägga upp lite ljudklipp från testerna senare.

Take care!!!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.